כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הרופא המקובל: הפוליטיקה של פרעה

מתוך כתבי קודשו של המקובל הרופא מפאדובה רבי משה דוד ב"ר שמואל וואלי לפרשת השבוע - שמות • עמי הארצות שאין להם חכמה, צריך להזקיקם תמיד לאיזו מלאכה כדי שיהיו עסוקים בה ולא ילכו אחרי ההבל או אחרי המרד והמעל • פרעה התכוון לעמי הארצות

מצבת קברו של הרמ"ד
מצבת קברו של הרמ"ד

ויאמר פרעה הן רבים עתה עם הארץ והשבתם אותם מסבלותם. זה אמרו פרעה מדעתו כפי דרכי ההנהגה של המלכות פוליטיק״ה בלע״ז, ולא שנתנו בלבו השר שלו לפיכך כתיב ״פרעה״ ולא ״מלך
מצרים״.

(הערת המעתיק, על פי הרמ״ד וואלי בכל מקום בו כתוב מלך מצרים הכוונה לשר העליון של מצרים אשר בשמים ובכל מקום בו כתוב פרעה הכוונה לפרעה עצמו)

והענין הוא, כי שבט לוי היו כלם חכמים וכל שכן משה ואהרן, והחכמה היא מלאכתו ומשאו ומתנו של החכם שעוסק בה תמיד ונמלט על ידה מדברי הבאי ומדברי עונות. אבל עמי הארצות שאין להם חכמה, צריך להזקיקם תמיד לאיזו מלאכה כדי שיהיו עסוקים בה ולא ילכו אחרי ההבל או אחרי המרד והמעל. כי המחשבה סובבת תמיד ואינה שוקטת אפילו כרגע, ואם אין לה דברי חכמה
להרהר אחריהם, הנה היא מהרהרת בדברים שהם תקלה לבעליהם וגם תקלה לאחרים ומרד במלכם. ולכן הוא מדרכי ההנהגה של המלכות הישרים והנכונים, להעסיק את עמי הארצות תמיד באיזו מלאכה קבועה, כדי להגביל את מחשבתם ולא ילכו אחת ההבל.

וזהו שאמר פרעה ״הן רבים אתה עם הארץ והשבתם אותם מסבלותם״ כלומר בשלמא אתם משה ואהרן וגם כל שבט לוי שכלכם חכמים, ניחא שאינכם צריכים לעסוק במלאכה אחרת כי חכמתכם היא מלאכתכם, אבל כל שאר בני ישראל שעתה ״הם רבים״ לפי שפרו ורבו מאד, וגם הם עמי הארצות, למה תבקשו אותם להשביתם מסבלותם דנפיק מניה חורבה, כי הבטלה מביאה לידי זמה ולידי מרד ולידי כל שאר הקלקולים שבעולם. ולכן מה עשה הרשע הזה חשב מעתה להכביד את עבודתם.
אלא שזה לא היה מן השר שלו כד״ל, אבל ממנו ית׳ שנתן בלבו לעשות כן לטובתם של ישראל כדי שיזדרזו מאד בענין הבירור למהר את הגאולה.

ובהקשר לזה מעניין לראות את מה שכתב סבי ר׳ נתן גרדי שהיה ממקימי הפועל המזרחי וזכה להקים דור של ראשי ישיבות חרדים ומזרוחניקים:

"אי דחיית גיוסם יש בה משום סיכון של ביטול הישיבות, המוקדשות רק ללימוד תורה. ולביטול אותו החלק מהעם, שצריך להקדיש את עצמו רק לתורה. יודע אני: קשה מאד להסביר את זה לאדם, שאינו בן תורה ושלא למד בישיבה ואינו יודע את המנטליות של עולם הישיבות או לבן אדם, שאינו מעריך בכלל את לימוד התורה כערך חיוני לעם ישראל, שבלעדו אין לו קיום. מתוך כך מעורר כ"כ הרבה מרירות ורוגז בין החוגים החילוניים בארץ".
הרמד וואלי פרשת שמות עמי הארצות פרעה מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד