י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שמחה בציבור החרדי: אורי לופוליאנסקי לא יישלח לכלא

לילה לפני הכרעת הדין עלה ראש עיריית ירושלים לקברו של גדול הדור הגרי"ש אלישיב להעתיר בתפילה - תיעוד בלעדי • עם ביטול מאסרו אמר בהתרגשות: "מצר על חברים שהולכים למאסר. אמשיך לשרת את העם כפי שעשיתי במשך 40 שנה"

לופו ביציאה מבית המשפט, צילום: נועם משוקוביץ'
לופו ביציאה מבית המשפט, צילום: נועם משוקוביץ'

"אישיות נדירה במיוחד", כך מגדירים מכריו וחבריו את 'איש החסד הגדול בדור האחרון' אורי לופוליאנסקי, שבסופו של דבר קיבל רק עבודות שירות ולא ייכנס לכלא, כפי שהחליט הבוקר (ג') בית המשפט העליון בפרשת הולילנד.


לופוליאנסקי בבית המשפט, מגיב בהתרגשות. צילום: עקיבא ווייס

כולם מציינים לחיוב את גזר הדין הסופי שהיטיב עם אורי לופוליאנסקי, האיש בעל החיוך הנצחי שהיה אופטימי עד הרגע האחרון. במגזר החרדי החלו להתגייס רק יממה לפני הדיון למען לופוליאנסקי, שהוא מצידו לא פעל למענו בכל מה שקשור ליחסי ציבור מתוקשרים וברח מאור הזרקורים.

לופוליאנסקי הגיב מיד לאחר הודעת השופט - "מודה בעזרת השם שאמשיך לעשות שירות למען העם. אני מתפלא על דברים מסוימים, מצר על חברים שצריכים ללכת למאסר. מקווה בעזרת השם להמשיך את השירות לעם כפי שעשיתי במשך 40 שנה, להמשיך לעזור ולסייע לכל מי שנזקק".

לופוליאנסקי בן ה-64, תושב שכונת סנהדריה המורחבת בירושלים, אב ל-12 ילדים, הינו יליד העיר האדומה חיפה. הוא נולד לאביו ר' יעקב ז"ל, יהודי שעלה מפולין ערב מלחמת העולם השנייה, בבחרותו קנה את חוק לימודיו בישיבת 'תורה אור' בקרית מטרסדורף ירושלים אצל ראש הישיבה הגרח"פ שיינברג זצ"ל, ובישיבת הנגב בנתיבות אצל הגר"י מאיר זצ"ל.

לופוליאנסקי אף שירת כחובש בצבא, עבד כמורה ולמד מנהל ציבורי. בתחילת שנות ה-70 הקים לופוליאנסקי את ממלכת החסד ארגון "יד שרה" על שם סבתו שנהרגה בשואה, בעקבות השאלת מכשיר אדים לבנו לאחר שראה את הקושי בהשגת המכשיר. אורי הקים את הארגון בקרון של רכבת שהפך לסניף הראשון של הארגון, וברבות השנים התפתח לאלפי מתנדבים עם למעלה ממאה סניפים בכל רחבי הארץ.

ארגון 'יד שרה' עוסק בעיקר בהשאלת ציוד רפואי וציוד המוגדר כטכנולוגיה מסייעת לאנשים חולים. בית 'יד שרה' הקרון הראשון, שימש אף לפגישות בין גדולי ישראל הגראמ"מ שך זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל, בימי הקמת תנועת 'דגל התורה' - כשעלה הרב שך זצ"ל לירושלים אירח לופוליאנסקי את השניים שישבו שעות ודנו על הקמת התנועה.

לופוליאנסקי זכה בפרסים ובאותות הוקרה, בהם אות הנשיא, פרס יושב ראש הכנסת ואף את פרס ישראל.

את דרכו הציבורית החל לפני למעלה מחצי יובל שנים כחבר במועצת העיר ירושלים. הוא כיהן כממונה על תיק "שירות משפחה וקהילה", יו"ר ועדת התכנון והבנייה, שימש כממלא מקום ראש העיר וסגן ראש העיר.

עם פרישתו של ראש העיר דאז, אהוד אולמרט, לכהן כשר בממשלה, הפך לופוליאנסקי לראש עיריית ירושלים זמני מטעם 'יהדות התורה', ובבחירות 2003 ניצח את ניר ברקת בהתמודדות ונבחר לראש העיר החרדי הראשון בבירת ישראל, וזאת בזכות קשריו והיכרותו הרבה עם הציבור החילוני.

לופוליאנסקי נודע בקרבתו לפוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, עמו היה לו קשר אדוק ואיתו היה מתייעץ על כל צעד ושעל. ממנו אף קיבל את ברכתו להתמודד על התפקיד לראשות העיר.

עם פטירת הרב אלישיב זצ"ל סיפר כי "בהיותי ראש עיריית ירושלים, התבקשתי בתום הקדנציה הראשונה של ג'ורג' בוש, להכין סרטון קצר בו אני עומד על חומות ירושלים ומודה לו על תמיכתו בישראל, תמיכתו בשלמות ירושלים והעם היהודי. שאלתי את מרן הרב זצ"ל אם להיענות לבקשה וענה לי 'בוודאי! יש לנו להוקיר ולהכיר לו טובה על עמדותיו ופעולותיו למעננו'.

"קבענו יום לצילום ובתקופה זו עד יום הצילומים – הנשיא בוש יורד בסקרים. מביני דבר שידעו על כך פנו אלי ואמרו: 'לא כדאי, עכשיו הרי הנשיא בוש יורד בסקרים, הוא עלול להפסיד ולא יהיה עוד נשיא ארה"ב'.

"פניתי אל הרב זצ"ל לשאול מה לעשות, והוא ניסה להבינני - ויותר נכון שאני אבין! הסברתי כי הרב אמר אמנם הורה להכיר טובה, אך הוא יורד בסקרים, והרב שואל: 'נו, אז?' ואני משיב שאולי לא כדאי כעת, והרב שואל: מדוע? וכי אם הוא יורד בסקרים ...אז אין לנו הכרת הטוב כלפיו?'

"וכן היה גם למשל בעניין שחרור האסיר יונתן פולארד. נתבקשתי על ידי ה'שדולה למען פולארד' לכתוב מכתב לנשיא ארה"ב ולתבוע את שחרורו, וכשנועצתי במרן הרב אלישיב זצ"ל, אמר, שאכן לממשלת ישראל ולכל יהודי בארץ ישראל, חובה שתהיה הכרת הטוב לפולארד על הרצון לסייע לנו, לעם ישראל ולעם היהודי, אך כלפי ארה"ב הוא פעל שלא כדין. ובמיוחד שזו 'מלכות של חסד' המסייעת בעולם ובמיוחד לישראל".

הגרי"ש אלישיב זצ"ל אף הורה ללופוליאנסקי לא לחתום בשום אופן על הסדר טיעון הכולל מאסר בפועל. הוראה שהתקבלה בזמנו באופן תמוה אצל עורכי הדין והיועצים.

בסיום הקדנציה בה שמר אורי על הסטטוס קוו בעיר והצליח לתמרן על קו התפר בין הציבור החילוני בעיר ולא לעורר את זעמם של הציבור החילוני, הוסכם על פי ההסכם בין אגודת ישראל לדגל התורה כי מאיר פרוש יתמודד בבחירות, מה שלבסוף הביא לניר ברקת את ניצחונו.

לופוליאנסקי על קברו של הגרי"ש מיד עם ההודעה על ביטול עונש המאסרצילום: לופוליאנסקי על קברו של הגרי"ש מיד עם ההודעה על ביטול עונש המאסר
לופוליאנסקי על קברו של הגרי"ש מיד עם ההודעה על ביטול עונש המאסר

ההשתלשלות המשפטית: מההרשעה ועד לביטול עונש המאסר
בשנת 2010 החל הפרשה שהעיבה על חייו הציבוריים ומעשי החסד הגדולים - לופוליאנסקי נעצר בחשד לקבלת שוחד על מנת לקדם את פרויקט הבנייה הענק 'הולילנד'. בעת אישור הפרויקט ובנייתו כיהן לופוליאנסקי כיו"ר ועדת התכנון והבנייה וכראש העירייה.‏

לופוליאנסקי הורשע בקבלת שוחד בסך כולל של 2,579,357 ש"ח (ערך נוכחי כ-3.3 מיליון). מהלל צ'רני בסך 1.25 מיליון ש"ח, משמואל דכנר סך 785 אלף ש"ח לבניית בית הכנסת, 77,057 ש"ח עבור ארון קודש, 64,300 ש"ח עבור ריהוט בית הכנסת, 88 אלף ש"ח עבור אירוע בית השגריר, 255 אלף עבור רכישת כיסאות גלגלים ו-40 אלף ש"ח עבור ישיבת "תפילת רבים נחלת יאיר" אותה ניהל בנו.

לופוליאנסקי קיבל תרומה מעד המדינה שמואל דכנר בסך 785 אלף ש"ח לבניית בית כנסת במבנה יד שרה, לזכר הוריו. אך פנה לגרי"ש אלישיב זצ"ל כדי לודא שהדבר מותר להלכה. "תהיתי אם אני יכול להקים במבנה הארגון בית כנסת ואם ראוי הדבר", הוא הסביר, ופנה בשאלה לגרי"ש בעניין.

לדברי לופוליאנסקי, עד המדינה היה בן למשפחת אדמו"רים ורבנים, משפחה החיה בעולם תורה ותפילה ואמו נהרגה בשואה והוא רצה לעשות משהו לזכרה: "בן אדם ניצול שואה שבא ומספר אני רוצה לתת תרומה", אמר לופליאנסקי, "הנה אני יכול לעשות עוד משהו לעילוי נשמת אבי, לעילוי נשמת אמי שנהרגה בשואה".

כך גם עד המדינה שמואל דכנר המנוח תיאר בבית המשפט כיצד רכש ארון קודש בסך 77,057 ש"ח לטובת בית הכנסת לבקשתו של לופוליאנסקי, אולם לופוליאנסקי הכחיש זאת. "אם היה מראה לי את ארון הקודש הייתי אומר לו שלא יביא כזה דבר.. משהו עם אריות או נמרים וכולי, וכל מיני חיות והייתה בעייה מבחינה הלכתית בעניין". גם שאלה זו הופנתה לגרי"ש. בסופו של דבר אישר כנראה הגרי"ש את בית הכנסת וארון הקודש המצויים כיום במבנה יד שרה בירושלים.

השופט דוד רוזן גזר עליו שש שנות מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי, בנוסף הוא גם נקנס בחצי מיליון שקלים.‏ היות וכספי השוחד הועברו למוסדות "יד שרה" ולישיבת "תפילת רבים נחלת יאיר" לא בורה השופט על חילוט הכספים. "לא מדובר בפושע רגיל השקוע אך ורק בעולם הסיאוב והפשע. נהפוך הוא, ביקש לאורך כל חייו לתרום ולעשות לטובת הקהילה אליה השתייך ולטובת הציבור כולו", אמר הושפט בטרם גזר את דינו.

"מדובר בנאשם שלא ביקש ליהנות דווקא ממטעמי החיים, ובוודאי לא להתפנק ולהנעים זמנו בחיים נוחים וראוותניים. "עם זאת, גם משלא נטל כספי שוחד לכיסו, כספי השוחד שימשו להעצמתו והגדלת כוחו והשפעתו". יחד עם זאת, ציין כי לופליאנסקי "זכה לתפקידים ציבוריים נכבדים ורמים בשל פועלו בארגון "יד שרה". הצלחת מוסד חשוב ומרכזי זה הינה הצלחתו".

בסוף 2014 הסכימה המדינה להקל בעונשו בעקבות מצבו הרפואי ובשל העובדה שהכספים שקיבל הועברו לארגון הצדקה "יד שרה". כאמור, בתום הערעור החליט בית המשפט הבוקר להקל את עונשו, לבל את עונש המאסר ולהטיל עליו שש חודשי עבודות שירות בלבד.

גם הבוקר היו מי שאמרו כי אורי, שכל חייו הוקדשו למען הציבור החרדי והחברה הישראלית, יעניק עוד שישה חודשים של עבודות שירות שיתרמו עוד לחברה בישראל.

תיעוד בלעדי: לופו מגיע אתמול לקבר הגרי"ש אלישיב














אורי לופוליאנסקי יד שרה הולילנד פסק דין הרב אלישיב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד