י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה שצריך לומר על אורי לופוליאנסקי

הרב בן ציון נורדמן חיכה לביטול עונש המאסר כדי לומר את שבליבו בפרשה הכאובה שהוכרעה השבוע • מעניין

מה שצריך לומר על אורי לופוליאנסקי


לדמותם של מנהיגי ציבור
לפני כחמש שנים רעדה הארץ. נכחתי אז בכינוס חשוב שהתקיים בחיפה, יום התרמה לאחת העמותות החשובות בארץ. בתכניה היה כתוב כי באירוע ינאם אחד משרי הממשלה דאז, שר בכיר שכבר הספיק מאז לפרוש מהחיים הפוליטיים.

הגעתי לאירוע כאורחו של אחד מראשי העמותה, וכבר בדרך לשם התבשרתי על מעצרו המתוקשר של ראש העיר ירושלים לשעבר, איש רב הזכויות הרב אורי לופוליאנסקי. הרב אורי לא היה רק ראש העיר ירושלים, הוא סמל ודוגמא לחסד אמיתי, מנהל מעצמת החסד 'יד שרה' ובעל לב רחב ופתוח כאולם לעזרה וסיוע עבור כל יהודי. מעצרו בפרשייה שכונתה לימים 'פרשיית הולילנד' הרעידה את אמות הסיפים. כל נבחר ציבור קיבל דקירה בגופו: אם בארזים נפלה שלהבת, מה יאמרו אזובי הקיר?

יחד עם הידיעה על מעצרו, התבשרתי כי אותו שר בכיר ביטל את השתתפותו ואת נאומו באירוע ההתרמה. מדוע? ביום שבו נעצר ראש עמותה על כך שכביכול השתמש בתפקידו כדי לשרת אינטרסים של עמותה, אף נבחר ציבור לא חפץ היה להיות חשוד כמשויך לעמותה כלשהי.

את התחושה הקשה שחש כל איש ציבור, חשתי אז על בשרי, וכעת, לאחר הסרת עננת המאסר מעל לופוליאנסקי, אני מרשה לעצמי להיות גלוי ופתוח בעניין.

ב.
אין כל ספק, שעל נבחר ציבור להיות ישר דרך, דבק במטרה, משרת את בוחריו ולעולם לא את טובתו האישית. אך יחד עם זאת ברור מעל לכל ספק, כי אין אדם חף מטעויות. סדר יומו של נבחר ציבור, בוודאי ראש עיר כמו ירושלים, עמוס באין ספור נושאים. פגישות, חתימות, החלטות ואישורים. בתווך, מסתובבים אנשים בעלי אינטרסים, שיעשו הכול כדי להטות את לבו של ראש העיר לכיוונם.

חובה לעשות אבחנה בין אנשים שבאו לפוליטיקה כדי לעשות טוב למען הציבור, לבין אנשים שבאו לשרת את האינטרסים שלהם דרך הפוליטיקה.

ייאמר ברורות: אדם שעשה טעויות, צריך לשלם על כך, אבל זה בתנאי שהוא בא לעשות רע, או לעשות טוב לעצמו. אדם שבא לעשות טוב לזולת, ובדרך נפל ומעד, זה עדיין לא פותר אותו מאשמה, אבל עדיין לא מגיע לו כלא.

הרב לופוליאנסקי מואשם בכך שנטל שוחד. למי? לארגון 'יד שרה' שבראשו הוא עומד. אין אחד שעומד ואומר, אף לא במחשבה, כי הוא נטל את הכסף לכיסו. גם מתנגדיו הגדולים אומרים זאת.
הייתי אמנם מצפה לזיכוי מוחלט של ראש העיר לשעבר, אך עצם ביטול עונש המאסר, זו אנחת רווחה ענקית לכל לב יהודי היודע ומרגיש מי באמת זכאי.

ג.
ידוע הכלל "מי שאינו עושה - אינו טועה". כך הם מנהיגי הציבור. כאשר עושים, כמעט ואין אפשרות להיות חפים מטעויות. ומי שלא עושה, כמובן שאינו מנהיג ציבור.

משה רבינו, שעל מנהיגותו אנו מתחילים לקרוא בפרשיות הללו, היה למעשה המנהיג הראשון הנבחר של עם ישראל. עד אז, מנהיגי עם ישראל היו אבות האומה, אברהם, יצחק ויעקב. בפעם הראשונה הקב"ה בוחר מנהיג לעם ישראל. משה רבינו.

בפרשתנו, פרשת שמות כתוב: "ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם, וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו.ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול". מעשהו הראשון של משה רבנו היה הריגת המצרי, לכאורה מעשה קיצוני, מעשה שבימינו הפוליטיקלי קורקט - היה פוסל אותו, ללא ספק, מלכהן כמנהיג העם. אך חז"ל מספרים לנו שמשה הבין שאין אפשרות להביא את המצרי למשפט צדק בבית דינו של פרעה, ושאין אפשרות אחרת להציל את אחיו. לכן הוא וידא שאין עדים למעשהו "ויך את המצרי". מעשה ראשון זה של משה היה מעשה של קנאה לאמת ולצדק.
במידת הקנאות לצדק בתוספת ענווה גדולה - קיבל משה רבנו את מטה המנהיגות של עם ישראל בראשית דרכו, והצליח להובילם ארבעים שנה במדבר עד כניסתם ארצה. באמצעותו זכה עם ישראל במנהיגות של יושר מוחלט, חסד ומסירות נפש.

ואם יטען אדם ויאמר: משה רבינו נבחר על ידי בורא העולם להיות המנהיג, מה לנו להלין על נבחרי הציבור שלנו. התשובה היא אחת, ואמרתי אותה לראש העיר חדרה צביקה גנלדמן, ביום בו נבחר לתפקידו, שעליו לזכור כי גם מי שבחר בו הם לא התושבים אלא הקב"ה. הוא המסובב לכל הסיבות. לב מלכים ושרים ביד ה'. כל מנהיגי הציבור, הם בחירה ישירה של הקב"ה, ועליהם לשאוף להנהיג את הציבור ביושרה, בענווה ובצדק, וכך יהיו ראויים להנהגה אותה קיבלו לידיהם.

ד.
נושא נוסף הנלמד בפרשת השבוע, הוא עניין מיוחד הנוגע לחינוך המעצב את אישיותו של האדם. על עם ישראל נאמר, שעל אף ששקעו במ"ט שערי טומאה במצרים, זכו להיגאל בזכות שלא שינו שמם, לבושם ולשונם.

הכול מתחיל ונגמר בחינוך. כאשר הילד מקבל חינוך טוב בעוד צעיר, גם עשרות שנים לאחר מכן, על אף הקשיים והניסיונות, הוא לא זונח את החינוך אותו קיבל בעודו נער.

השבת האחרונה הייתה עבורי שבת של התעלות, במחיצת עשרות הורים ותלמידי בית הספר 'מדעים ויהדות', בבית הארחה 'בית קיי' בנהריה. יצאנו לשם, התלמידים, ההורים וצוות ההוראה של בית הספר, לסוף שבוע בנושא 'חינוך הילדים'. אין כמו הקשר האישי, החם והאוהב, שמקבלים התלמידים, כאשר יש להם את ההזדמנות לשבת בצוותא עם מוריהם, בסעודות השבת ובאווירה מיוחדת.
במהלך השבת נהנו ההורים והתלמידים מהרצאות מרתקות בשלל נושאים, ובעיקר מתוך קשר חם ואוהב, בלתי אמצעי, עם אלו שתפקידם לעצב את אישיותם.
הרב נורדמן חדרה לופוליאנסקי הולילנד שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד