כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

נתניהו מגן על חובשי הכיפות הסרוגות

לקראת כתבי אישום בכפר דומא: יעלון מצהיר כי ייחקרו רבנים "שבדרשות מביאים צעירים חסרי אחריות למעשה"

בית משפחת דַוָואבְּשֶה בדוּמָא. צילום: פלאש 90
בית משפחת דַוָואבְּשֶה בדוּמָא. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90

על רקע כתבי האישום שהגשתם צפויה במהלך השבוע נגד פעילי הימין הקיצוני החשודים ברצח בני משפחת דוואבשה בהצתה בכפר דומא, מסתבר כי "אין חסינות לרבנים".

בתום שלושים ימי מעצר, צפויה הפרקליטות להגיש בהמשך השבוע כתבי אישום נגד שניים או שלושה חשודים בביצוע הפיגוע הרצחני בליל ט"ו באב, בו הוצתה שריפה בבית משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא הסמוך לעיר שכם. הפעוט עלי בן השנה וחצי נהרג מיד, ההורים סעד (30) וריהאם (27) נפצעו קשה ולאחר מספר ימים מתו בבית החולים. בנם אחמד בן הארבע נפצע קשה, ובשבוע שעבר החל ללכת על רגליו. המפגעים שהבעירו את שני הבתים, הותירו רישומי תג מחיר על קירות הבית - "יחי המלך המשיח" ו"נקמה".

"אם יוכח קשר ישיר בין הסתה רבנית לבין פעילות טרור - לא נהסס לחקור ולהעמיד לדין", אמר מקור משפטי בכיר ל'ידיעות אחרונות', על רקע השיח הציבורי במהלך השבוע האחרון מאז נחשף הסרטון בו נראים אנשי הימין הקיצונים בריקודים עם רובים צה"ליים, אקדחים, סכינים ובקבוק תבערה. בשיא הריקודים ננעצה סכין בתמונתו של הפעוט שנשרף למוות.


בחתונה בימין הקיצוני: ריקוד עם סכינים ותמונת עלי דוואבשה

האם מדובר ברבנים שהסיתו ועודדו טרור יהודי? השבוע יובאו לחקירה כ-30 חשודים שהשתתפו בחתונה, והם ייחקרו בחשד להסתה ולהפרת צווים שונים.

שר הביטחון משה יעלון התייחס אתמול לנושא ואמר כי "החשודים מתוחכמים. זה לא רק שהם עובדים עם דוקטרינציה רצחנית, הם גם לומדים איך לעמוד בחקירה, מה לעשות, מה לא לעשות, זה מקשה כמובן על השב"כ", סיפר לרינה מצליח בתוכנית 'פגוש את העיתונות'. "השב"כ מפעיל את כל הכלים כדי להעמיד אותם לדין - בחלק מהמקרים בהצלחה ובחלק מהמקרים לא בהצלחה".

"יש גם רבנים שבדרשות שלהם מביאים צעירים חסרי אחריות לכלל מעשה - גם עליהם מוטלת אחריות. צריך לחקור גם את הרבנים שבהתבטאויות שלהם מביאים את הצעירים לביצוע מעשה", הוסיף יעלון, אך בהמשך סייג את דבריו "הייתי נזהר מלהטיל כתם על כל ההתיישבות והציונות הדתית, אבל בהחלט מישהו צריך לעשות חשבון נפש".

אבי אחד החשודים, הוא דמות תורנית חשובה ביישוב בגוש עציון, והמעשה בו נחשד בנו מטיל צל כבד על המשפחה ועל היישוב כולו, שתושביו אינם נחשבים לחלק מהגרעין הקיצוני של הימין. בעקבות כך הם שיגרו מכתב לשכניהם ביישוב, ובו הם פונים בבקשה לא לפנות אליהם, ולאפשר להם להתחזק במעגל המשפחתי המצומצם. "הורים נשארים הורים גם כשילדיהם נחשדים בעבירות חמורות כאלו", הם מסבירים.

חקירת רצח בני משפחת דוואבשה מנוהלת על ידי השב"כ, בתיאום עם פרקליטות המדינה, פרקליטות מחוז מרכז והיועץ המשפטי לממשלה. במידה ולא יוגשו כתבי אישום עד ליום ה-30 למעצר, יהיה ניתן להאריך את מעצר החשודים אך ורק באישור מיוחד של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וזאת למשך 15 יום בלבד.

"החשודים ניסו למנות מלך לישראל", הגיבו בשבוע שעבר בשב"כ עם חשיפתו של הסרטון השערורייתי מחתונת הימין הקיצוני. "התארגנות הטרור היהודי, אשר חבריה נחקרים בימים אלה, עומדת מאחורי ביצוע פיגועים חמורים, מתוך אידאולוגיה קיצונית ואנטי-ציונית. חברי התארגנות זו המשיכו לבצע פיגועים גם לאחר ההצתה בדומא וראו בפיגוע זה כפיגוע שראוי לחקותו", נכתב, וככל הנראה עם הגשת כתבי האישום על רצח דומא, יחשפו ראיות חדשות ואישומים בכעשרה פרשות נוספות של טרור יהודי.

בתוך כך, מטה משפחות עצורי דומא יקיימו מסיבת עיתונאים בשעות הצהרים, לקראת הגשת כתבי אישום נגד ילדיהם.

נתניהו: "קבוצה שולית ולא מייצגת"
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח הבוקר (א) את ישיבת הממשלה והתייחס לפרשת כפר דומא ונספחיה: "אני מבקש לומר כמה דברים על הסרטון המביש וכל מה שקשור בו. אני ביקשתי להראות את הסרטון הזה בקבינט, הדבר הזה ידוע. אני חשבתי שחשוב להבהיר עד כמה הקבוצה הקיצונית הזאת, לדעתי קיצונית ושולית, בוודאי אינה מייצגת את הציונות הדתית. לראייה: האמירות החזקות, הברורות והחדות של המנהיגים הפוליטיים ושל הרבנים ששללו את הכפירה שלה במדינה ואת החתירה שלה נגד המדינה וערכיה. ולכן, לנסות לחבר את הציונות הדתית עם הקבוצה הזו זה דבר שעושה עוול גדול מאוד לציבור יקר שנאמן למדינה, תורם למדינה, תורם לצה"ל, תורם ליחידות המובחרות ביותר בצה"ל.

"אני מבקש לעשות את ההבחנה הזאת, אבל אני חושב שיש דבר נוסף שצריך להגיד: השב"כ על כל זרועותיו עושה כאן עבודה חשובה ביותר, פועל לפי החוק, הוא פועל תחת פיקוח משפטי. הוא פועל בהתאם למדיניות הממשלה להילחם בטרור באשר הוא, וכך אנחנו עושים. איננו מוכנים לקבל טרור ורצח מכל צד שהוא.

"עם זאת, אני רוצה להגיד מה ההבדל. הטרור הערבי שתוקף אותנו בלי הרף ואנחנו נלחמים בו ללא לאות ובלי הגבלות, הטרור הזה הוא קודם כל בהיקף הרבה יותר גדול, אין מה להשוות. שנית, יש דבר נוסף, בעוד שכאן באה ממשלה, ובציבוריות שלנו כל הגופים וכל המנהיגים יצאו נגד התופעות של טרור יהודי. אצלנו מגנים - שם משבחים. ברשות הפלסטינית קוראים לכבודם כיכרות, רחובות, משלמים להם משכורות, ויש הבדל עצום בין הגישה הבריאה של החברה הישראלית והדמוקרטיה הישראלית ששוללת טרור, מגנה טרור ופועלת נגד טרור, לעומת הרשות הפלסטינית שלצערי מעודדת טרור ומסיתה לטרור. אני מציע לשמור את ההבחנות האלה גם כן בשעה שאנחנו נלחמים בטרור ובמסיתים באשר הם".
דוואבשה כתב אישום יעלון רבנים חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד