י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מחדל האופניים החשמליים. מה ניתן לעשות כדי למנוע את הנפגע הבא?

מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר, עולה שמגמת העליה במספר הנפגעים בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, הולכת וגדלה בכל שנה. אז מה עושים?

מחדל האופניים החשמליים. מה ניתן לעשות כדי למנוע את הנפגע הבא?

בימים הקרובים יכונס דיון בועדת הכלכלה של הכנסת, בו יקבע האם תוארך הוראת השעה בנוגע לתקינת האופניים והקורקינטים החשמליים. אלא שהן הוראת השעה והן הדיון על אודותיה, הם מבחינת לעג לרש, לאור הימנעות המדינה מלחולל את כל השינויים החוקיים הנדרשים כדי לשמור על בטיחותם של רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים, ובכך להצטרף, אחר כבוד, לעולם המפותח.

מחדל טיפולה הכושל של המדינה בהבטחת בטיחות הרוכבים, הוא כבר בן שלוש וחצי שנים, ובחסותו יש כיום בישראל כמאה אלף זוגות אופניים חשמליים מסוכנים ויותר, שמספר הנפגעים מהם מתאונות, עולה בחדות ובהתמדה, אבל אכיפת החוקים לגביהם איננה.

למרות שהאופניים החשמליים עשויים להיות מסוכנים מאד, הן לרוכבים והן להולכי הרגל שסביבם, אין להתנגד להם. הדבר הנכון לעשות הוא פשוט לעגן את מעמדם הייחודי במסגרת מחייבת של חוקים ותקנות, שתכליתם לספק לרוכבים ולסביבתם את הבטיחות המרבית. כיום, לא נדרש לרכיבה עליהם שום סוג של רישיון נהיגה, בשל הפער התודעתי בין המראה התמים והבלתי מזיק שלהם, לבין פוטנציאל הסכנה הגדול הנשקף מהם. רוכבים רבים טועים לחוש עצמם בטוחים בעת הרכיבה, שעה שלמעשה הם אינם בטוחים כלל וכלל, אלא חשופים לחלוטין בכל רגע לסכנת היפגעות קשה ואף קטלנית.

המחוקק תיקן תקנה הנוגעת לאופניים חשמליים, ולפיה על הרכיבה תחול חובת חבישת קסדה (למעט רוכבים בגירים, היא תותר רק מגיל 14 ומעלה, וגם אז, יאסר השימוש באופניים בעלי הספק מנוע העולה על 250 וואט, וכן שהמהירות המקסימלית ברכיבה לא תעלה על 25 קמ"ש.

רק דבר אחד נשכח: לאכוף את התקנה, שהייתה בגדר הוראת שעה, אבל תוקפה הסתיים זה מכבר, במרץ 2011. מאז ועד לפני שנה ורבע היה התחום כולו פרוץ ואופניים חשמליים יובאו לישראל באין מפריע, כאן הותקנו עליהם מנועים בהספקים גבוהים בהרבה מהמותר בתקנה ומהירותם נעשתה כשל רכב מנועי. גבוהה בהרבה מ 25 קמ"ש שהתירה התקנה.

הזינוק במספר הנפגעים היה מיידי: מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר, עולה שמגמת העליה במספר הנפגעים בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, הולכת וגדלה בכל שנה: בחציון הראשון של שנת 2015 אושפזו בבתי חולים 213 בני אדם בתאונות אופניים חשמליים לעומת 70 בני אדם שאושפזו בתקופה המקבילה בשנת 2014. עליה חדה של 300%, מהם תשעה מכל עשרה הם הרוכבים, ועוד אחד הולך רגל שנפגע מהם. גרוע מזה: אחד מכל שלושה מהנפגעים שנזקקו לאשפוז, היה ילד מתחת לגיל 14, כאמור גיל אסור לרכיבה.

מחדל האופניים החשמליים עוד יגבה קורבנות נוספים בנפש, אם לא יטופל מיד. מה עלינו לעשות כדי לא לעמוד מול קברים טריים של רוכבים או הולכי רגל שמצאו את מותם בתאונות מיותרות?
על המשטרה לאכוף את החוק, להעניק סמכויות אכיפה גם לפקחים עירוניים ולאסור רכיבה במדרכות המיועדות להולכי רגל, ושל ילדים מתחת גיל 16, שהוא גיל המינימום לרכיבה בטוחה. בנוסף, על המדינה לעמוד בהתחייבות שנטל על עצמו מנכ"ל משרד התחבורה, שהתחייב בדיון בוועדת הכלכלה כבר לפני כשנה וחצי, לקדם חוק שיחייב את כל הרוכבים, כולל בגירים, לחבוש קסדה. עד היום הדבר הזה לא נעשה. באותו דיון התחייב המנכ"ל להסדיר עד סוף שנת 2014, את ענין הקורקינטים הממונעים. עד לסוף 2014, כלומר לפני שנה. הדבר לא נעשה ואין כל תקינה לקורקינטים חשמליים ההולמת את המציאות.

יום אחד, אחרי שיביט בנו מהעיתון עוד הרוג מתאונת אופניים חשמליים או קורקינטים ממונעים, נשאל את עצמנו איך הגענו למצב שבתחום הזה לית דין ולית דיין ואיש הישר בעיניו יעשה. חובה על המדינה לעדכן את החוק, בטרם יהיה מאוחר מדי.
עמותת אור ירוק שמואל אבואב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד