י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרשת דומא: העצור שלא נחשד - שוחרר

לאחר חודש של חקירות, עינויים וכותרות - דחה בית המשפט סופית את בקשת המשטרה להארכת מעצר החשוד

מפגין למען העצורים. צילום: תומר נמבורק, פלאש 90
מפגין למען העצורים. צילום: תומר נמבורק, פלאש 90

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד דחה הצהריים (ג') את ערר המשטרה והורה על שחרורו למעצר בית של החשוד בפרשת דומא, שאתמול הוגשה כנגדו הצהרת תובע בחשד לתקיפת פלסטיני בדואי לפני כשנתיים - ללא קשר לאירוע בדומא.

הנער נחקר במשך 29 ימים בידי השב"כ בחשד לפרשת דומא, וכעשרים יום היה מנוע מפגש עם עורך דין. לטענת פרקליטו, הופעלה כלפיו אלימות קשה שכללה טלטולים, מכות, הטחת הראש בקיר, מתיחת הראש לאחור עד שהקיא, ומניעת שינה במשך יממות שלמות.

בית משפט המחוזי דחה גם את הערר שהוגש על ידי החשוד בבקשה לשינוי תנאי מעצר הבית והותיר את תנאי השחרור אשר קבע אתמול בית משפט השלום בפתח תקווה הכוללים מעצר בית וערבויות כספיות.

עו"ד חי הבר מארגון חוננו אשר מייצג את החשוד מסר בסיום הדיון: "לאחר חודש ימים שבהם החשוד זועק שלא קשור לדומא, וזעק שאינו עשה שום דבר, ולאחר שאתמול בימ"ש השלום הבין זאת, ערר המדינה היום נדחה והחשוד ישוחרר. החקירה יצאה מכל פרופורציה, המעצרים הנרחבים, היד שהיתה קלה על ההדק הן מבחינת החקירה, הן מבחינת המעצרים והן מבחינת שיטות החקירה האלימות, הביזוי, ההשפלה והעינויים שעברו כאן החשודים, דברים שעוד נחשף אליהם בעתיד הגיע הזמן לסיים את הפרשה ואני שמח ששוחרר".

העצור, החשוד בתקיפה חמורה של פלסטיני, הכחיש לאורך חקירותיו כל קשר לאירוע ההצתה בדומא, והתלונן כי הופעלה כלפיו אלימות קשה. לטענתו, באחת החקירות תפס חוקר שב"כ את ראשו ומשך אותו לאחור עד שהקיא, וזאת לאחר שנחקר ברציפות קרוב ל-3 יממות. בשב"כ הגיבו זה מכבר כי "הטענות לגבי עינוי נחקרים, שקריות".

בני משפחתו של הקטין הגיבו ואמרו: "אחרי 30 יום שבהם עבר ילדינו בן ה-17 התעללות אכזרית שכללה השפלות ואלימות קשה, מסתבר כעת שבננו מואשם במעורבות בקטטה מלפני שנתיים. כל הצידוק שנטל לעצמו השב"כ להתעלל בילדינו כאילו הוא חשוד ברצח דומא מוכיחה את טענתנו כי השב"כ נקט בשקר ורמיה כלפי מערכת המשפט וכלפי הציבור".

בפיגוע הרצחני בליל ט"ו באב, הוצתה שריפה בבית משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא הסמוך לעיר שכם. המפגעים שהבעירו את שני הבתים, הותירו רישומי תג מחיר על קירות הבית - "יחי המלך המשיח" ו"נקמה". הפעוט עלי בן השנה וחצי נהרג מיד, ההורים סעד (30) וריהאם (27) נפצעו קשה ולאחר מספר ימים מתו בבית החולים. בנם אחמד בן הארבע, נפצע קשה, ובשבוע שעבר החל ללכת על רגליו.

מאז, נעצרו עשרות פעילי ימין, חלקם שוחררו בתנאים מגבילים, מעצר מנהלי ועוד, וחלקם שוחררו. בחודש האחרון חלה התפתחות כאשר נעצרו מספר חשודים שהוגדרו כ'פעילים מרכזיים' בטרור היהודי. אתמול (ב') מספר חשודים הובאו לבית משפט השלום בפתח תקווה, שם הוארך מעצר חלקם.

בשב"כ אמרו כי "התארגנות הטרור היהודי, אשר חבריה נחקרים בימים אלה, עומדת מאחורי ביצוע פיגועים חמורים, מתוך אידאולוגיה קיצונית ואנטי-ציונית. חברי התארגנות זו המשיכו לבצע פיגועים גם לאחר ההצתה בדומא וראו בפיגוע זה כפיגוע שראוי לחקותו". עוד הוסיפו, כי הקבוצה הקיצונית "גורסת כי למדינת ישראל אין זכות קיום, וחזונם העיקרי הוא הפלת השלטון בישראל, תוך שימוש באמצעים אלימים, פתיחה במרד על מנת למנות מלך, ערעור ביחסים בין ישראל למדינות אחרות, גירוש הגויים ופגיעה במיעוטים".

בני משפחות הנחקרים הודיעו אתמול כי הם "דורשים הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את עדויות הילדים לפיהן התעללו והשפילו אותם במהלך החקירות. אנו חוששים שכל מעצרם של ילדינו הינו תוצאה של לחץ ציבורי, שהוביל למעצרים חפוזים ולהפעלת עינויים קשים, רק כדי שיודו בפשע שלא ביצעו".
דומא שחרור קטטה פלסטיני שב''כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד