י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ליברמן: "מדינה יהודית, לא חרדית"; גפני: "אתה גרוע מלפיד"

מליאת הכנסת סערה סביב הצעתו של יו"ר ישראל ביתנו חבר הכנסת אביגדור ליברמן "לתקן" את חוק הגיור ולאפשר לרבני ערים לגייר • שר הדתות אזולאי מש"ס הגיב בשם הממשלה, ליברמן תקף וגפני לא נשאר חייב • ההצעה נדחתה

ליברמן על דוכן המליאה, צילום: פלאש90
ליברמן על דוכן המליאה, צילום: פלאש90

סערת הגיור חוזרת - דיון סוער נערך היום (ד') במליאת הכנסת בנושא תיקון לחוק הגיור שהביא להצבעה יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן, ונדחה בקריאה טרומית - 24 תמכו בהצעה ו-41 התנגדו.



‏ליברמן הציג את הצעת 'חוק הגיור' ואמר כי החוק הוא "בעד מדינה יהודית ולא חרדית". בתגובה צעק ח"כ משה גפני לעברו של ליברמן - "גרוע מלפיד".

ח"כ ליברמן אמר בדיון - "החוק הזה מתבצע במישור ההלכתי ובמישור המוסרי. הצעת החוק הזו לא נוגדת את ההלכה ואנחנו בישראל ביתנו בעד מדינה יהודית ונגד מדינה חרדית. דווקא מוסד ממלכתי כמו הרבנות הראשית מי שהשתלט עליו לא מכיר בו בכלל מבחינה הלכתית והם מכתיבים לשאר מדינת ישראל איך אנחנו נחיה.

"מה שאנחנו מציעים היה תקף עד ל-1994 שאז כל רב עיר היה רשאי לגייר וזה בוטל בלחץ החרדים. ההצעה מתואמת עם רבני צהר שמזוהים עם הבית היהודי ולא במקרה אין כאן אף נציג של 'הבית היהודי' כי הם מתביישים להסתכל על הציבור שלהם. זה שהקואליציה הזו נכנעת באופן בזוי לגורמים קיצוניים גורם לאבות המייסדים להתהפך בקברם. בהיבט המוסרי אנחנו מדברים על אנשים שכולם חלק אינטגרלי בחברה הישראלית, משרתים בצבא ומשלמים מיסים".

השר לשירותי דת דוד אזולאי השיב לליברמן: "לפי הצעת החוק, כל אדם יוכל לבחור על פי ראות עינו את ההרכב שיגייר אותו ותילקח הסמכות מהרבנים שהם בעלי הניסיון והידע ותועבר בין רבנים שאין להם את ההכשרה ההלכתית המתאימה לגייר. יש לי הערכה רבה לרבני ערים אבל הם לא נבחנים ולא מוסמכים לגייר. הניסיון הראה שכשהם נדרשו לטפל בנושא הגיור הם לא תמיד ידעו לעשות את מלאכתם. ממשלות ישראל לדורותיהם עשו יד אחת כדי לשמר את מערכת הגיור.

"בחוק מוצע לעגן בחקיקה ראשית את סמכותם של בתי דין מיוחדים, שהוקמו מכוח החלטות ממשלה. מוצע, לקבוע את הרכב בתי הדין, שכשירים לכהן בו רב עיר או רב מועצה מקומית או מי שכיהן כרב עיר או כרב מעוצה מקומית, וכן לקבוע את סמכותם בענייני גיור ורישום נישואין. בנוסף מוצע לקבוע מנגנון פיקוח על חברי בית הדין, וכן את אופן ביטול החלטותיו בענייני גיור ואת דרך הערעור על החלטת הביטול".

התמלול המלא של הויכוח בין ליברמן וגפני
ליברמן: "החוק הזה למעשה מתפצל בשני מישורים: אחד, המישור ההלכתי, והמישור השני הוא מוסרי אמוציונאלי.

"ואני רוצה להתחיל דווקא מההיבט ההלכתי לגבי סמכות הגיור במדינת ישראל. ואני מדגיש: הצעת החוק שלנו היא הצעת חוק שלא נוגדת הלכה. בהחלט, כישראל ביתנו, אנחנו בעד מדינה יהודית. אני אומר: אנחנו כישראל ביתנו נגד מדינה חרדית. ואני חושב שההפרדה הזאת היא חשובה מאוד.

"הרי מה שקרה במדינת ישראל, דווקא מוסד ממלכתי הנקרא הרבנות הראשית, מי שהשתלט עליו זה גורמים שלא מכירים בסמכותו ההלכתית. הרי כשאנחנו מדברים על העדה החרדית הם לא מכירים לא בכשרות של הרבנות הראשית, הם לא מכירים בסמכות של הרבנות הראשית, יש להם רשימות יוחסין משלהם, יש להם אזורי מגורים משלהם, יש להם מערכת חינוך משלהם – והם מכתיבים לכל שאר מדינת ישראל איך אנחנו נחיה".

משה גפני: "איפה יאיר לפיד? איפה יאיר לפיד? איפה יאיר לפיד? אה, הנה. אפילו יאיר לפיד לא דיבר כמוך. בושה. אתה בושה למדינת ישראל".

אביגדור ליברמן: "הרב גפני, אני שמח שאתה מרוויח על חשבוני כמה נקודות. אני יכול להגיד לך רק שבטוח שאם רות המואביה הייתה צריכה לעבור גיור אצל הרב גפני היא בחיים לא הייתה עוברת".

גפני: "אתה יודע כמה החרדים כיבדו אותך".

ליברמן: "לכל ליצן מותר לעשות פה הצגה. תני לליצן לעשות פה הצגה, שיקבל כמה כותרות שמה - - -"

גפני: "אני צריך את הכותרות? אתה צריך את הכותרות. אתה חושב שתתמודד עם זה בבחירות?"

ליברמן: "אני בעד לתת לכל ליצן פה במה, זה מאוד מתאים".

גפני: "הנה, הליצן על הדוכן".

ליברמן: "אני אומר - אם הרב גפני היה צריך להעביר את רות המואביה גיור, בטוח הוא היה אומר לה: לכי, חפשי את החברים שלך אי שם בהרי מואב או בסיביר. אחת, שתיים, שלוש, כוכבית גיור, זהו, לכי מכאן.

"אז אני אומר, גם בהחלט על המסורת היהודית – הרי מה קרה אחרי גלות בבל? באו לפה ערב רב. אבל אז היו מנהיגים, לא היה הרב גפני, היו עזרא ונחמיה, עשו גיור המוני. לא קרה שום דבר, הרי אין דבר יותר פשוט ממנו.

"אני מדבר גם על המסורת היהודית, יש שם בית שמאי ובית הלל. מה הבעיה? הרי מה שאנחנו מציעים היה תקף עד שנת 94'. עד שנת 94' כל רב עיר יכול היה לגייר, היה רשאי להקים בית-דין ולגייר. מ-94' בלחץ החרדים הדבר הזה בוטל. הרי אין פה שום דבר שהוא סותר את ההלכה.

"אני יכול להגיד יותר מזה: הצעת החוק שלנו מתואמת עם רבני "צהר". הרי יש פה מפלגה שכביכול מייצגת אותו זרם ביהדות, רבני "צהר" מאוד מזוהים עם 'הבית היהודי'. ולא במקרה אף נציג של 'הבית היהודי' לא נמצא פה, הרי הם מתביישים להסתכל בעיני הרבנים שלהם. אני כבר לא מדבר שהם מתביישים להסתכל בעיני הציבור הרחב שתמך בהם.

"הרי אין דבר יותר הגיוני מזה. הרי איך זה יכול להיות שרב העיר רשאי לתת כשרות, הוא רשאי לחתן, הוא רשאי לקבור, ורק נושא אחד, סמכות אחת נלקחה ממנו, רק סמכות הגיור. כל שאר הסמכויות השאירו בידיו. הרי ברור שזה בא בלחץ של החרדים לפגוע בציבור מסוים. לא היה פה שום מניע אחר.

"ואנחנו בכוונה לא נתנו פה הצעת החוק, לא הגשנו הצעת חוק מרחיקת לכת. הגשנו הצעת חוק שמתואמת עם הרבנות הראשית על כל דורותיה. וזה שהקואליציה הזאת נכנעת באופן בזוי ללחץ של גורמים חיצוניים, אני בטוח שכל אותם האבות המייסדים של התנועה הרוויזיוניסטית מתהפכים בקבר. דיברתי על זה לא פעם מעל דוכן הכנסת: הציונות הוקמה על-ידי מנהיגים שכולם היו חילוניים, מהרצל עד ז'בוטינסקי ופינסקר ומקס נורדאו – כולם היו אנשים חילוניים".

ליברמן הוסיף עוד ואמר - "אני רוצה גם להזכיר שהתנועה הציונית קמה כמחאה כנגד הממסד הדתי, אשר הציע לחכות עד שיבוא המשיח ויאסוף את כל היהודים לכאן. התנועה הציונית אמרה, ראשי התנועה הציונית: אין לנו זמן לחכות – יש משפט דרייפוס, יש פוגרומים, בוא ניקח את האחריות בידינו, בוא נביא את עמנו לארץ ישראל, בלי לחכות למשיח".
ליברמן גפני חוק הגיור אזולאי לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד