י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תשלום על מבוטחים: כתבי אישום בפרשת 'מאוחדת'

הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים בםרשת מאוחדת - שכללה תשלום אסור עבור העברת וגיוס מבוטחים

צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד כנרת פרי גיא-רון וחברת ג.פ. אפיקי שיווק בע"מ, בגין רישום כוזב במסמכי תאגיד בפרשת המרמה בכספי קופת חולים מאוחדת.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד נעם עוזיאל במסגרת הסדר טיעון, בין השנים 1998-2010 סיפקה חברת ג.פ. אפיקי שיווק בע"מ לקופת החולים מאוחדת שירותי שיווק, לרבות גיוס מבוטחים חדשים ושיווק שירותי ביטוח משלים למבוטחי הקופה. כינרת פרי גיא-רון הינה בעלת החברה וכן ניהלה את החברה בתקופה הרלוונטית. לפי הדין קופת חולים מאוחדת רשאית להשתמש בסוכני שיווק דוגמת אפיקי שיווק, ולהציע שרותי בריאות נוספים (שב"ן) לחבריה, כגון ביטוחים משלימים, אולם נאסר על הקופה להשתמש בסוכנים לשם גיוס חברים חדשים לקופה מבין מבוטחי הקופות האחרות או לשם שיווק ביטוחים משלימים למי שאינם חברי הקופה. כל הוצאות הקופה לשיווק עצמי, לרבות פעולות שיווק המופנות למבוטחי קופות אחרות, כפופות לתקרת ההוצאה השנתית הקבועה בתקנות השיווק ולאיסור להשתמש בסוכני מכירות ותועמלנים.

ביום 5.1.1998 חתמו יהודה עליאש, מנהל השיווק של הקופה באותה עת, וגיא-רון על הסכם שיווק לפיו קופ"ח מאוחדת תשלם לאפיקי שיווק עבור כל מצטרף חדש לשב"ן וכן עבור שירותים הנלווים למטרה זו. בשל איסור ההתקשרות ותקרת ההוצאה המותרת לשיווק עצמי האמורים, הסכימו הצדדים בעל פה, ללא תיעוד בכתב, כי הקופה תשלם לאפיקי שיווק תשלום בגין כל מבוטח חדש שתצליח אפיקי שיווק לגייס לקופה, על פי רשימות מצטרפים אותם תגיש מדי חודש. כמו כן, עליאש הנחה את גיא-רון להנפיק חשבוניות כוזבות מצד אפיקי שיווק, הכוללות את התשלומים בגין צירוף חברים חדשים אך מציגות חיובים בעבור שירותי שיווק אחרים, כאלה המותרים על פי הדין. בהתאם לכך, בשנים 2004-2008 הפיקה אפיקי שיווק מדי חודש חשבוניות כוזבות לקופ"ח מאוחדת בסכום העולה על ארבעה מיליון ש"ח.

בהוראת עליאש, כללה גיא-רון את המצטרפים החדשים, אשר כונו בדוחותיה ורשימותיה בשם הקוד "חברים" תחת סעיפי "טפסי ביטוח משלים" וסעיפי "מועמדים לעזיבה", או תחת חשבוניות כלליות בהן צוין "מקדמות ע"ח שב"ן". לצורך החישוב הפעילה גיא רון נוסחה לקביעת הסכומים לכל פריט שאפשרה לה את קבלת התעריף המיוחד שהובטח ע"י עליאש, וזאת על אף שבחשבוניות צוין תעריף שונה, המתאים לפריטי התשלום המותרים. קודם להפקת חשבונית חודשית, הגישה אפיקי שיווק למאוחדת רשימות של מצטרפים חדשים לקופה, לצד רשימות מצטרפים לשב"ן, אשר נבדקו ע"י פקיד קופת החולים שוידא כי הנמנים ברשימת המצטרפים שסיפקה אפיקי שיווק, אכן הצטרפו לקופה. לאחר שהרשימות נבדקו ואושרו, הכינה הנאשמת חשבוניות כוזבות כאמור, הנחזות לחשבוניות בעבור שיווק שירותי שב"ן.

במעשים המתוארים לעיל ערכה גיא רון חשבוניות כוזבות, שהן בבחינת רישומים כוזבים בספרי התאגיד אפיקי שיווק וזאת בכוונה לרמות את מנגנוני הביקורת של הקופה ואת משרד הבריאות.

הפרשה נחקרה על ידי צוות חקירה משותף של משטרת ישראל, פקיד שומה חקירות ירושלים וחקירות מכס ומע"מ ירושלים ברשות המסים.
מאוחתד מבוטחים הונאה כתב אישום מסמכים כוזבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד