י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ריבלין, תחון את אולמרט • טור

עו"ד יצחק שינפלד מנתח את הכרעת הדין בבג"צ השבוע, ומעלה כי על נשיא המדינה להעניק חנינה לראש הממשלה המורשע

ריבלין, תחון את אולמרט • טור

אהוד אולמרט רוה״מ לשעבר הורשע! פסק הדין בערעור בפני ביהמ״ש העליון קובע נחרצות. אהוד אולמרט קיבל שוחד בלפחות שני אירועים. הוא ״זוכה מחמת הספק״ ממחסור בראיות רק בפרשת הולילנד.

לו קלטות ה״וידוי״ המאוחר של שולה זקן היו נכנסות למערך-הראיות במהלך הדיון במחוזי בפני כבוד השופט דויד רוזן ״שוויתר״ עליהם בכדי לחסוך זמן שיפוטי יקר. יתכן וההכרעה הייתה שונה.

משכך גזר הדין במחוזי שונה בהתאם והוקל בעליון. ראש הממשלה לשעבר יצטרך לשלם את חובו לחברה במשך שנה וחצי ולא שש שנים. הקלה רבתית. משפטנים בכירים צפו את ההקלה מראש, הראיות בפרשת הולילנד היו ״חלושות״, לא הוכח קשר ישיר, בין העברת הכספים שנעשתה לאחיו יוסי אולמרט! על כך אין ויכוח, ל״ידיעה מראש״ והכוונה של אהוד אולמרט.

במשפט הפלילי כדי הרשעה זה לא מספיק. בכדי להרשיע בפלילים, נדרש יותר ממה שהיה בארסנל התביעה נגד אהוד אולמרט אישית. למזלו של אולמרט השופט דויד רוזן החליט שלא להאריך את המשפט ולא לצרף את עדותה החדשה והמאוחרת של שולה זקן בהקלטות. כבודו חשב שיש לו חומר מספיק בכדי הרשעה ואין לעכב עוד. מזלו, שמחת עניים.

ההתנפלות בתקשורת על הזיכוי החלקי והשלכותיו על קיצור אורך המאסר של אולמרט שכאמור הורשע! מילים קשות שמלמדות שאיבדנו את החמלה.

פרקליט המדינה שי ניצן מיהר לברך את ״ המערכת״ שהכל וכולם שווים בפניה, מאחרון תגרני השוק ועד ראש ממשלה לשעבר. הוא גאה בהרשעה ובתקופת המאסר המשמעותית שנקבעה ואושררה גם בערעור למרות קיצורה המשמעותי. אחרים מבכים את ה״זיכוי החלקי״. למרות הביקורת המרומזת והמילים הברורות שנאמרו בפסק הדין בעליון על עצם ההרשעה במחוזי בפרשת הולילנד. אמירות ומילים שיכנסו להיסטוריה השיפוטית העתידית במדינת ישראל בפני כל שופט כשיבוא להרשיע.

השופט אהרון ברק קבע ״הכל שפיט״ אך לא הכל משפט. לפעמים יש וצריך את החלק החמישי של השו״ע. החמלה היהודית והחמלה בכלל. אינו דומה מי ש״נענש״ מעצם ההרשעה וההשפלה ממי שליבו גס בכך.

לאהוד אולמרט זכויות רבות בשירות מדינת ישראל. שנים רבות בשירות המדינה בתפקידים מרובים עד התפקיד הרם ביותר, ראש ממשלה. את עונשו הוא קיבל ב״גדול״ בענק. בעצם הרשעתו והמשפט הממושך והיקר. בריאותו נפגעה. עתידו ובפרט עתידו הפוליטי נמחק. כבודו לא קיים עוד.

הביטוי: ״מאיגרא רמה לבירא עמיקתא״ כאילו נכתב עליו ובגללו. לא ניתן היה להסתפק בעצם ההרשעה ולגזור עבודות שרות?? נכון. חלק מהענישה במשפט פלילי גם בכדי להרתיע! הכל שווים אצל המשפט! ועוד אמירות נכונות! אך נדושות.

האם ה״ענישה״ במקרה מיוחד זה מחויבת המציאות? לא ניתן להסתפק בפחות? לדעתי כן. עצם ההרשעה וחיוב בעבודות שרות מהווה עונש הולם למי שבטחון ילדינו וגורל המזרח התיכון היה מופקד בידיו הנאמנות, והוא עשה זאת טוב!

קורטוב חמלה יכול להאיר את חיינו בארצנו. לא הכל משפט ועונש. גם צדקה, לפנים משורת הדין, הינם חלק מהליכות חיינו ומרכיב מהותי ומרכזי באמונתנו.

טוב יעשה נשיא המדינה רובי ריבלין באם יפתח ליבו ויכולתו כפי שהחוק מאפשר לו ויחון את אהוד אולמרט. ״חנינה״ לא זיכוי. העונש כבר ניתן.
אולמרט הולילנד חנינה ראש ממשלה כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד