כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

התרעה: שטיסל פופולרית בציבור החרדי בגלל 'טלגרם'

אי אפשר להתעלם מהתופעה - סדרה בטלויזיה שמציגה בצורה יוצאת דופן את הציבור החרדי, קנתה שביתה והפכה פופולרית עד כדי הכנסת 'סלנג' לשפה החרדית. משה ויסברג מתריע. ומה הקשר לאפליקציית 'טלגרם'

השחקן דב גליקמן המשחק את שולם שטיסל. צילום: פלאש 90
השחקן דב גליקמן המשחק את שולם שטיסל. צילום: פלאש 90

מוצאי השבתות בחורף, ארוכים מטבעם, ובכל תקופה צץ הרעיון לתעסוקה ולחיבור 'תרבותי' של הציבור החרדי לשעות הכביכול-פנויות הללו. כך מנחם טוקר עם 'מוצ"ש חסידי', כך מותג הסיגריות 'טיים' ששנים ארוכות כיכב במריחת עמודי פרסום בעיתוני סוף השבוע, עם מוטיב ההבדלה, כמי שמציעה ללקוחותיה את ההנאה מהלילה הארוך והקריר.

השנים חולפות מהר, התרבויות הישנות שכיום נראות כמו מהשטייטל מפנות מקום לתרבויות זרות וחדשות מהשטיסל.

עד כה נדמה משום מה, כי התופעה שמכה גלים ומדוברת כמעט בכל חוג חרדי, מתקבלת בהסכמה שבשתיקה.

מאז ימי ה'טיים' הנוסטלגיים, אז נפוצה השאלה המוצאי שבתית הקבועה: "יש'ך סיגריה?" בימינו, התקבעה לה שאלה מוצשי"ת חדשה; "יש'ך את הפרק החדש של שטיסל?"

וכאן נשאלת השאלה הגדולה, מניין לציבור החרדי - למוד המאבקים נגד הסרטים, המחשבים, וכל מה שמסתעף מהם - גישה ליצירתו של יונתן אינדורסקי המוכשר?

ממתי מרשה לעצמו האדם החרדי להרגיש בנוח כשהוא מבקש מחברו פרק של סדרה טלויזיונית? ואיך הפכה לכל-כך פופולרית ונגישה לחרדים רבים.

התשובה אולי תפתיע רבים מכם, אבל היא פשוטה: 'טלגרם'. זאת האפליקציה שמאפשרת העברת פרקים שלמים בסדרות, מאחד לשני במהירות הבזק - ואני חושב שחובה לתת את הדעת לפני שהיא מפרקת את החומות האחרונות שנשארו.

האפליקציה, שלמרבה ההפתעה ניתנת להורדה גם במכשירים ה'מוגנים' בכשרות גדולי ישראל, היא זו שמאפשרת את הגישה הקלה לסדרות למיניהן.

כשזו סדרה שכביכול אין בה פריצות ותועבה, ועשויה בשפה חרדית על כל הניאונסים שבה במומחיות יוצאת דופן - הנה לנו השילוב הקטלני דרכו פרצה מגיפת הסדרות לאחרונה במחננו. מגיפה שגרמה לבני תורה חרדים ואף אברכים הלנים בעומקה של תורה והלכה, לדקלם את מילותיו המדודות של קיווע שטיסל, ולבחורי ישיבה להתפלפל בשיחות החולין של ר' שולם ואחיו ר' נוחם, "וכולי", ולמוזיקאים שביננו לזמר את הדער מינסקע'ר ניגון פון די באבע.

ליפא וויס צילומסך מתוך שטיסלצילום: ליפא וויס צילומסך מתוך שטיסל
ליפא וויס צילומסך מתוך שטיסל

והנה אני רואה את הזועקים, "מי אתה שתטיף מוסר וכו'" (המון המון "וכו'"). אז זהו, שלא אני הוא שמטיף לכם, הסדרה שאהבתם מטיפה לכם! סוטרת לכם בפרצוף ואתם כמו מורדמי לחי אינכם חשים בה.

הסדרה שיוצרה הוא חניך ישיבות ליטאיות, הפליאה לתאר בתסריט את הבעייתיות שבתוצר שאינו הולך בתלם. קחו רגע את קיווע, בחור מתבגר, לא לומד בישיבה, שמא לא לומד בכלל, מחפש את עצמו וכמעט תמיד רק סובל בגלל זה.

ומה עם ליפא וייס, הקומבינטור עם האופי הקצת נכלולי? גם הוא נדפק, עם עצמו, עם אשתו ועם כל מה שזז בסביבה הירושלמית.

דווקא ר' שולם שטיסל, שמייצג את הדמות שמשתדלת להתמיד בדרך ישראל סבא, החיים שלו יציבים גם אם הם מוצגים בסדרה כשמשעשעים (כי אם לא, לא הייתם צופים בה).

אז חרדי יקר, יש בידך להחליט, איפה אתה רוצה למצוא את עצמך, ישן בגלריה ירושלמית מלוכלכת, או אדם מן הישוב?

שטיסל לא יחליף חס ושלום את ספרי המוסר של ר' ישראל מסלנט, אבל חשוב לתת דגש על הנקודה הפרדוקסלית שקיימת בעצם הצפייה בסדרה.

בימים אלו כשיש מי שחושב לערוך כינוסים על פגעי טכנולוגיה ומכשירים כשרים או 'תומכי כשר' וכו' שיידע שהיום הכול פתוח, לא משנה מכשיר כשר חסום או לא.

אם לא יהיה מי שיתריע על כך בזמן, העונה השנייה של שטיסל תהיה רק קדימון לעונות שיבואו אחריה.

מינסקע'ר ניגון עם שמוליק לוטרמן ומנדי וייס
סדרת שטיסל מוצאי שבת חרדים טלגרם שולם שטיסל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד