א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הגראי"ל שטיינמן בהוראה גורפת לראשי הישיבות: "לא להגיב"

בעקבות דברי הרב קלמנוביץ', כתב הגר"ד לנדו מכתב חריף "ייסכר פי הדוברים בלע" - אך הגראי"ל ביקש שלא לפרסם • בנוסף, הורה הגראי"ל להימנע מפרסום דרשת הרבי מצאנז והכריע לגרי"ג אדלשטיין שלא לפרסם מכתב תגובה

הגראי''ל. צילום: שוקי לרר
הגראי''ל. צילום: שוקי לרר

בעקבות דבריהם החריפים של הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ' והגאון רבי סנדר ארלנגר, שנחשבו עד לאחרונה ממקורביהם של גדולי ישראל הנמנים על ממשיכי דרכו של ה'חזון איש', ואשר התקרבו לחוגי הפלג הירושלמי ואף הביעו דעה בעד שיטת סאטמר ונגד ההתחברות למדינה, מתחוללת סערה של ממש בחוגי תלמידי החזון איש.

ראש ישיבת סלבודקא, הגאון רבי דב לנדו, כתב מכתב חריף ביותר, בו כינה את דבריהם "דברי בלע על החזון איש דרכו והנהגתו", וציין כי כל מה שהגראי"ל עושה הוא רואה לנגד עיניו את החזון איש.

"מקובלנו מגדולי הדורות ובראשם החזון איש שדעתם בהתנהלות מול השלטונות שהדרך היא להידבר עמם בכדי שלא ירעו לציבור לומדי התורה. וכן הייתה דעתו גם בעניין הגיוס כפי שיודעים ומקובל אצל כל תלמידי מרן זללה"ה. יחשוב כל אדם בלבו אילו היה רוצים חלילה וחס לגייס את בנו לצבא, האם לא היה מדבר עמהם ומנסה להציל בכל טצדקי, ואילו היו מציעים לו הצעה לדחות את הגזרה בשבע שנים האם לא היה שמח בכך?"

בהמשך כותב "עתה שזכינו שמרן הגראי"ל שטיינמן (לראשונה מאז החזון איש, משתמש הגר"ד בתואר מרן. א.ג.) לקח על שכמו לשאת את משא הדור ונושא במסירות נפש אחריות ויראת שמים בדרכו של מרן החזון איש. ייסכר פי הדוברים דברי בלע על גדולי הדור הממשיכים בדרכם של גדולי הדורות עברו וכל המדבר כן עוקר את הכל מהיסוד ועד השורש".

למכתב זה הצטרפו הגאון רבי אריה איברמס והגאון רבי יודל בויאר, שהעידו בשמו של הגר"ח גריינמן זצ"ל, שהעיד ש"בעשרים שנה האחרונות, כל צעד שהרב שטיינמן עשה - היה החזון איש עושה בדיוק כך בפקחותו".

מכתב זה הועבר באמצעות שליח לגראי"ל שטיינמן עצמו, שהגיב: "אני לא ראוי לומר לר' דוב מה לעשות, אבל תגיד לו שלאחרים ביקשתי לא לפרסם, וששמרתי את המכתב בכיס".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגראי"ל התכוון לשני מקרים לאחרונה, האחד כאשר הגרי"ג אדלשטיין ששמע השבוע את הדברים וחפץ לכתוב מכתב מחאה על הפגיעה בגדולי עולם, החזון איש והרב שך, ושלח לגראי"ל לשאול דעתו. הגראי"ל הכריע כי עדיף שלא לכתוב ולא להתייחס.

במקרה נוסף, הוכנה דרשתו חוצבת הלהבות של האדמו"ר מצאנז אותה נשא בפני חסידיו בחנוכה להדפסה ב'יתד נאמן', אך הגראי"ל הורה להימנע מלפרסם, בהסבירו "האדמו"ר צודק בכל דבריו, אבל לא לפרסם כדי שלא יתפרש כאילו אנו מגיבים למשהו".
הרב שטיינמן הרב לנדא הרב אדלשטיין הרבי מצאנז מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד