י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

רוצה להיות יהודי? דבר אמת • טור

טורו השבועי של צוריאל קריספל: על ייחודיותה של מידת האמת והקשר בינה לבין השתייכות לעם היהודי

רוצה להיות יהודי? דבר אמת • טור

"יהודה אתה יודוך אחיך" (מט, ח) ובתרגום יונתן בן עוזיאל, "יהודה אנת אודיתא על עובדא דתמר, כן לך יהודון אחך, ויתקרון יהודאין על שמך".

יש בדברים אלו חידוש נפלא ונמרץ, אנו רואים שהשם "יהודי" המיוחד לעם קודש, הוא מפני מידה זאת של מודה על האמת, ועל שם כח ההודאה אנו נקראים יהודים.

מידת האמת היא מהמעלות הגבוהות ביותר, ובפרט הכח להודות במצבים שבהם ידינו על התחתונה, ומי שעושה כן, השם "יהודי" שמורה על מלכות וגאון, נאה ויאה לו, ונצטט ממה שכתוב בספר "ארחות צדיקים" במעלת מידת האמת.

"הנשמה נבראה ממקום רוח הקודש, שנאמר "ויפח באפיו נשמת חיים", ונחצבה ממקום טהרה, ונבראת מזהר העליון מכסא הכבוד, ואין למעלה במקום קדשי הקדשים שקר, אלא הכל אמת, שנאמר (ירמיה י) "וה' אלקים אמת", והאלקים עשה את האדם להיות ישר, וחותמו של הקב"ה אמת, וכתיב (תהלים קא) "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", ומי שהוא זוכה להתבונן בדברים אלו איך שהנשמות נחצבות ממקור האמת, יעשה כל ענייניו באמת, ולא יכניס שקר במקום קדושת האמת"

"לכן אמר הפסוק, "קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת" (תהלים קמה), כי הקב"ה שהוא אמת מתקרב למי שקוראו באמת".

מי שאינו מדבר אלא אמת יחיה ויאריך ימים וינצל, וסמך לדבר במה שאומר הפסוק, "וה' אלקים אמת הוא אלקים חיים ומלך עולם", ואם לא ידבר אלא אמת ינצל כל ימי חייו, דכתיב (מלאכי ב) "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו וגו' כי מלאך ה' צבאות הוא".

"והמדבר אמת אין מעלה כמוהו, וכן כתיב (תהלים קיט) "ראש דברך אמת", ונאמר "מדבר שקר תרחק", גם הרמיזות של האדם יהיו אמת, כי שכר האמת גדול מאוד".

"לכן ירגיל עצמו לילך באמת, וילמד תורה וידע האמת, שיוכל לעשות המצוות על אמיתתן וכהלכתן, ולעולם יודה על האמת ואל תבוש לקבל האמת מאיזה אדם שיהיה אפילו מקטן שבקטנים ונבזה, אפילו הכי קבל את האמת ממנו, כי מרגלית טובה שהיא ביד קטן ונבזה, אפילו הכי חשובה היא המרגלית".

"ועתה שהאריך הגלות בעוונותינו הרבים יותר מידי, יש לישראל להיבדל מהבלי העולם ולאחוז בחותמו של הקב"ה שהוא אמת, ולקדש עצמם אף במותר להם ולא לשקר לא לישראל ולא לגוי, ולא להטעותם בשום ענין, שנאמר (צפניה ג) "שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון תרמית".

"הרחמן ידריכנו באמיתו ויביאנו לחדריו להגיע לאור העליון, אשר שם חביון עזו וצבי תפארתו", ע"כ לשון ה"ארחות צדיקים", והדברים נוקבים ומחייבים.

לא אחת אנו נדרשים להשיב לשואלים אותנו הן כאדם פרטי, והן כאנשי ציבור, להגיב או להשיב על החלטה או מעשה שעשינו, או אמירה שאמרנו, ולהתעמת מול האמת הצרופה המוטחת בפנינו, ואף שישנם פעמים שהדברים לכאורה אינם פופולריים במיוחד בלשון המעטה, חלילה לנו מלברוח מלומר את האמת הצרופה ולקחת אחריות על מעשינו ואמירותינו, וכ"ש וכ"ש שלא להטיח את כישלונותינו או את החלטותינו בזולתנו, נהפוך הוא, נקיים בעצמינו את דברי חז"ל "לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר כבגלוי, ומודה על האמת, ודובר אמת בלבבו".

אם כך ננהג נזכה להיות ראויים לשם, ולתואר "יהודי", ויקויים בנו הפסוק "קרוב ה' לכל קוראיו באמת", אכי"ר.

בברכת שבת שלום ומבורך
צוריאל
אמת יהודה טור פרשת השבוע אנשי ציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד