ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

נאור: "אין סתירה בין יהודית לדמוקרטית"

נשיאת העליון על הקמת המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן: "למצוא את המשותף והמאחד"

פרופ' אמנון רובינשטיין. צילום: משולם לוי
פרופ' אמנון רובינשטיין. צילום: משולם לוי

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בירכה על הקמת המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי בפקולטה למשפטים של בר-אילן. בדברי ברכה לבאי כנס ההשקה של המרכז אמרה השופטת נאור: "יש הטוענים שערכיה של המדינה היהודית וערכיה של המדינה הדמוקרטית אינם יכולים לדור בכפיפה אחת. אינני סבורה כך וזו אינה עמדת בית המשפט העליון לאורך השנים. יהדות ודמוקרטיה הם מושגים עשירים הטומנים בחובם עולם ומלואו.

"האזנתי לדוברים השונים ואני נפעמת מכך שהפקולטה למשפטים בבר אילן כינסה דוברים בעלי דעות שונות, פלורליסטיות. אני חושבת שדברי הביקורת הנוקבים ששמענו מחלק מהמרצים היא חלק מגדולתו של הכנס הזה ותהיה גם חלק מהמרכז לשמו התכנסנו".

"בכך חשיבותו של המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי - בקידומו של שיח שישמיע את הקולות השונים הקיימים בחברה הישראלית, למצוא את המשותף והמאחד בערכים היהודים והדמוקרטיים. השיח הזה, שעליו ישקוד המרכז, עשוי לאחות את הקרעים בחברה הישראלית תוך מתן ביטוי לעמדות השונות, לדתיות ולחילוניות. אם יעלה בידכם להשיג את המטרות האלה יהיה זה שכרנו של כולנו".


השופטת דורית ביניש, נגידת האוניברסיטה הפתוחה, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון הצטרפה למברכים על הקמת המרכז."אני מצטרפת למברכי המרכז החדש ולאתגר הקשה מאוד. אני רוצה לדבר בזהירות. הוויכוח לא החל גם בקום המדינה. כבר התנועה הציונית דנה בכך. מה שנקבע הוא שמדינת הלאום שתקום אינה מדינת הלכה. הרבנים הראשיים אפילו לא הגיעו לטקס הפתיחה של בית המשפט העליון. נפלה הכרעה שמשמעותה היא כי, יהודיותה של המדינה לא מוטלת בספק. אנחנו חברה מפולגת שחייבת למצוא שפה משותפת. אי אפשר להכריע בוויכוח הזה רק בתחום המשפט. בית המשפט לא יפתור את הבעיה".

פרופ' אמנון רובינשטיין אמר כי המילה "יהודית" נותנת למושג "יהודית דמוקרטית" משמעות לאומית חברתית תרבותית ולא הלכתית. "קראתי שהמושג יהודי ודמוקרטי נולד מתוך פשרה ביני לבין נציג המפדל, הרב לוי. זה נכון באופן טכני. מבחינתי זו לא הייתה פשרה. אני חושב ששני מושגי היסוד כבר כלולים בהכרזת העצמאות. ו' החיבור מצדיקה את פרשנות בית המשפט העליון אך זו אינה פשרה.

פרופסור מרים פאוסט, רקטור אוניברסיטת בר אילן אמרה כי "האתגר הוא לעשות חיבור חדש ולא מוכר", לדבריה, "אוניברסיטה היא המקום לעשות בו חיבורים כמו יהודי ודמוקרטי ולראות איך הם משתלבים. כזה הוא החיבור הנעשה בבר-אילן בין מורשת ישראל ומדע". פרופ' פאוסט הוסיפה כי המקום שבו צריך לקום מרכז יהודי דמוקרטי הוא הפקולטה למשפטים בבר אילן ושיבחה את פרופ' ליפשיץ על הקמת המרכז.
מרים נאור אהרן ברק משפטים בר אילן פקולטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד