י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הרבנים: "גם ספרדים צריכים דור ישרים"

ראשי ישיבות ומנהלי סמינרים עם חשיפת המסלול החדש: "גם בני ובנות יהדות ספרד חייבים לבצע את הבדיקות המקדימות של אגודת דור ישרים"

צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

קריאתם של חשובי רבני ומאורי יהדות ספרד הקוראים לבני ובנות יהדות ספרד, מכל מוצא שהוא ובכל קהילה, להקפיד על עריכת הבדיקות המקדימות של "דור ישרים" טרום תקופת השידוכים, אחרי שהוכח מעבר לכל ספק כי המסלול הייחודי המותאם ליוצאי עדות המזרח שבו נבדקו בשנתיים האחרונות אלפים, מבני ובנות יהדות ספרד אכן הציל ממקרים קשים של טרגדיות עתידיות רח"ל - גרמה לראשי הישיבות לצאת אף הם ולקרוא לתלמידיהם היקרים בקריאה של חיבה ושל חובה לבל יתעלמו מחובתם החיונית אלא אדרבה יזדרזו בביצוע הבדיקות האמורות מבלי להמתין לרגע האחרון.

במעבדות האיכותיות של "דור ישרים" ערוכים היטב לגל הפניות שהחל לגאות בשבועות האחרונים נוכח המסע הציבורי רב התהודה המבקש להטמיע את המסר הקריטי ולפיו כל אחד ואחת, ללא הבט לייחוסו ולמוצאו, מחוייב בביצוע אותה בדיקת דם מצילה החוסכת עגמת נפש מיותרת ומונעת מקרים קשים של ייסורים ומכאוב שעשויים לערער את שלוותה של המשפחה כולה ולהוריד לתהום הכאב בתים שלמים בשל לידת ילד החולה במחלה גנטית קשה וחשוכת מרפא.

חובת השתדלות זאת של ביצוע הבדיקה ב"דור ישרים" ובקשת התאמה לאחר מכן, הפכה לחובה מוטמעת היטב עד כי היום יודעים הכל שאין לסגור שידוך בטרם התקבלה תשובת התאמה מ"דור ישרים".

מכת מוות לדעה הקדומה
אותה דעה קדומה לפיה יוצאי עדות המזרח חסינים מכל פגע של אי-התאמה גנטית ורק יוצאי אשכנז מחוייבים בבדיקות המקדימות הנערכות מזה שלושים שנה במעבדות "דור ישרים" תוך שמירה מירבית על סודיות מוחלטת והרמטית, נסתרה והופרכה לדאבון לב מכורח המציאות המכאיבה של ילדים חולים במחלות גנטיות ל"ע שנולדו למשפחות הנמנות על יהדות ספרד.

זעקתם הכאובה ותרעומתם הכעוסה של ראשי המשפחות הכאובות מדוע ולמה לא עוררו אותם בטרם בא עת דודים לבצע את הבדיקות ב"דור ישרים", קורעת את הלבבות וחורכת את הנפשות. גדולי ישראל שכאבו את כאבם שמחו בהישמע בשורת המסלול הייעודי מבית מעבדות "דור ישרים" הנותן מענה לבעיה כאובה זו שהדירה שינה מעיניהם.

לאחר שדבר קיומו של המסלול הייחודי הגיע לאוזניהם של ראשי הישיבות הציפו אלו את "דור ישרים" בפניות רבות ונרגשות לאמור: לא לחשות ולא להסתפק בהצעת מסלולי הבדיקות המותאמים לפי כל עדה ומוצא ובביצוע הבדיקות במעבדות איכות בעלות מוניטין בינלאומיים, אלא צו השעה וחובת הזמן לצאת במסע הסברה חיוני מאין כמותו, כדי להטמיע את חובת נחיצות הבדיקה לכל אחד ואחת, ולשרש ולבער את הדעה הקדומה המוטעית ולפיה ישנם החסינים מפגעי אי-התאמה גנטית, כל זאת כדי להציל משפחות רבות מכאב ומכאוב.

ראשי הישיבות המכירים בחיוניות הבדיקות מכוח המקרים הכאובים שהגיעו אליהם ואשר עד לפני שנתיים לא היה עמם מענה, הוסיפו עתה בהתרגשות רבה את קולם המהדהד לקולות הקודש הקוראים לכל אחד ואחת - מכל עדה ומוצא - לבצע את בדיקות "דור ישרים".

מנהלי הסמינרים זועקים: "חושו להיבדק!"
כהמשך טבעי ומתבקש לקריאת הקודש של ראשי הישיבות פונים גם מנהלי הסמינרים בקריאה יוקדת לקהל תלמידות הסמינרים להקפיד על עריכת בדיקות מקדימות ולא להיתפס חלילה וחס לשאננות המסוכנת של הדעה הקדומה השגויה ולפיה בנות עדות המזרח פטורות מבדיקה מקדימה. רבים חללים הפילה דעה שגויה זאת.

מנהלי הסמינרים היושבים מתוקף תפקידם בצומת דרכים שבו מתנקזים אליהם סיפורי אימה וכאב על משפחות של בוגרות הסמינרים שנפלו קורבן לדעות הקדומות ובשל כך סובלות מרורים עקב לידת ילדים חולים ל"ע במחלות גנטיות חשוכות מרפא הביעו סיפוק רב עם חשיפת המסלול הייעודי לבנות עדות המזרח והזדרזו לנסח מכתב נלהב בחיוניות ונחיצות בדיקה זו.

הטרגדיות שאליהן נחשפו אותם מנהלים בשנים האחרונות - טרגדיות ברות מניעה - אינן נותנות להם מנוח, דווקא על רקע הידיעה הברורה כי ניתן היה למנוע את הכאב והסבל מבעוד מועד לו היו הכל נבדקים בבדיקות החובה של אגודת דור ישרים.

עתה, נוכח ההתעוררות להטמעת חשיבות הבדיקות המקדימות של אגודת דור ישרים בכל קהילה ובכל חוג נרתמו מנהלי הסמינרים כאיש אחד בלב אחד והתאחדו בקריאה נוקבת לכל חוגי התלמידות, ללא יוצאים מן הכלל, לא להיתפס לשאננות שסופה בכי ודמעות חלילה, אלא להקדים את הבדיקות ויפה שעה אחת קודם.
בדיקות דור ישרים ספרדים התאמה גנטיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד