י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אולמרט זוכה משוחד; עונשו קוצר

הערעורים התקבלו חלקית - אולמרט זוכה מעבירה אחת של שוחד, ועל הרשעה אחרת ייכנס ב-15 בפברואר לבית הסוהר

אולמרט בכניסתו לבית המשפט, צילום: נועם מוסקוביץ', פלאש90
אולמרט בכניסתו לבית המשפט, צילום: נועם מוסקוביץ', פלאש90

שנה וחצי לאחר גזר הדין, הבוקר (ג') התייצבו בבית משפט העליון בירושלים, מורשעי פרשת הולילנד, שם הכריעו השופטים בערעורם של אורי לופוליאנסקי, אהוד אולמרט, אליעזר שמחיוף, אביגדור קלנר, הלל צ'רני, אורי שטרית, מאיר רבין, דני דנקנר וחברת 'הולילנד פארק בע"מ'.

בית המשפט קיבל את חלק מהערעורים, וחלק דחה. ראש הממשלה אולמרט זוכה מהסעיף שייחס לו קבלת שוחד של 500 אלף שקלים מעד המדינה שמואל דכנר דרך אחיו יוסי, וערעורו נדחה בפרשה אחת. הוא יישלח לכלא רק לשנה וחצי במקום לשש שנים כפי שקבע השופט רוזן, עונשו ייחל ב-15 בפברואר 2016. השופט הנדל על אולמרט: "הרשעת ראש ממשלה לשעבר בעבירת שוחד מטרידה מעבר לד' אמותיו של התיק".

ערעורו של ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופלואנסקי, התקבל ברובו, והוא ירצה עבודות שירות בלבד, במקום 6 שנות המאסר.


אולמרט בפתח בית המשפט היום. צילום: עקיבא ווייס

אלי שמחיוף, סגן ראש העיר ירושלים לשעבר, ירצה עונש מאסר למשך שנה וחצי. "המאכער" מאיר רבין, חניכו ויד ימינו של עד המדינה דכנר המנוח, ירצה חמש שנות מאסר. הלל צ'רני, מבעלי מתחם הולילנד יכנס לכלא למשך 26 חודשים. אביגדור קלנר, ממקימי חברת 'הולילנד פארק' ירצה שנתיים מאסר. ערעורו של שטרית נדחה.

ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי הגיב מיד לאחר הודעת השופט: "מודה בעזרת השם שאמשיך לעשות שירות למען העם. אני מתפלא על דברים מסוימים, מצר על חברים שצריכים ללכת למאסר. מקווה בעזרת השם להמשיך את השירות לעם כפי שעשיתי במשך 40 שנה, להמשיך לעזור ולסייע לכל מי שנזקק".

ראש הממשלה לשעבר אולמרט הגיב ואמר כי "תיארנו לעצמנו שזה מה שיקרה".

"אבן גדולה הוסרה מעל לבי, כאשר בית המשפט העליון קבע בהחלטתו שאני מזוכה באישום המרכזי שהוא פרשת הולילנד. הוא פסק שאני זכאי. זה היה ענן שחור מציק ומעיק עליי ומטבע הדברים גם על משפחתי, ילדיי, נכדיי וכל הקרובים אליי במשך תקופה ארוכה מאוד. בית המשפט הרשיע אותי בפרשה שאיננה נוגעת לפרשת הולילנד. אמרתי בעבר כי מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד ואני אומר זאת גם היום. אך מטבע הדברים, אני מכבד את החלטת שופטי בית המשפט העליון.

"כפי שאתם יכולים להבין, השנים האחרונות היו שנים קשות, מעיקות, שענן שחור מעיב על חיי יום יום ושעה שעה, ועל חיי משפחתי, רעייתי, חמשת ילדיי ו-11 נכדיי. זו ההזדמנות, דווקא עכשיו, דווקא ברגע הלא קל הזה, שמעורבים בו גם סיפוק על הזיכוי בעניין המרכזי, שהוא יצר את התהודה וגם על הפרשה השנייה. זה הזמן להודות לכולם. רוצה להודות לפרקליטיי, ולאנשי הצוות המקצועי שהיו עמי ועוד יהיו. אני רוצה להודות למאות האלפים מתושבי ישראל שפנו אליי, שעצרו אותי ברחוב, שחיבקו אותי באירועים ציבוריים, שהביעו בי אמון, שאמרו שהם מצטערים על מה שהיה, ושהם מודים לי מעומק הלב על מה שהם יודעים ושפעלתי למען הציבור ומדינת ישראל".

הרכב השופטים בדיון בראשותו אב בית הדין השופט סלים ג'ובראן, כלל את השופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וצבי זילברטל.

כזכור, שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, החליט באלול תשע"ד לעכב את כניסת מורשעי פרשת הולילנד לכלא, עד לאחר הדיון בערעור - היום. אולם ביחס לחלק מהמערערים קבע השופט כי אין הצדקה לעיכוב תשלום הקנסות הכספיים, וכי עליהם לשלמם לאלתר - "החלטתי לדחות בקשה של חלק מן המערערים במה שנוגע לרכיב הקנס שבגזרי הדין של בית המשפט המחוזי – אין הצדקה לעיכוב ביצוע תשלום הקנסות הכספיים".

ראש ממשלת ישראל בדרך לכלא
לפני כשנה וחצי, בי"ג אייר תשע"ד, השופט דוד רוזן מבית משפט המחוזי בתל אביב, גזר את דינם של מורשעי הולילנד לעונשי מאסר ממושכים במה שהוגדר כאחת מפרשות השחיתות הגדולות והחמורות שידעה ישראל.

ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט, נידון במהלך משפטו ל-6 שנות מאסר בפועל, כפי שדרשה הפרקליטות וכן קנס כספי בסך מיליון שקלים. "הנזק שנגרם לאולמרט בשל הרשעתו הינו נזק רב וגדול. מדובר במי שעמד בפסגת הפסגות. הוא מילא התפקידים הרמים והנישאים מכל בחינה שהיא במדינת ישראל" אמר השופט רוזן לפני הקראת גזר דינו, "אולמרט שימש כראש ממשלת ישראל. מתפקיד רם ונכבד זה, שאין חשוב ומרכזי ממנו, הגיע למעמד של מי שהורשע בפלילים ובעבירות בזויות וחמורות מאין כמותן". כאמור, הוא זוכה מעבירה אחת של לקיחת שוחד של 500,000 ש"ח מעד המדינה. אולם הורשע פה אחד בעבירה של לקיחת שוחד בסך 60,000 ש"ח מעד המדינה, עליה ייכנס לכלא למשך 18 חודשים.

אורי שטרית, מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, שעבד במקביל עבור שמואל דכנר, הורשע בקבלת שוחד; נשפט ל-7 שנות מאסר, העונש המקסימלי על עבירת שוחד בישראל, וקנס כספי בסך מיליון שקלים. רוזן כתב לגביו "הוא הפקיד את כספי השוחד במשרד האדריכלים שברשותו. אורי שטרית נטל כספי השוחד מתוך מניע אחד ויחיד - בצע כסף". ערעורו נדחה פה אחד.

הלל צ'רני, מבעלי מתחם הולילנד, הורשע תחילה בעבירות של מתן שוחד בסכום של 5.7 מיליון ש"ח והלבנת הון. צ'רני נדון ל-3 וחצי שנות מאסר בפועל, פחות משדרשה הפרקליטות. "אין דינו של מקבל השוחד כדין נותן השוחד" אמר השופט רוזן, "צ'רני הינו דוגמא חיה בתיק זה למי שנפגע והושחת על-ידי אותן מערכות". בערעורו זוכה ב-8 עבירות של מתן שוחד למתווך; מעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד; ומעבירה אחת של הלבנת הון. לעומת זאת, בעבירה אחת של מתן שוחד למתווך ו-8 עבירות אחרות של מתן שוחד. הערעור התקבל בחלקו, עונש מאסר לתקופה של 26 חודשים.

אביגדור קלנר, ממקימי חברת 'הולילנד פארק', שהורשע תחילה בשש עבירות של תיווך לשוחד, המקביל למתן שוחד בסכום של שני מיליון שקל ושתי עבירות של הלבנת הון, נגזר לשלוש שנים. "פעל מתוך מטרה אחת ויחידה, והיא להעשיר קופת החברות שבשליטתו, ובכך לגרוף דמים לכיסו במקביל להעצמת כוחו". ערעורו התקבל באופן חלקי, זוכה מ-4 עבירות של מתן שוחד למתווך ומעבירה אחת של הלבנת הון. לעמות זאת, הורשע בשתי עבירות של מתן שוחד למתווך ובעבירה אחת של הלבנת הון, והוא ייכלא לשנתיים מאסר בלבד.

"המאכער" מאיר רבין, חניכו ויד ימינו של עד המדינה דכנר המנוח, הורשע בארבע עבירות שנתכנסו לשני אירועים שונים, הנוגעים לתיווך בשוחד בסך כולל של 1,395,000 ש"ח (ערך נוכחי כ-1.8 מיליון ש"ח), בנוסף הורשע בעבירה לחוק איסור הלבנת הון. נשפט לחמש שנות מאסר וקנס של 500 אלף ש"ח. "בדומה לעד המדינה הוא פעל מבצע כסף.. מאיר רבין ועד המדינה קבעו את הסכומים לכל יעד ויעד, ופעלו כמכונות שיחוד משומנות והעבירו יחד מיליוני שקלים לפקידי ציבור. רבין שחה במדמנת השוחד כשחיין מיומן". עונשו של רבין ייותר על כנו - חמש שנות מאסר.

אלי שמחיוף, סגן ראש העיר ירושלים לשעבר, הורשע תחילה בשתי עבירות; קיבל מעד המדינה שבעה שיקים על-סך 95 אלף ₪. וקיבל מעד המדינה שני שיקים על-סך 70 אלף ₪. סך-הכל שתי עבירות שונות של קבלת שוחד, אירוע כולל בסך כולל של 165,000 ₪ (ערך נוכחי 196 אלף ₪). הוא הורשע בעבירה בחוק איסור הלבנת הון בגין פריטתם של כספי השוחד למזומן בגמ"חים, והעברתם למקורביו. עבירה זו משליכה על חומרת העבירות בהן הורשע. נשפט ל-3.5 שנות מאסר, קנס של 300 אלף ש"ח וחילוט בשווי 165 אלף ש"ח. "פעל אך ורק מתוך חמדנות ורדיפת בצע כסף", כתב רוזן. בעקבות גזר הדין השעה עצמו שמחיוף מהמועצה. בערעורו זוכה מעבירה של לקיחת שוחד ובעבירה של הלבנת הון, עונשו הופחת בערעור ויעמוד על שנה וחצי.

דני דנקנר, יו"ר דיריקטריון תעשיות מלח ולשעבר מנכ"ל בנק הפועלים נשפט לשלוש שנות מאסר וקנס של חצי מיליון שקלים. "הנאשם פעל מתוך מניע אחד ויחיד והוא – בצע כסף" אמר השופט, והוסיף כי "מדובר במי שנשא בתפקיד מרכזי ונישא במשק הישראלי, וכיום הינו בבחינת 'שבר כלי' מבחינת מעמדו הכלכלי ויכולתו לזכות בתפקיד דומה, או אף פחות בבכירותו, מזה שנשא בעבר. הנאשם הינו דוגמא חיה למי שנפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא". ערעורו נדחה ברובו, זוכה מעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, ועונש המאסר הופחת לשנתיים.

על החברות הולילנד נופש והולילנד פארק הוטל קנס של 100 אלף שקלים כל אחת. בערעור זוכתה מ-8 עבירות של מתן שוחד למתווך; מעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד; ומעבירה לפי חוק איסור הלבנת הון. לעומת זאת, הורשעה בעבירה של מתן שוחד למתווך וב-7 עבירות של מתן שוחד. אולם, הערעור על גזר הדין נדחה פה אחד.

אברהם פיינר, חבר מועצת העיר ירושלים לשעבר, הורשע בשבעה עבירות, על כך שקיבל מדכנר את צ'רני שוחד בין השנים 2000-2006 שוחד בסך של כ-680 אלף ש"ח. מדובר בהזרמת כספי שוחד לפיינר באמצעות מוסדות בית מלכה לאורך שנים ארוכות, על בסיס הקשרים של פיינר עם דכנר וצ'רני, קשרים אותם נהג לשמור. פיינר "לא פעל בשום פנים ואופן למען בצע כסף" אמר השופט רוזן, "לא נחשד, ולו בקמעה, כי נטל, ולו אגורה שחוקה אחת, לכיסו או למי מבני משפחתו".

השופט קבע, כי מצבו הרפואי של אברהם צבי פיינר, אינו מאפשר שהייתו בבית הסוהר. והצדדים הגיעו לכלל הסכמה על עונש מאסר למשך 6 חודשים, שהומרו לעבודות שירות בבית החולים הדסה הר הצופים - שהסתיימו זה מכבר. בנוסף לעבודות השירות, השופט הטיל עליו קנס כספי בסך 250 אלף ש"ח.

אורי לופליאנסקי: עוסק בצרכי ציבור שקיבל תרומה
אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, הורשע בקבלת שוחד בסך כולל של 2,579,357 ש"ח (ערך נוכחי כ-3.3 מיליון). מהלל צ'רני בסך 1.25 מיליון ש"ח, משמואל דכנר סך 785 אלף ש"ח לבניית בית הכנסת, 77,057 ש"ח עבור ארון קודש, 64,300 ש"ח עבור ריהוט בית הכנסת, 88 אלף ש"ח עבור אירוע בית השגריר, 255 אלף עבור רכישת כיסאות גלגלים ו-40 אלף ש"ח עבור ישיבת "תפילת רבים נחלת יאיר" אותה ניהל בנו.

לופוליאנסקי קיבל תרומה מעד המדינה שמואל דכנר בסך 785 אלף ש"ח לבניית בית כנסת במבנה יד שרה, לזכר הוריו. אך פנה לגרי"ש אלישיב זצ"ל כדי לודא שהדבר מותר להלכה. "תהיתי אם אני יכול להקים במבנה הארגון בית כנסת ואם ראוי הדבר", הוא הסביר, ופנה בשאלה לגרי"ש בעניין.

לדברי לופוליאנסקי, עד המדינה היה בן למשפחת אדמו"רים ורבנים, משפחה החיה בעולם תורה ותפילה ואמו נהרגה בשואה והוא רצה לעשות משהו לזכרה: "בן אדם ניצול שואה שבא ומספר אני רוצה לתת תרומה", אמר לופליאנסקי, "הנה אני יכול לעשות עוד משהו לעילוי נשמת אבי, לעילוי נשמת אמי שנהרגה בשואה".

כך גם עד המדינה שמואל דכנר המנוח תיאר בבית המשפט כיצד רכש ארון קודש בסך 77,057 ש"ח לטובת בית הכנסת לבקשתו של לופוליאנסקי, אולם לופוליאנסקי הכחיש זאת. "אם היה מראה לי את ארון הקודש הייתי אומר לו שלא יביא כזה דבר.. משהו עם אריות או נמרים וכולי, וכל מיני חיות והייתה בעייה מבחינה הלכתית בעניין". גם שאלה זו הופנתה לגרי"ש. בסופו של דבר אישר כנראה הגרי"ש את בית הכנסת וארון הקודש המצויים כיום במבנה יד שרה בירושלים.

השופט דוד רוזן גזר עליו שש שנות מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי, בנוסף הוא גם נקנס בחצי מיליון שקלים.‏ היות וכספי השוחד הועברו למוסדות "יד שרה" ולישיבת "תפילת רבים נחלת יאיר" לא בורה השופט על חילוט הכספים. "לא מדובר בפושע רגיל השקוע אך ורק בעולם הסיאוב והפשע. נהפוך הוא, ביקש לאורך כל חייו לתרום ולעשות לטובת הקהילה אליה השתייך ולטובת הציבור כולו", אמר הושפט בטרם גזר את דינו. "מדובר בנאשם שלא ביקש ליהנות דווקא ממטעמי החיים, ובוודאי לא להתפנק ולהנעים זמנו בחיים נוחים וראוותניים. "עם זאת, גם משלא נטל כספי שוחד לכיסו, כספי השוחד שימשו להעצמתו והגדלת כוחו והשפעתו". יחד עם זאת, ציין כי לופליאנסקי "זכה לתפקידים ציבוריים נכבדים ורמים בשל פועלו בארגון "יד שרה". הצלחת מוסד חשוב ומרכזי זה הינה הצלחתו".

בסוף 2014 הסכימה המדינה להקל בעונשו בעקבות מצבו הרפואי ובשל העובדה שהכספים שקיבל הועברו לארגון הצדקה "יד שרה". כאמור, בתום הערעור החליט בית המשפט הבוקר להקל את עונשו, לבל את עונש המאסר ולהטיל עליו שש חודשי עבודות שירות בלבד.

אולמרט בבית השמפט היום, צילום: נועם מוסקוביץ' ודודי וועקנין












הולילנד אולמרט לופוליאנסקי שמחיוף בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד