כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

תרצה מגיד? רק תגיד

סיפורו של אתר 'איגוד בתי הכנסת העולמי' הפועל ב-5 שנים האחרונות תחת עמותת 'אילת השחר', התנועה שיצרה מהפכה במפת בתי הכנסת בקיבוצים וביישובים החילוניים • ולמה מתכוון יו"ר הארגון כשהוא מציע: תרצה מגיד - רק תגיד?

הרב רענן. צילום ארכיון
הרב רענן. צילום ארכיון

מזה כאלפיים שנים פועל במרחב הציבורי, מוסד סביבו מתקבץ העם היהודי בכל מקום בו הוא קיים – בית הכנסת. קשה להפריז בחשיבותו של המוסד הקדוש הזה, קהילות ישראל מצפון ומדרום, ממזרח וממערב, הקימו ופעלו בבתי הכנסת, בשטיבלאכים, בקליוזים, בבתי המדרש, ב'שול' כפי שהוא כונה אצל יהודי אשכנז, ו'בכניס' כפי שכונה אצל יהודי ספרד.

אלא שלמרות מרכזיותו של בית הכנסת, רק אלפיים שנים אחרי היווסדו, קמה תנועה, שהחליטה להפוך את בית הכנסת לאחד ממרכזי פעילותה, למקום שבו כל יהודי בכל מקום יוכל להתפלל: עמותת איילת השחר, המפעילה את אתר 'איגוד בתי הכנסת'.

'איילת השחר' בראשותו של הרב שלמה רענן מוכרת למעשה לכל יהודי ויהודייה החיים במדינת ישראל. אולי גם בתפוצות. ארגון 'חברותא' המופעל על ידה מקשר ומחבר עשרות אלפי יהודים ויהודיות מידי שבוע ללימוד משותף – במה שהפך זה מכבר לפרוייקט לאומי. אולם לצד זאת פועל הארגון גם בתחום בתי הכנסת כאשר בשנים האחרונות הוקמו עשרות בתי כנסת ביישובים, נתרמו עשרות ספרי תורה, וריהוט נשלח ללא תמורה לכל בית כנסת שרק ביקש, מלבד מאות המניינים המאורגנים בימים הנוראים ביישובים השונים. העלות כפי שניתן לתאר נמדדת בעשרות מיליונים.

האנציקלופדיה של בתי הכנסת
בחמש השנים האחרונות הקימה 'אילת השחר' אתר הנושא את השם המחייב 'איגוד בתי הכנסת העולמי'. האתר מופעל על ידי שני עורכים: הרב מרדכי רייך, והעיתונאי אליעזר היון. 'איגוד בתי הכנסת' הוא האתר הגדול והפעיל ביותר בישראל הפועל בהקשר של מוסדות תפילה ובתי כנסת.

טיול קצר באתר מביא לפני הקורא שירותים שונים כמו מידע לגבאי, הפעלת הטקסים והתפילות במהלך השהות במקום, צורתו האידיאלית, של בית הכנסת, נושאי תפקידים, קדושתו של האתר, סיפור בית הכנסת מאז היווסדו עד לימינו, סקירות של מאות בעלי מקצוע סביב בתי הכנסת, פינת כלכלה, משפט, היסטוריה, בלוגים אישיים של גבאים, חדשות בתי כנסת, וסיורים מתועדים במאות בתי כנסת בישראל.

האתר מפרסם מידי חודש – בחמש השנים האחרונות ניוז-ליטר - גליון פרטיקולרי בשם 'מעט בית מקדש' [-שאילת לשון, מהמונח המקראי בספר ירמיה 'בית מקדש מעט'] הנשלח לאלפי מנויים, חלקם גבאים, אך גם יהודים 'רגילים' המתעניינים בבית הכנסת.

במגאזין מוצאים הקוראים ראיונות עם האנשים המעניינים במדינת ישראל אודות 'בית הכנסת שלהם' ותפיסתם את המוסד הקדוש. כך התראיינו במשך השנים [רשימה חלקית]: הזמר אהוד בנאי, הרב דוד לאו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הזמר ישי לפידות, הזמר אודי דוידי, הרב שמחה כהן, השחקן גולן אזולאי, השר יעקב מרגי, השר אלי בן דהן, הזמר גד אלבז, פרופסור עוז אלמוג, השר דניאל הרשקוביץ, הרב יעקב צ'יקוטאי, ח"כ אלי זוהר, ועוד עשרות מרואיינים.
מה אמר בנט

'איגוד בתי הכנסת' מפרסם מעת לעת קומיניקטים סביב סוגיות העולות לסדר היום אודות בתי הכנסת. כך היה כאשר סערה היהדות הדתית סביב הרס בית הכנסת בגבעת זאב, וכך היה כאשר התייחס שר החינוך בזלזול מסויים לגבאי בתי הכנסת. חוות הדעת של מומחי האתר פורסמו בכלי התקשורת ואף קיבלו מעמד של 'עדות מומחה' במשפטים שנערכו בבתי המשפט במדינת ישראל אודות בתי כנסת בהקשרים שונים.

בשנת 2010 פתח 'איגוד בתי הכנסת' שיתוף פעולה עם הסוציולוג פרופסור עוז אלמוג מאוניברסיטת חיפה, במסגרתה מתועדים כל בתי הכנסת הטיפוסיים במדינת ישראל. צוות הפרוייקט כלל את פרופסור עוז אלמוג, ד"ר תמר אלמוג מאוניברסיטת חיפה, מוטי רייך - מזכיר 'איגוד בתי הכנסת' ועורך התוכן בפרוייקט, העיתונאי אליעזר היון, והצלם אלי קובין מעיתון משפחה. הפרוייקט ארך כשנה, סקר מאות בתי כנסת ברחבי מדינת ישראל והוצג בתערוכה ייחודית באוניברסיטת חיפה, ובשלל כתבות במדיות השונות.

רוצה מגיד? רק תגיד
אתר 'איגוד בתי הכנסת' פועל כאמור תחת חסותה של עמותת איילת השחר.

בארגון איילת השחר מייחסים לבית הכנסת חשיבות עליונה. הפעילות של העמותה בעשרות יישובים חילוניים במדינת ישראל יצרה מהפכה בתרבות הקיבוצית-החילונית, ויישובים רבים מתהדרים היום בבתי כנסת בזכות הפעילות.

העבודה של 'אילת השחר' מזכירה פרוייקט ברמה לאומית, לא פחות, שכן כמה ארגונים יכולים עוד להתגאות כי בחצי השנה האחרונה הקימו בתי כנסת, תרמו ספרי תורה, ושיגרו ריהוט ללא תמורה ליישובים ההבאים: ליישוב טל-אל שבגליל, חכנו בית כנסת ביישוב דברת, כך גם בכפר מנחם, בית כנסת חדש בקיבוץ בארי, בית כנסת חדש בבית ברל, בית כנסת חדש בעיר מודיעין, בית כנסת חדש בקיבוץ חולית שבמועצת אשכול, ספר תורה וריהוט לבית הכנסת בשדות ים שבקריות, סיוע משפטי וספר תורה ביישוב מעיין ברוך, הכנסת ספר תורה ביישוב שדי אברהם, הכנסת ספר תורה בעין יהב שבערבה, שילוט ענק עם אם הדרך המפנה את הנהגים לתפילות מנחה סמוך לעשרים יישובים בישראל.
הרשימה [החלקית הזו] כאמור יצאה אל הפועל בחצי השנה האחרונה, ובמילים בששה החדשים האחרונים (!). נשמע סוריאליסטי? לגמרי, אבל ב'איילת השחר', כבר צצו פרוייקטים גדולים בשבועות ספורים.

יושב ראש הארגון הרב רענן אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי בשבועות האחרונים יצא הארגון ב'מבצע' תחת הכותרת 'רוצה מגיד רק תגיד'. כל בית כנסת במדינת ישראל שיחפוץ במגיד שיעור להעברת שיעורי תורה, יזכה לחמישים אחוז השתתפות מטעם הארגון.

"המטרה שלנו היא לסייע לבתי הכנסת להפוך מבתי כנסת לבתי מדרש, להרחיב את מעגל המתפללים שלהם, ולהפוך את זה למרכזי קירוב" אומר הרב רענן, "העם צמא לתורה, כמעט בכל יום אנו מקבלים פנייה מעוד קיבוץ, מעוד יישוב שרוצים בית כנסת חדש, שיעורי תורה, ותפילה. אנחנו שמחים לעזור".

קישורים:
לאתר איגוד בתי הכנסת - לחץ כאן
איילת השחר הרב רענן בית כנסת יישוב עמותה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד