י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מכה לשב"כ: עצור דומא למעצר בית

מתברר שהעצור שטופל ביד קשה על ידי השב"כ, חשוד רק במקרה ישן של קטטה עם פלסטיני מלפני שנתיים

הפגנה למען האסירים. צילום: תומר נמבורק, פלאש 90
הפגנה למען האסירים. צילום: תומר נמבורק, פלאש 90

לאחר כחודש במעצר וחקירות בשב"כ, הוגשה היום (ב) הצהרת תובע נגד אחד הנערים החשוד במעורבות בהצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא, המייחסת לו תקיפה חמורה של פלסטיני בדואי מלפני כשנתיים. הצהרות תובע נגד החשודים האחרים יוגשו ככל הנראה בימים הקרובים.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של הצעיר במספר ימים נוספים לצורך הגשת כתב אישום. פרקליטו עו"ד חי הבר, התנגד ובית המשפט שיחרר את החשוד למעצר בית. "הצהרת התובע שהוגשה היום אחרי כל הפרסום וכל הרעש התקשורתי, כלל לא עוסקת בתיק דומא אלא באירוע משני וישן. עצוב וחמור שבמדינת ישראל חשוד נעצר בחשד לביצוע תיק רצח, נחקר במשך כ-30 יום ללא תנאים, מנוע מפגש עם עו"ד במשך 17 יום, כאשר היחידה החוקרת שבה ומגישה לביהמ"ש דו"חות סודיים כאלה ואחרים תוך בניית סיפורים כי הוא חשוד במעורבות בתיק דומא, ולבסוף מגיעה לבית המשפט עם הצהרת תובע בגין תיק ישן".

עו"ד חי הבר מארגון חוננו הוסיף, "אני שמח שביהמ"ש לא נפל במלכודת והחליט לשחרר את החשוד. אמנם עוכב ביצוע אך אני משוכנע שגם אם יוחלט על הגשת ערר, ביהמ"ש המחוזי יורה גם הוא על שחרור החשוד לביתו".



העצור, החשוד בתקיפה חמורה של פלסטיני, הכחיש לאורך חקירותיו כל קשר לאירוע ההצתה בדומא, והתלונן כי הופעלה כלפיו אלימות קשה. לטענתו, באחת החקירות תפס חוקר שב"כ את ראשו ומשך אותו לאחור עד שהקיא, וזאת לאחר שנחקר ברציפות קרוב ל-3 יממות. בשב"כ הגיבו זה מכבר כי "הטענות לגבי עינוי נחקרים, שקריות".

בני משפחתו של הקטין הגיבו ואמרו "אחרי 30 יום שבהם עבר ילדינו בן ה-17 התעללות אכזרית שכללה השפלות ואלימות קשה, מסתבר כעת שבננו מואשם במעורבות בקטטה מלפני שנתיים. כל הצידוק שנטל לעצמו השב"כ להתעלל בילדינו כאילו הוא חשוד ברצח דומא מוכיחה את טענתנו כי השב"כ נקט בשקר ורמיה כלפי מערכת המשפט וכלפי הציבור".

בפיגוע הרצחני בליל ט"ו באב, הוצתה שריפה בבית משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא הסמוך לעיר שכם. המפגעים שהבעירו את שני הבתים, הותירו רישומי תג מחיר על קירות הבית - "יחי המלך המשיח" ו"נקמה". הפעוט עלי בן השנה וחצי נהרג מיד, ההורים סעד (30) וריהאם (27) נפצעו קשה ולאחר מספר ימים מתו בבית החולים. בנם אחמד בן הארבע, נפצע קשה, ובשבוע שעבר החל ללכת על רגליו.

מאז, נעצרו עשרות פעילי ימין, חלקם שוחררו בתנאים מגבילים, מעצר מנהלי ועוד, וחלקם שוחררו. בחודש האחרון חלה התפתחות כאשר נעצרו מספר חשודים שהוגדרו כ'פעילים מרכזיים' בטרור היהודי. בשעות הצהרים הובאו מספר חשודים לבית משפט השלום בפתח תקווה, שם הוארך מעצר חלקם בשמונה ימים.

בארגון חוננו אומרים על הגשת הצהרת תובע בגין תקיפת פלסטיני מלפני כשנתיים, כי ערוות הפרקליטות והמשטרה נחשפה היום: "זו שערוריה. לאחר 29 ימים בחקירות קשות בשב"כ, טלטולים, מניעת שינה, אלימות פיזית ונפשית, מתברר כי כל הטענה כנגד הנער הזה היא מעורבות בקטטה עם בדואים לפני קרוב לשנתיים! אנו מקווים כי אכן תוקם וועדת חקירה שתבחן את התנהלות השב"כ וגורמי האכיפה של מדינת ישראל בתיק הזה. מי ישלם לנער על הנזק הנפשי שנגרם לו?"

לעומת זאת בשב"כ אמרו כי "התארגנות הטרור היהודי, אשר חבריה נחקרים בימים אלה, עומדת מאחורי ביצוע פיגועים חמורים, מתוך אידאולוגיה קיצונית ואנטי-ציונית. חברי התארגנות זו המשיכו לבצע פיגועים גם לאחר ההצתה בדומא וראו בפיגוע זה כפיגוע שראוי לחקותו". עוד הוסיפו, כי הקבוצה הקיצונית "גורסת כי למדינת ישראל אין זכות קיום, וחזונם העיקרי הוא הפלת השלטון בישראל, תוך שימוש באמצעים אלימים, פתיחה במרד על מנת למנות מלך, ערעור ביחסים בין ישראל למדינות אחרות, גירוש הגויים ופגיעה במיעוטים".

בני משפחות הנחקרים הודיעו היום כי הם "דורשים הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את עדויות הילדים לפיהן התעללו והשפילו אותם במהלך החקירות. אנו חוששים שכל מעצרם של ילדינו הינו תוצאה של לחץ ציבורי, שהוביל למעצרים חפוזים ולהפעלת עינויים קשים, רק כדי שיודו בפשע שלא ביצעו".

אתמול הוחלט ביחידה לאבטחת אישים לתגבר את האבטחה סביב ראש השב"כ יורם כהן, למרות שאין איום קונקרטי עליו, בעקבות המשך ההפגנות. השבוע, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, נפגש השבוע עם החשודים בעקבות החשש לעינויים שעברו במהלך החקירות.

בימים האחרונים נערכות מחאות בכל רחבי הארץ, זאת בעקבות עינוי החשודים במעורבות ברצח בכפר הערבי דומא, לכאורה. ההפגנות נערכו בין היתר מול ביתו של ראש השב"כ בירושלים, מול בית השופט בראש העין, מול בתי חברי הכנסת שנתנו גיבוי לפעולות השב"כ ועוד.

עודכן בשעה 18:33
דומא דוואבשה הצהרת תובע עינויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד