ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

מחאת הפסיכולוגים: "כמו משטרים אפלים"

עשרות פסיכולוגים ועובדים סוציאלים במכתב מחאה חריף נגד עינוי חשודי ההצתה בכפר דומא על ידי השב"כ

בהארכת המעצר. צילום: תומר נמבורג פלאש 90
בהארכת המעצר. צילום: תומר נמבורג פלאש 90

עשרות פסיכולוגים ועובדים סוציאליים מפרסמים היום (ג) עצומה חריפה בה הם קובעים כי העינויים בשב"כ לחשודי ההצתה בכפר דומא מתקיימים בניגוד גמור לחוקי היסוד, לדין הפלילי ולחוק הנוער. "חייבים להרים קול צעקה כנגד העינויים ולשים להם סוף".

הביקורת הציבורית כנגד פרשת העינויים של נחקרי דומא עולה מדרגה. עשרות עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ואנשי טיפול ובריאות הנפש, מפרסמים היום (שלישי) עצומת-בזק היוצאת בעקבות התיאורים הקשים העולים מתוך פרוטוקולי הארכת המעצר של הנחקרים החשודים למעורבות בפרשת דומא.

"הזדעזענו לשמוע על מסכת עינויים מחרידה שעוברים הקטינים הנחקרים בשב"כ בשבועות האחרונים ב'פרשת דומא'. על פי תיאור שמסר אחד הקטינים בפני בית המשפט, העצורים נחקרים באופן ברוטלי ובהתעללות פיזית ונפשית הכוללת מכות באיברים רגישים, מתיחת איברים, חקירה הנמשכת יממות שלמות תוך מניעת שינה, השפלה מינית ועוד. אחד מהנערים הקטינים אף ניסה לשים קץ לחייו לאחר שהוכה, הושפל ועונה".

החותמים ציינו כי הנחקרים שחלקם קטינים סובלים מהפרה מתמשכת של זכויות פרט בסיסיות המוקנות לכל אזרח. והדגישו כי התנהלות זו עומדת בניגוד גמור לחוקי היסוד של מדינת ישראל, כמו גם לסדרי הדין הפלילי ולחוק הנוער.

"אני מתנגד חריף לכל פגיעה בזכויות אדם ובמיוחד בפגיעה של זכויות קטינים", אומר פרופסור גיא אנוש, מראשי בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, ומראשי החותמים על העצומה. "עינויים לצורך הוצאת הודאה מחשודים מתקיימים רק במשטרים אפלים, אוי ואבוי לאן מתדרדרת מדינת ישראל אם מתקיימים בה דברים שכאלה. אפילו המהלך של מניעת קשר עם עו"ד מנוגד לכל זכויות אדם ואין לו מקום במדינה דמוקרטית".

הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים מדגישים בעצומה כי בית המשפט הגבוה לצדק אסר לפני שנים רבות את השימוש בעינויים לצרכי חקירה, וכי המשפט המודרני איננו מכיר בתוקפן של הודאות שנגבו תחת עינויים. "כאנשי טיפול המכבדים את החוק ועובדים במערכותיו, אנו מזועזעים ומודאגים עמוקות מהגלישה אל המדרון החלקלק של חקירה וגביית הודאה תחת עינויים קשים, כאשר ברור לכל שמטרת חקירה זו נועדה אך ורק לברר ולפענח מעשי פשע, חמורים ככל שיהיו, רק לאחר קיומם".

כמי שעובדים במערכות שונות של טיפול ובריאות הנפש מציינים חותמי העצומה כי "חלק מהחשודים שנחקרו ועברו את מסכת העינויים במשך ימים ארוכים שוחררו בימים האחרונים ללא כל אשמה, למותר לציין את הנזקים הפיזיים והנפשיים שהם סובלים כעת וצפויים לשאת עימם לאורך כל חייהם. ארגוני זכויות אדם, ובראשם האגודה לשלום הילד חייבים להרים קול צעקה כנגד העינויים ולשים להם סוף באופן מיידי".
כפר דומא פסיכולוגים שב''כ עינויים חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד