י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הוראת הגר"ח קנייבסקי: לטפל בפצועים היהודים לפני המחבל הערבי

ראשי 'איחוד הצלה' שעלו להתייעץ עם הגר"ח קנייבסקי בכמה נושאים העומדים על הפרק, הציבו בפניו את ההנחיה של הקוד האתי הרפואי, לטפל במחבל פצוע קשה לפני יהודים שנפצעו קל, וקיבלו הוראה הלכתית חד משמעית - הפוכה

הגר''ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר''ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר

החלטת הלשכה לאתיקה רפואית לפני כשבועיים, לפיה יש לטפל קודם במחבל שנשקפת סכנה לחייו - ולא בקרבנות הפיגוע היהודים שפציעתם אינה מסכנת חיים, עוררה שיח רב, הן בכלי התקשורת, וכן גם בקרב האנשים האמונים על הצלת חיים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגר"ח קנייבסקי, ששמע על ההנחייה, התבטא ואמר כי במידה ואין ספק שהמחבל הינו ערבי והנפגעים יהודים, חובה לטפל קודם כל ביהודים, גם אם פציעתו של הערבי מוגדרת כמסכנת חיים לעומת היהודים שפציעתם פחותה.

את הדברים אמר הרב קנייבסקי בשבוע שעבר, עם סיום דיון עם ראשי איחוד הצלה שעלו לביתו להתייעצות בעניינים שונים. בשולי הדברים, סיפר אחד הנוכחים בבית לר' חיים על ההנחייה של הלשכה לאתיקה רפואית, וקיבל הוראה ברורה בנושא.

עם זאת, הגר"ח הדגיש כי הוראה זו תקפה רק במקרה שברור למעלה מכל ספק כי מדובר במחבל, ולא במקרים בהם יש ספק בזיהוי, כפי שאירע בגל הטרור הנוכחי מספר פעמים.

כזכור, עם פרסום ההנחיה לפיה יש לטפל בנפגעים על פי חומרת הפציעה ולא על פי זהות הנפגע, היו לא מעט שהרימו גבה. "ההחלטה אינה ישימה בשטח", אמרו אנשי הצלה ל'בחדרי חרדים', והסבירו זאת "הן בגלל הבטיחות האישית והן בעקבות הוראות המשטרה".

"הקוד האתי של הרופאים בישראל, מחייב רופאים לטפל אך ורק על פי קדימות טיפול רפואי בכל מצב", אומרת בכירה במערכת הבריאות. "אני מניחה, שהוציאו כעת סוג של רענון הקוד הזה ספציפית למצבי פח"ע. זה לא שונה משום מצב אחר".

כשבוע לאחר פרסום ההחלטה, אירע פיגוע בשער יפו בירושלים בו נפצעו שלושה יהודים ושניים מהם, עופר בן ארי ז"ל וראובן בירמכר הי"ד נפטרו בהמשך בבית החולים. חיים פוקסמן, מתנדב ותיק בארגון זק"א, שהגיע לזירת הפיגוע, החליט לטפל קודם בפצועים היהודים ולא במחבלים למרות שדרגת הפציעה של המחבלים הייתה חמורה יותר.

"לכל השואלים. כשהגעתי היום לזירת הפיגוע בשער יפו בי-ם. הגשתי עזרה לפצועי הדקירות ולא! לא ניגשתי לטפל במחבל ימ"ש! למרות שמצבו היה אנוש!" כתב פוקסמן בחשבון הטוויטר שלו, וזכה לתמיכה ואהדה רבה מהגולשים.
אתיקה רפואית טיפול רפואי הרב חיים קנייבסקי מחבל יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד