ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

החשוד המרכזי יואשם ברצח בדומא

הצהרות תובע הוגשו נגד שני החשודים • בית המשפט הורה לשחרר את עצורי 'חתונת ההסתה'; המשטרה תערער

הדיון אודות החשודים בבית המשפט, צילום ארכיון: פלאש90
הדיון אודות החשודים בבית המשפט, צילום ארכיון: פלאש90

חקירת החשודים ברצח בכפר דומא - הוגשו הצהרות תובע נגד שניים מהחשודים המרכזיים ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה מכפר דומא.

בדיון שנערך בבית המשפט השלום בפתח תקווה, הוארך בנתיים מעצרו של אחד החשודים בחמישה ימים, לקראת הגשת כתב אישום בעניינו. בהצהרות התובע שהוגשו, לא פורט באילו סעיפים יואשמו החשודים. בהארץ פורסם כי אחד החשודים יואשם ברצח, ולגבי האישום כלפי החשוד השני, הקטין, עדיין מתלבטים בפרקליטות.

פרקליטו עו"ד איתמר בן גביר, ששמע את עדותו של החשוד, אומר כי "איש לא יופתע שיתנהל כאן משפט זוטא בעניין קבילות ההודאות לאחר שלא הייתה פרשה במדינת ישראל שהתעללו בצורה כזאת בנחקרים".

במקביל, הארבעה שנעצרו אתמול לאחר שהשתתפו ב'חתונת ההסתה' של בני הזוג אשבל, וחשודים בהסתה ושימוש לא חוקי בנשק, הובאו לבית המשפט. בין העצורים, חייל שנשקו עבר מיד ליד בין החוגגים, חתן השמחה בעצמו שתועד בוידאו כשהוא נישא על כתפיים ובידו נשק ארוך, קטין שהחזיק את תמונתו שלי עלי דוואבשה בן השנה וחצי שנשרף למוות - כאשד חוגג נוסף דוקר את התמונה בסכין, וחשוד נוסף.


בחתונה בימין הקיצוני: ריקוד עם סכינים ותמונת עלי דוואבשה

המשטרה ביקשה בבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרם בחמישה ימים, לעומתם טען עו"ד איתמר בן גביר כי גם אם מדובר במעשה מקומם ומרגיז אין מקום להארכת מעצר. בית משפט השלום החליט לשחרר את הארבעה בתנאים מגבילים, אך בעקבות ערר שהגישה המשטרה, עוכב שיחרורם עד למחר. במשטרת מחוז ש"י מבהירים כי צפויים מעצרים נוספים. דניאל פינר תושב תפוח, שתועד בחתונה עם נשק בידו, טען בחקירתו כי מדובר בנשק צעצוע.

"אני מצפה כי המשטרה תעצור עוד היום את כל החוגגים מאום אל פחם ורהט המנופפים ואף יורים בנשק במהלך חתונות", אמר עו"ד בן גביר.

כזכור, בפיגוע בליל ט"ו באב, הוצתה שריפה בבית משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא הסמוך לעיר שכם. המפגעים שהבעירו את שני הבתים, הותירו רישומי תג מחיר על קירות הבית - "יחי המלך המשיח" ו"נקמה". הפעוט עלי בן השנה וחצי נהרג מיד, ההורים סעד (30) וריהאם (27) נפצעו קשה ולאחר מספר ימים מתו בבית החולים. בנם אחמד בן הארבע, נפצע קשה, ובשבוע שעבר החל ללכת על רגליו.

בתוך כך, בעקבות פנייתו של עו"ד עדי קידר לפיהם בחקירות בשב"כ משתמשים באמצעים בלתי סבירים בחקירות ובעינויים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), רז נזרי ביקשר במוצאי שבת את החשודים במתקן החקירות של שירות הביטחון הכללי. "יש פער משמעותי בין טענות ששמענו ישירות מפיהם ובין חלק ממה שנטען בשמם בפומבי" כתב.

במכתב ששלח היום לעו"ד קידור כתב נזרי "ערכתי במוצאי שבת, 26.12.15, ביקור רשמי במתקן השב"כ בו מוחזק, בין היתר, מרשך.. גם על רקע טענות ותלונות שונות שנשמעו בשבועות האחרונים בדבר תנאי מעצרם ואופן ביצוע חקירתם - הן בפומבי, גם על ידיכם". במכתב הוא מציין כי השיחות עם העצורים עצמם נערכו בפרטיות, ללא נוכחות סוהר או חוקר שב"כ בתא העצור. "בתחילת כל שיחה הצגנו את עצמנו כאנשי משרד המשפטים המבקשים לעמוד על תנאי החזקתם וכליאתם, ושאלנו את העצור אם יש לו תלונות או טענות כלשהן, או עניינים הטעונים טיפול. מובן, כי לעצורים ניתנה גם האפשרות שלא לשוחח עמנו".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מבהיר כי "בתחילת כל שיחה עם עצור הבהרנו שאין בכוונתנו לשוחח על נושאי החקירה עצמם, על חומר הראיות או על מעורבותו באירועים הנחקרים, אלא אך על תנאי מעצר ותלונות שונות שיש לו". לגבי הטענות לעינויים עצמם כותב עו"ד רז נזרי "התרשמותנו היא שמצבם הפיזי והנפשי של העצורים תקין, וכי יש פער משמעותי בין טענות ששמענו ישירות מפיהם ובין חלק ממה שנטען בשמם בפומבי". עוד הוסיף, כי חלק מהעצורים גם הציגו בקשות שונות שהועברו לטיפול הגורמים הרלוונטיים".

בעניין הטענות ואמירות שונות כותב נזרי "די אם אומר כי הן מופרכות וחסרות בסיס; אדרש לכך, בבוא העת וככל שיהיה בכך צורך".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הגיב "מכתבו של המשנה ליועמ"ש הודלף עוד בטרם הונח על שולחננו". לעניין עצם הטענות הוא אומר "בדבריו ממשיך מר נזרי בשימוש פסול של מסרים שהונחה לומר כדי לכסות על האלימות שהופעלה באישורו. מטרתם של המבקרים הרשמיים נועדה לצרכים אחרים והופעתו של מר נזרי בצורה לא מתואמת אצל החשודים נעשתה כהמשך "הכשרת השרץ" של שימוש באלימות, דבר הפסול לפי כל דין ואמנה", דברי עו"ד קידר.
דומא רצח דוואבשה שב''כ בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד