כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

שלג החל להיערם בצפת; הלימודים בעיר בוטלו הבוקר

סופת הקור והגשמים החלה - לאורך כל שעות הלילה נערמו פתיתי השלג בצפון הארץ; בחרמון הגיע גובה השלג הנערם עד ל-60 סנטימטר • 'בחדרי חרדים' עם התחזית המלאה לסוף השבוע ותשובה לשאלת השאלות - מה עם השלג בירושלים?

שלג נערם במורדות הר מירון
שלג נערם במורדות הר מירון

הסופה כבר כאן - שלג החל לרדת הבוקר (ו') בהר כנען ובשכונות הגבוהות בצפת, אין היערמות ואין חסימת צירים. בשלב זה השלג יורד לסירוגין כאשר הטמפרטורה עומדת על 1.4 מעלות, באזור דלתון מתחילה היערמות קלה.

מרשות המים נמסר כי עד לצהרי שישי ירדו 75 מ״מ בגליל העליון והגולן, 70 מ״מ בהרי יהודה.

מפלס הכנרת עלה בכמה ס״מ וכעת הוא עומד בדיוק על הקו האדום התחתון (213.00-). חסרים 4.20 מטר לכנרת מלאה.



מועצה אזורית מרום הגליל מסרה כי הלימודים במעונות, גני ילדים ובתי הספר במרום הגליל יתקיימו כסדרם, אך בצפת ובסאסא הוחלט על ביטול הלימודים.

ממועצה אזורית גוש עציון נמסר כי הלימודים במוסדות החינוך אמנם יתקיימו היום כסדרם, אך בישובים תקוע, נוקדים, כפר אלדד ושדה בר אין חשמל. במידה ולא יחזור החשמל עד לשעה 9:30 הלימודים בכלל מוסדות החינוך בישובים אלו יסתיימו בשעה 10:00.

השלג באתר החרמון הגיע הבוקר לגובה של כ-60 ס״מ שלג במפלס העליון, ו-30 ס״מ במפלס התחתון. בהר ממשיך לרדת שלג וכעת הטמפרטורות במקום עומדות על מינוס אחד. האתר סגור למבקרים - על פי הצפי אמור להמשיך לרדת שלג היום.

השלג ממשיך לרדת בצפון הגולן ובשעה זו חסומים לתנועה הכבישים הבאים: כביש 91 מצומת השריון צפונה וכביש 98 מצומת עין זיוון עד בוקעתא. כביש 959 מצומת וואסט למרום גולן וכביש 978 מצומת וואסט למסעדה. מועצה אזורית גולן קוראת למטיילים לא להגיע לצפון הגולן עד לפתיחת הכבישים בצורה בטוחה לנהיגה

מרשות המים מוסרים עוד כי החלה זרימה ראשונה השנה בנחלים סער, שניר, חרמון ובנהר הירדן. כרגע זרימות בכל נחלי המרכז, חדרה, אלכסנדר, ירקון, איילון, שורק, לכיש.

טרור בסופה
במהלך הלילה והבוקר הייתה תקלה בגוש הרודיון בשטח המועצה האיזורית גוש עציון כאשר על פי החשד התקלה התרחשה כתוצאה מחבלה בקו מתח גבוה נפל החשמל.

מגורמים במועצה האזורית גוש עציון נמסר כי בתוך אחד הכפרים זרקו גדר תיל עם אבן לקו ובכך גרמו לניתוק של הקו.

בחברת החשמל מציינים כי "אכן זרקו תיל על הרשת שגרמה לתקלה. החשמל הוחזר על הבוקר וכרגע מורידים את התיל, ללא הפסקת לקוחות, כי נמצא באחד הכפרים ליד צומת תקוע. החשמל הוחזר ברגע שיכולנו לראות ולזהות התקלה".

ומה עם ירושלים? juk, חזאי 'בחדרי חרדים' מדווח
אין שינויים מהותיים לגבי השלג. יש חלון זמן לשלג בירושלים, הוא מתחיל הבוקר (שישי) בשעות אחרי צהרים ומסתיים לפנות בוקר שבת. אם החלון זמן הזה ינוצל במלואו יש אפשרות להיערמות של מספר סנטימטרים.

בתרחיש הסביר יותר, ירד שלג אבל הוא לא יתפוס, גם כי המשקעים יהיו חלשים מדי וגם כי לא יהיה מספיק קר. בתרחיש הגרוע שהוא גם בסבירות לא נמוכה, לא יהיה כלום, כמה פתיתים באוויר וזהו.

אין אפילו דמיון בין המערכת הנוכחית להפתעה ההזויה שקיבלנו בשנת 2013.

לשם השוואה, במפלס 500 מיליבר נמדדו בשיא המערכת ב-2013 טמפרטורה של מינוס 31.7 מעלות.
הפעם צפוי לנו בשיא המערכת טמפרטורה של מינוס 23.6 מעלות במפלס 500 מיליבר.

הפרש של 8.1 מעלות במפלס מאד משמעותי לחיזוי שלג בירושלים, אין שום סיכוי לגשר על הפער.
בעצם אז רוב הזמן היה הטמפטורה בקרקע מעל האפס, רק הקור הקיצוני והחריג במפלסי הרום אחראי בבלעדיות להפתעה שקיבלנו.

פער נוסף קיים בחלון הזמן, אז היה לנו חלון זמן של 72 שעות שנוצל כמעט עד תומו, השלג פשוט לא הפסיק לרדת, הפעם חלון הזמן הוא 8 שעות ואם נמתח אותו לכל הצדדים נוסיף שעתיים לכאן ולכאן ונקבל 12 שעות.

בחלון הזמן הקצר עם הנתונים הלא מספיק מרשימים נקבל שלג פרווה במקרה הטוב, שזה שכבה לבנה אבל קצת שקופה.

אשמח מאד להיות מופתע ולקבל משהו אמיתי גם אם אני ייצא לא צודק בתחזית. לגבי ביתר עילית, גם שם יש חלון זמן קצר לאפשרות של ירידת שלג, אבל הוא קצר יותר במעט מירושלים.

ההכרעה תהיה מקומית, מי שיקבל יותר משקעים בזמן השיא של המערכת הוא זה שינצח. חשוב גם לציין, ענן מפותח מאד מוריד את הטמפרטורה באופן מקומי עד 4 מעלות, אין סבירות לעננות מאד מפותחת מחר מהחלק השני של היום והלאה כי עיקר הגשם יהיה מאחורינו, הלילה זה השיא של המערכת מבחינת הגשם, אבל באופן מקומי הכל ייתכן.

הלווין מראה על ים שמלא בעננות ממטירה בעוצמה בינונית עד אחרי איי יוון, מה שאומר 12-14 שעות של גשם עם הפוגות קצרות בעוצמה בינונית לפנינו.

הידיעה עודכנה בשעה 14:09
שלג סופה חרמון ירושלים צפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד