א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

צפו בהוראה: "אם זה המחבל - אל תצילו"

אחרי שפירסמנו ב'בחדרי חרדים' לראשונה הבוקר את פסק ההלכה של הסמכות התורנית הבכירה בעולם היהודי - לטפל ביהודי הפצוע קל לפני המחבל הפצוע קשה, אנו חושפים את הוידאו המלא מהדיון ההלכתי • הגאון רבי חיים קנייבסקי "מחבל שייהרג" • פרסום ראשון

צפו בהוראה: "אם זה המחבל - אל תצילו"

"אם ברור לכם שזה ערבי, אל תצילו אותו" - זהו פסק ההלכה של הגאון רבי חיים קנייבסקי, גדול פוסקי ההלכה בעולם היהודי והסמכות התורנית הבכירה ליהודים בכל העולם. כך אנו חושפים לראשונה ב"בחדרי חרדים", בתיעוד וידאו מלא של הדיון ההלכתי.

הדברים הובאו על ידי אנשי 'איחוד הצלה' בפני הרב, לאחר ההוראה של ההסתדרות הרפואית, כי סדר הטיפול בנפגעים הוא לפי חומרת פציעתם, כלומר מחבל ערבי שהגיע לרצוח יהודים ונפצע קשה, קודם לנפגע יהודי שנפצע באורח קל מאותו מחבל.

וכך שואלים נציגי ארגון ההצלה החרדי: יצאה הוראה לאחרונה, שבפיגועים, אם יש נפגעים יהודים בשטח שנפצעו, וגם המחבל שם, צריך לטפל לפי רמת הפציעה ולא להסתכל אם מחבל או יהוד.

כשבאים להציל שוכבים על הרצפה גם המחבל וגם היהודי, בתור ערכים של יהודים, אנשים שבאים לעשות הצלת נפשות, למי צריך לגשת קודם, למי שיותר פצוע או למי שיהודי?
הרב קנייבסקי: "וודאי שליהודי".
שאלה נוספת: צריכים לבדוק מי הפצוע, האם המחבל או הקורבן?
הרב קנייבסקי: "כן".
לבדוק את זה ולפי זה לטפל ?
הרב קנייבסקי: "כן".
ואם מחליטים שזה מחבל, שרצה לפגווע אז כרגע לא לטפל בו?
הרב קנייבסקי: "מחבל שייהרג".
ואם הוא פצוע בשלב הזה?
הרב קנייבסקי: "כל זמן שלא ברור לכם, תצילו אותו. אם ברור לכם שזה ערבי, אל תצילו אותו" בפיגוע לאחרונה לא היה ברור מי השוכב על הרצפה, המחבל או נפגע?
הרב קנייבסקי: "אם יש ספק מוכרחים להציל, עד שיתברר"



הכרעת הרב קנייבסקי: "אל תצילו מחבל". פרסום ראשון ב'בחדרי'

החלטת הלשכה לאתיקה רפואית לפני כשבועיים, עוררה שיח רב, הן בכלי התקשורת, וכן גם בקרב האנשים האמונים על הצלת חיים.

מוקדם יותר הבוקר דיווחנו, כי הגר"ח קנייבסקי, התבטא ואמר כי במידה ואין ספק שהמחבל הינו ערבי והנפגעים יהודים, חובה לטפל ביהודים, גם אם פציעתו של הערבי מוגדרת כמסכנת חיים.

את הדברים אמר הרב קנייבסקי בשבוע שעבר, בביקור מנהלי 'איחוד הצלה' שעלו להתייעצות בעניינים שונים. עם זאת, הגר"ח הדגיש כי הוראה זו תקפה רק במקרה שברור למעלה מכל ספק כי מדובר במחבל, ולא במקרים בהם יש ספק בזיהוי, כפי שאירע בגל הטרור הנוכחי מספר פעמים.

כזכור, עם פרסום ההנחיה לפיה יש לטפל בנפגעים על פי חומרת הפציעה ולא על פי זהות הנפגע, היו לא מעט שהרימו גבה. "ההחלטה אינה ישימה בשטח", אמרו אנשי הצלה ל'בחדרי חרדים', והסבירו זאת "הן בגלל הבטיחות האישית והן בעקבות הוראות המשטרה".

"הקוד האתי של הרופאים בישראל, מחייב רופאים לטפל אך ורק על פי קדימות טיפול רפואי בכל מצב", אומרת בכירה במערכת הבריאות. "אני מניחה, שהוציאו כעת סוג של רענון הקוד הזה ספציפית למצבי פח"ע. זה לא שונה משום מצב אחר".

כשבוע לאחר פרסום ההחלטה, אירע פיגוע בשער יפו בירושלים בו נפצעו שלושה יהודים ושניים מהם, עופר בן ארי ז"ל וראובן בירמכר הי"ד נפטרו בהמשך בבית החולים. חיים פוקסמן, מתנדב ותיק בארגון זק"א, שהגיע לזירת הפיגוע, החליט לטפל קודם בפצועים היהודים ולא במחבלים למרות שדרגת הפציעה של המחבלים הייתה חמורה יותר.

"לכל השואלים. כשהגעתי היום לזירת הפיגוע בשער יפו בי-ם. הגשתי עזרה לפצועי הדקירות ולא! לא ניגשתי לטפל במחבל ימ"ש! למרות שמצבו היה אנוש!" כתב פוקסמן בחשבון הטוויטר שלו, וזכה לתמיכה ואהדה רבה מהגולשים. הבוקר, בעקבות הפירסום ב"בחדרי" הגיב פוקסמן "שמח שפעלתי לפי ההלכה".
הרב חיים קנייבסקי מחבל וידאו טרור יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד