י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גזר דין לופוליאנסקי - ליקוי מאורות

יש גזרי דין שיותר משהם אומרים רע על מי שהם נגזרו עליו, אומרים רע על החברה שגזרה אותם: גזר לופוליאנסקי הוא כזה

גזר דין לופוליאנסקי - ליקוי מאורות

הטענה שלי שלופוליאנסקי לא צריך ללכת לכלא אינה מבקשת לנהוג איתו באופן חריג. על פי שיטת המשפט הישראלית אפשר וצריך לא לשלוח אדם שתרם כל כך הרבה ושלא לקח לכיסו לכלא.

לא פשוט, מאוד לא פשוט, האתגר שעומד (בעיני) בפני שופטי בית המשפט העליון: למחוק כליל או כמעט כליל עונש של 6 שנות מאסר שהטיל בית המשפט המחוזי על מייסד יד שרה אורי לופוליאנסקי. אבל עד להקראת גזר הדין בערעור אני יכול לקוות.

יש גזרי דין שיותר משהם אומרים דברים רעים על מי שהם נגזרו עליו אומרים דברים רעים על החברה שגזרה אותם.

גזר הדין שהטיל השופט דוד רוזן על אורי לופוליאנסקי הוא בעיני מקרה כזה וליקוי מאורות של השופט. עצם העובדה שלופוליאנסקי יכלא היא בלתי נסבלת. גזר דין של שש שנים נראה לי כמו חלום בלהות.

ההתנגדות שלי לעונש על לופוליאנסקי והטענה שלי שהוא מהווה כתם על מערכת המשפט הישראלי מעלה בדרך כלל טענות נגדיות על הצורך בשוויון בפני החוק. אבל האמת היא שאין לי שום טענה שהיה צריך לנהוג בלופוליאנסקי לפנים משורת הדין. להיפך, הטענה שלי היא שבהתחשב בעובדה שלא לקח לכיסו ובהתחשב בתרומה יוצאת הדופן שלו, על פי הדין הישראלי לא ראוי היה לפסוק לו מאסר.

אני לא מדבר על חריג ולא על פרוטקציה. וגם לא חולק על ההרשעה, כי אין לי הידע הדרוש. רק לא מבין מה הקשר בין העבירה ומי שהורשע בה לבין העונש הכל כך חמור. מי שקרא את גזר הדין של חבר מועצת החכמים הרב ראובן אלבז גילה שזו בדיוק הסיבה שהוא לא נשלח לכלא, תרומתו לחברה. ויד שרה היא ארגון הרבה יותר מקובל על כלל חלקי החברה הישראלית ממוסדות אור החיים.

אז אולי שכנעתי (את המשוכנעים) שגזר הדין (כלומר העונש) לא נכון. מה שאני מתקשה להסביר לאנשים הוא שלופוליאנסקי הוא לא עוד מנהל גמ"ח (עם כל הכבוד למנהל גמ"חים). יש רק שני אנשים שכתבתי עליהם מעולם שאם יש ל"ו צדיקים אין ספק שהם בהרכב הפותח. לופוליאנסקי הוא אחד מהם. כדי להבין את גודל מפעלו של לופוליאנסקי אפשר להסתכל ברמה האישית. הרי כל אחד מאיתנו נעזר ביד שרה. גם כל קרוב או חבר שלנו. עד שנדמה לנו שיד שרה היא חלק מהממשלה אבל היא לא. היא ארגון שיזם אדם פרטי ומסייע כל שנה למאות אלפי ישראלים וחוסך מאות מיליוני שקלים למערכת הבריאות.

לא רק זה, אלא שיד שרה היא פטנט שהועתק לעשרות מדינות בעולם. כלומר בזכות לופוליאנסקי החיים של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם טובים יותר ונחסכים מילארדים. קשה לאמוד את גודל הזכויות שלו. ספק אם יש יהודי חי שיש לו זכויות כה רבות. לולא מעמדה הבינלאומי הרעוע של ישראל, הוא היה יכול להיות מועמד מצוין לפרס נובל לשלום.

אני מאמין גדול בשלטון החוק ובשיטה המשפטית. הטענה שגם מי שלוקח לארגון שלו מקבל שוחד הגיונית בעיני. אבל כל הדברים האלה פשוט לא משנים לגבי הטענות שלי. כי גם אם בית המשפט העליון ישאיר את ההרשעה של לופוליאנסקי בעינה, ראוי לדעתי שלא יפסוק עליו מאסר או שיגזור מאסר סמלי בלבד.

ואם לא? אם הוא יישלח לכמה שנים בכלא? יתפתח דיון על השאלה האם לופוליאנסקי החולה יכול לשבת בכלא ויתפתח דיון האם הנשיא ריבלין יחון אותו. הרבה כבוד הדיונים האלה שיתייחסו לאחד מצדיקי הדור כאל עבריין ולא כאל אחד מל"ו, לא יביאו לנו.
לופוליאנסקי יד שרה אולמרט גזר דין ערעור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד