י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האם מ'כת השאלים' חטפה את ילדיה

'כת השאלים' של נשות הטליבאן ממשיכה להכות - פרשה כאובה המתפרסמת לראשונה ב'בחדרי חרדים' מוכיחה כי חברות הכת עושות ככל העולה בדעתן, גם במחיר פגיעה בילדים • ורשויות הרווחה? מתעצלים בטיפול בסיפור הנורא

כת השאלים, צילום: יעקב נחומי, פלאש90
כת השאלים, צילום: יעקב נחומי, פלאש90

'כת השאלים' של נשות הטליבאן ממשיכה להכות, והפעם בחטיפת ילדים: פרשה כאובה המתפרסמת לראשונה ב'בחדרי חרדים' מוכיחה, הכת עדיין פעילה, והחברות בה עושות ככל העולה בדעתן, בדרך להחלת כללי החיים הנוקשים של הכת, גם במחיר פגיעה בילדים. ומחלקת הרווחה של עיריית ירושלים? מתעצלים בטיפול.

הכת, המרוכזת בשכונת 'מאה שערים', טוענת לתמיכה מצד האדמו"ר מפוריסוב. סניף של הכת, עם מספר מועט של משפחות קיים גם בצפת. אולם חיי הנשים בכת, משליכים מטבע הדברים על המשך חיי משפחה תקינים ובריאים. המקרה שלפנינו הוא אולי החמור ביותר, אך בידינו פרטים על פרשות נוספות העולות לכדי סתירה עם אורח החיים החרדי. כזכור, גם בד"צ העדה החרדית הוציא איסור על התנהלות הכת.

השתלשלות הפרשה נמשכת כבר כמה חודשים. תחילת הסיפור בבני זוג שסיימו את חייהם המשותפים לפני כמה שנים והתגרשו. האשה, ילידת חו"ל וחוזרת בתשובה, נסחפה לכת. מדובר בהורים לחמישה ילדים בני 7 עד 14. לאחר הגט, הילדים הועברו לרשות האם. בשנתיים האחרונות עברה האם להתגורר בשכונת מאה שערים, וחינכה את ילדיה לפי כללי הכת, כולל הלבוש הקיצוני.

כחלק מהנהגות הכת, הילדים, חדלו מלהופיע במוסדות החינוך בהם למדו. האב פנה לבית משפט השלום בירושלים, בדרישה שהילדים יחזרו למסלול התקין שלהם, כולל מוסדות חינוך וחיי שגרה.
בסוף הקיץ, פסק בית המשפט כי האם צריכה לעזוב את מאה שערים ולשוב למקום המגורים המקורי, ביתר עילית, וכן עליה להחזיר את הילדים למוסדות בו למדו - וזאת, מיד אחר תקופת החגים. האב, אף הסכים לפנות דירה בה התגורר, כדי שילדיו יחזרו לעיר ביתר לחינוך מסודר. אולם מכאן ואילך החל מחול הזוי של בריחה, ירידה למחתרת ואפילו חטיפת הילדים.

קצת לפני ראש-השנה, הגיע האב לדירה על מנת לקחת את הילדים למשמורת כמסוכם, אך מה רבה תדהמתו כשגילה דירה ריקה, ללא זכר או סימן לילדים. הוא הגיש תלונה במשטרה וכן פנה למשרד הרווחה.

שבוע אחרי, בעוד האב מתאמץ בהפעלת קשרים, בירורים וחקירות אחר עקבות ילדיו, הוא מקבל דיווח מתושב צפת, כי הוא רואה את בנו בן ה-12 מטייל בעיר. האב הפנה מיידית למקום, עובדות סוציאליות אשר הגיעו עם בלשי משטרה. הם פגשו בילד וכששאלו האם ירצה לראות את אביו, ענה בחיוב.

כאן, סוף סוף רווה האב מעט נחת. כשהילד, הועבר לרשותו. האב ובנו שבו לביתר. במקביל, הילד תושאל וסיפר היכן הוא מקום המסתור ולמעשה מגורי המשפחה, היכן נמצאים אחיו ואחיותיו יחד עם אמו, לשם נמלטה ממאה שערים. כשהגיעו אנשי הרווחה לכתובת שמסר בעיר צפת, הספיקה האם שוב לרדת למחתרת - לא נמצא איש בדירה.

הצעד המפתיע אירע למחרת (יום שישי), כשאל הדירה בביתר עילית, הגיעה בת ה-14. את החלטתה לחבור לאב ולעזוב את צפת, הסבירה ברצונה בקרבת אחיה. האב חשד, אך כיוון שהנערה עזבה את ה'שאלים' ושבה ללבוש בגדים רגילים הרגיע חששותיו.

ההתפתחות החמורה התרחשה בשבת לפני שלושה שבועות. האב וילדיו קבעו להתארח אצל משפחה המתגורת בסמיכות. שעה קלה לפני השבת, בתואנה כי הם עומדים להעניק למארחיהם מתנה, ביקשו הילדים לצאת. האב איפשר להם, אך הם בוששו מלשוב. האב חשב שאולי בנו הלך להתפלל יחד עם המארח והבת נותרה בביתם, אך לאחר שהגיע לבית המארח לסעודה, הבין כי עשו לו שוב תרגיל, הילדים נעלמו.

במוצאי שבת פנה למשטרת חברון והגיש תלונה על היעדרות ילדיו ואף עדכן את גורמי הרווחה בעיריית ירושלים. מאז לא ידוע לאב היכן נמצאים חמשת ילדיו, והוא מאשים למעשה את האמא בחטיפתם. במשטרה, הילדים הוכרזו כנעדרים, כשההנחה הרווחת היא שהילדים נמצאים ברשות האם.

מעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים', מהתקופה בה שהו בצפת בגלוי, עולה כי האם חיה בתנאים קשים מאוד, הילדים אוכלים שאריות מזון במסעדות וקיוסקים, מצבה הנפשי של האם אינו בכי טוב, האב חושש לשלומם של ילדיו.

איך יתכן כי מזה כשלושה חודשים טרם אותרו הילדים? מי אמור לאתר את האם ולהוציא את הילדים מחזקתה ולהעבירם לאב?

במשטרת מחוז ש"י אומרים ל'בחדרי חרדים' כי "הנושא נמצא בטיפול מתמיד וכי הם בקשר רציף עם אב המשפחה, מעבר לכך במשטרה ממתינים לקבלת כתובת שהות הילדים על מנת לפעול להשבתם לרשות האב, כפי שפסק בית המשפט".

מנגד, באגף הרווחה בעיריית ירושלים, אליהם פנינו עם תחילתה של הפרשה לא הגיבו ל'בחדרי חרדים', והם טרם טרחו לענות. לכשתתקבל תגובתם, היא תפורסם.

לפני כ-3 שנים, בכסלו תשע"ג, נשות 'כת השאלים' התכנסו לעצרת תפילה בבית הכנסת 'ישועות יעקב' במאה שערים בירושלים. הן נעמדו מטרים ספורים מארון הקודש הפתוח, והתפללו בצעקות להשבת ילדיה של אחת מנשות הכת - שנלקחו על-ידי האב.



הבעל, שהתרחק מהקהילה הקיצונית אליה משתייכת אשתו, חפץ שילדיו יתגוררו עמו בירושלים. באותם ימים, שהו הילדים אצל האב, ובמחאה על כך החליטו חברותיה של האישה לקיים את עצרת התפילה.


הצלם יעקב לדרמן תיעד ילדה בת 6, המשתייכת לכת 'הטאליבן', מתקשה לצעוד ברחובות העיר בית שמש. הסיבה? הוריה עטפו אותה בשכבות בדים, מכף רגל ועד ראש.
טליבאן כת השאלים חטיפה ביתר עילית מאה שערים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד