כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הספד מצמרר: "רחלי בכתה מול ארון הקודש - ה' תרפא אותי"

מאות המלווים געו בבכי בהספדים של הרב מנחם שטיין ובנו על הפעוטה רחלי ע"ה שנפטרה ממחלה • האזינו

מיטתה של רחלי שטיין ע"ה במסע הלוויה. צילום: איתמר זינגר
מיטתה של רחלי שטיין ע"ה במסע הלוויה. צילום: איתמר זינגר

מאות השתתפו במסע הלוויית הילדה הקטנה רחלי שטיין ע"ה, נכדתו של המגיד מישרים הגאון רבי מנחם שטיין, שהלכה לעולמה לאחר המחלה כשהיא בת 4 וחצי בלבד.

מסע הלווייתה יצא מבית ההלוויות שמגר בירושלים לעבר הר המנוחות - שם נטמנה, בשמגר נשאו דברי פרידה סביה ואביה הרב משה יעקב שטיין.

'בחדרי חרדים' מגיש תמליל מצמרר מדברי ההספדים הכואבים.

סביה הרב מנחם שטיין אמר: "כשמסיימים את הש"ס בפרק תינוקת מתחילים מאימתי - קבלת עול מלכות שמים, נשמה שבאה לעולם לפני כארבע וחצי שנים, שכחצי מימיה הייתה בתיקון בדיכוי שבתוך הדיכוי, מדובר בנשמה טהורה. כידוע שאומרים בסיומי מסכתות הדרן עלך - נחזור אליך למסכת, לא נתננשי מינך. התינוקת הזו בעז"ה תחזור כפשוטו, והפירוש השני הדרן עלך והדרך עלן ההדר של המסכת משפיע על הלומד, הקדושה של המסכת משפיעה על הלימוד. 'הדרן' מלשון עוז והדר.

"הילדה המתוקה הזו, רחל בלימא, הייתה סוג של כלי כדי לרומם את כל סביבותיה. מסכת שלמה של התרוממות הנפש, ממש ארגז כלים. איזה נשמה נשלחה כאן לעולם. למעלה משנתיים מבית החולים לבית הראשון, ולזכות ולזכך את כל הסובב ברמה כזו שהמציאות שלה הייתה כלי בכדי לרומם את כולם, הייתה כלי להרים אותם טפחיים מעל גבי הקרקע. נפש ללא עוון, אפילו לא הגיעה לגיל חינוך, ולראות איזה כוחות באמצעותה יצאו שגנוזים אצל בני הצדיק וכלתי הצדקת שהפכו את המסכת הזאת, מסכת הייסורים הזו, למין רוממות של ניצול כוחות הנפש שהם גם לא ידעו את זה השהיא גרמה להם להוציא את זה.

"הרב משה יעקב, שאפילו אתמול למד בעומק הסוגיא, כאילו לא היה דבר, שברור שהכל כאן יכול להיות בכל רגע, והיכולת הזו כשם שאדם חייב לברך על הטובה כך מברך על הרעה, והפעלת המחשבה והשליטה העצמית עד הפרט האחרון, כולל רקידה בחדר הלוויה של הילדה עם הבחורים שעזרו לקיים בפועל את הכשם שחייב לברך על הטובה כך חייב לברך על הרעה.

"ובמשך כל השנתיים, שלא תגזול שמחת חיים של אחרים, ולהיות במצב של אבלו בליבו וצהלתו בפניו, זה כוחות של רחל, זו שגרמה להם פשוט לקפוץ דרגות על דרגות, גם בני הרב ר' משה יעקב וגם כלתי הצדקת מאיה שתחי', חייבים לציין כאן את כל המערכות מסביב, את אנשי השכונה והמתנדבות השונות. אנשי השכונה שבאמת הצליחו ליצור מצב שהכל כל כך רגיש וכל התפרצות קטנה שלא במקומה באיזה גובה וזהירות לבצע את ההפרדה, ולקבל את הכל בשמחה ובאהבה, שזה התיקון האמיתי.

"הייתה לי הרגשה מוישה כי עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה, ולא חשכת את בנך את יחידך, לא ידעתי עד כמה אתה גדול ועד כמה רעייתך גדולים, עד כמה ניתן לבצע התנתקות מהצער שבלב ולחזק את כל הסובב ולחדש שיש בעולם גן עדן, וזה אומר בני וכלתי לסובבים תפסיקו להצטער אנחנו עושים השתדלות, עוד פעולה ועוד השתלה של מח עצמות, והבורא יודע מתי לשים בנאדם, היא ודאי שמחה, היא עולה למעלה. זה תיקון, לא יודע ממתי, מדורות הראשונים או דורות האחרונים.

"אתמול בשעה 9:00 היא נישקה את הפרוכת בארון הקודש בהדסה עין כרם, זה הנשיקה האחרונה של רחל, ה' שלח אותה שתאזין להתמדה של ר' משה. הנפש הזו הייתה צריכה לשמוע את זה, רחל הזו הייתה צריכה להיות שתולה בבית זה, עד כדי כך להיות בשמחה ורקידה ושמחת החיים שאין לתאר, שכל מערכת החינוך המצוות והנהגות היום יום בבית לא השתנה מאומה בכל השנתיים, זה כבר יכול לקרות לפני שנתיים - לפי גודל החומרה של המצב והקב"ה משך עוד ועוד.

"יש כאלו ששואלים איפה התפילות, איפה הקבלות של הקב"ה? צריך לדעת את היסוד הגדול שעם ישראל זה יסוד של נשמה אחת, כל תפילה לא נעלמת, זה כמו ויטמינים שמוסיפים לגוף כללי וזה מוסיף לכל האיברים, המציאות שלה היא זיכתה את הרוממות הגדולה, שהבורא יודע עד איזו שעה לשים אותה, עד ליל ט"ז טבת בשעה 10:50 הנשמה הזו דלקה".

"לסיום", אמר הרב שטיין, "אני רוצה לבקש ולהודות לכל המתנדבות הצדיקות וכל מי שעסקו במלאכת הקודש, ובפרט למחותנים, הכל בשקט ובצנעה הם נדירים נדירים האנשים מהסוג הזה. אנחנו מרגישים מבויישים. וכך הקבלות שהאברכים ברמת שלמה נטלו על עצמם והכל לרומם את המצב שהחושך הזה יסולק. הגענו לתכלית של קצה החושך של סיום הש"ס של תינוקת".



אביה הרב משה יעקב, מחשובי האברכים בשכונת רמת שלמה, פתח בבכי ואמר: "ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מבורך, חשבתי הרבה פעמים כשעליתי מאות פעמים בבניין בית החולים במחלקה שרחל טופלה בה והקומה התחתית זה איפה שנולדים, חשבתי לעצמי כמה וכמה פעמים האם הודיתי לה' שהקב"ה נתן ונתן ונתן. נכון הקב"ה רצה לקחת, יהי שם ה' מבורך, אבל הקב"ה הרבה הרבה נתן, ילד לא תמיד מבין שרוצים לעשות לו טוב ואנחנו יודעים שכל מה שהקב"ה עביד לטב עביד.

"עוד דבר רציתי להגיד אנחנו רוצים שהילדים כולם יאריכו ימים ושנים ויעשו רצון ה', אני ואשתי קיבלנו נשמה טהורה שבאה לעולם, אני אומר לקב"ה אנחנו מחזירים לך אותה יותר טהורה אפילו. ילדה שבאה לא ידעה קריאת שמע והיא יצאה שהיא יודעת להגיד קריאת שמע, אבא תיקח אותי לתורה היא הייתה אומרת, היא ישבה מול הפרוכת בהדסה עין כרם, אמרתי לה רחל תתפללי משו ואמרה ה' תרפא אותי, ילדה שביקשה מה' שירפא אותה והוא ריפא אותה לזמן שהוא ריפא אותה.

"היום היא יותר טהורה, לימדנו אותה מה שצריך, שמע בני מוסר אביך, יום אחד הגעתי אחר הצהריים, היא אמרה לי אבא לא נטלו לי ידיים הבוקר היא ישנה עם מישהו אחר, אני מחזיר לך טהורה, היא טהורה טהורה.

"עוד דבר רציתי להגיד שהקב"ה לימד אותי בתקופה הזו שיהיה לזכות כתוב בתומר דבורה כי חפץ חסד הוא, כשיש קטרוגים הקב"ה מוציא מהבנק של החסד את החסדים והוא לא רוצה להסתכל על הקטרוגים, בשנתיים האלו התוודעתי לעצומה של החסד שיש בעם ישראל, אין לי מילים להודות. יש גומלי חסדים לשם שמים, שכנים, משפחה, בבית הכנסת שעזרו ותרמו ברוחניות ובגשמיות. יש קבלות שאנשים קיבלו שאני מתבייש שאני לא קיבלתי אותם, דברים נשגבים.

"ובעזרת ה' שהקב"ה יחזק אותנו, אותי ואת אשתי והילדים והמשפחה, שנזכה לעמוד בניסיון הזה באמונה בלי שום שאלות ולעשות מה שצריך - רחל בלומה אהובה והיקרה לכי לשלום נוחי בשלום על משכבך, תמליצי יושר על כולם, ובילע המוות לנצח", סיים האב את ההספד המצמרר.
הרב מנחם שטיין לוויה רחלי שטיין טרגדיה שמגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד