י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הנאשמים ברצח בכפר דומא - אברך כולל וקטין

שני החשודים המרכזיים באירוע הצתת הדירה בכפר דומא, שגבה את חייהם של שלושת בני משפחת דוואבשה, הם קטין בן 17 ואברך צעיר מעדי-עד, הלומד בכולל של הרב גול בשכונת שמואל הנביא בירושלים • נגד השניים הוגשו הבוקר כתבי אישום

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90 צילום: פלאש 90

בבית המשפט בלוד הוגשו הבוקר (א') כתבי אישום נגד החשודים ברצח משפחת דוואבשה בכפר דומא.

חמישה חודשים לאחר רצח משפחת דוואבשה, הוגש כתב אישום נגד עמירם בן אוליאל (21) משילה שהואשם בשלושה סעיפי רצח ופגיעה על רקע גזעני. יחד איתו הואשם קטין (17) בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירות נוספות ממניע גזעני.

מעדות אשתו של בן אלואל, עולה כי ביום מעצרו, היא הגיעה עם רכבה לכולל של הרב גול בשכונת שמואל הנביא בירושלים. לאחר שבעלה עמירם בן-אוליאל ירד מהרכב, הוא הותקף על ידי אנשי כוחות הביטחון ונעצר. לדבריה, זמן קצר לאחר מכן הגישו אנשי כוחות הביטחון והחרימו את מצלמות האבטחה.

על פי כתב האישום, השניים תכננו את הרצח בקפידה. לאחר הפיגוע שגבה את חייו של מלאכי רוזנפלד הי"ד בחודש יוני 2015, נפגשו השניים וגמלו בלבם לנקום. הנאשמים תצפתו על כפרים פלסטינים והחליטו לבצע את זממם בדומא ולאחר מכן בכפר מג'דל הסמוך. כוונתם הייתה להמית אנשים בעודם בביתם.

כתב אישום נוסף הוגש הבוקר נגד ינון ראובני, בן 20 מאופקים, ונגד קטין בן 17 הנאשמים במעורבות באירועי טרור אחרים. כל ארבעת הנאשמים מואשמים בחברות בארגון טרור. הגשת כתבי האישום אושרה ע״י היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

בלילה שבין חמישי לשישי בתאריך 31.7.2015 הוצתו בכפר דומא שני בתים ועל קירות הבתים נכתב "נקמה" ו"יחי מלך המשיח". באחד הבתים ישנו באותה העת בני משפחת דוואבשה. הבית השני היה ריק מאדם.

כתוצאה מההצתה, נשרף למוות עלי, תינוק בן שנה וחצי, אב ואם המשפחה סעד (30) וריהאם (27) נפצעו אנושות ומתו מפצעיהם מאוחר יותר. ילד נוסף כבן 4.5 נפצע קשה מאוד ונמצא כיום בשיקום.

היום הגיעה החקירה לסיומה. במסגרת החקירה נעצרו עשרות חשודים, בגירים וקטינים, החשודים במעורבות באירוע ובאירועי פשיעה לאומנית נוספים שבוצעו בשנים האחרונות. במהלך החקירה התבצע שיחזור של אירוע ההצתה ואירועים נוספים.

בכתבי האישום נטען, כי במהלך השנתיים האחרונות החלה לפעול התארגנות פעילים קיצוניים שביקשו לקדם תפיסה אידיאולוגית אלימה יותר שמטרתה ערעור יציבותה של מדינת ישראל באמצעות הפעלת טרור ואלימות, לרבות פגיעה בנפש ושפיכות דמים. בהתאם לכך, ארבעת הנאשמים מואשמים בחברות בארגון טרוריסטי אשר שם לו למטרה להביא לתבערה ביטחונית על רקע לאומני ובין דתי. הפעולות האלימות אותן ביצעו הנאשמים במסגרת ארגון הטרור נועדו להעביר מסר מרתיע ולזרוע אימה ופחד בקרב האוכלוסייה הלא יהודית.

בכתב האישום הראשון נאמר, כי לאחר רצח מלאכי רוזנפלד הי"ד בידי מחבלים ביוני 2015, קשרו עמירם בן-אוליאל והקטין הנאשם עימו קשר לבצע פיגוע נקמה נגד ערבים. במסגרת זו, שוחחו השניים על מיקום הפיגוע וסיכמו לבצעו בכפר דומא ובמידת האפשר לבצע פיגוע נוסף בכפר מג'דל הסמוך, בכוונה להמית אנשים השוהים בבתיהם.

בן-אוליאל הכין תיק עם שני בקבוקים מלאים בנוזל דליק, סמרטוטים, מצית, קופסת גפרורים, כפפות ותרסיס צבע שחור. ב-30 ביולי בלילה לבש בן-אוליאל בגדים כהים ויצא מביתו עם התיק כדי להיפגש עם הנאשם הקטין במערה במאחז המכונה "יישוב הדעת". לאחר שלא פגש בקטין, החליט בן-אוליאל לבצע את הפיגוע לבדו. כשהגיע לפאתי הכפר דומא קשר את חולצתו סביב ראשו על מנת להסתיר את פניו ועטה הכפפות על ידיו.

על מנת להגביר את הפגיעה ולהבטיח כי הבית שיצית אינו נטוש, חיפש בן-אוליאל בית בעל סממנים המעידים כי הוא מיושב. תחילה, הוא ריסס כתובות "נקמה" ו"יחי המלך המשיח" על קירות בית דו-קומתי השייך למאמון דוואבשה, ואז השליך בקבוק תבערה דרך חלון הבית בכוונה להמית את יושביו. הבית, שהיה ריק מאדם, עלה באש.

מיד בהמשך פנה בן-אוליאל לעבר ביתם של סעד ורהאם דוואבשה כשבידו בקבוק התבערה השני. לאחר שניסה לפתוח שני חלונות ללא הצלחה, פתח את חלון חדר השינה בו לנו באותה עת בני המשפחה, הדליק את בקבוק התבערה השני, השליכו לעבר החלון ונמלט בריצה. האש החלה לבעור ואחזה בכל ארבעת בני המשפחה. עלי סעד דוואבשה, פעוט בן שנה וחצי, ושני הוריו, סעד וריהאם דוואבשה, נהרגו ואחמד בן ה-4 מאושפז עדיין בבית החולים מזה 5 חודשים לאחר שנכווה כוויות קשות.
לבן-אוליאל מיוחסות 3 עבירות רצח וכן ניסיונות רצח, הצתה, וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני. הקטין נאשם בקשירת קשר לביצוע פשע מסוג רצח ממניע גזעני, הצתה, היזק בזדון ממניע גזעני ועבירות נוספות.

שני כתבי האישום כוללים שישה אישומים נוספים, בהם מיוחסות לשני הנאשמים הקטינים ולינון ראובני ביצוע שורה של עבירות יחד עם שותפים נוספים. במקרה אחד, הציתו השלושה רכב פרטי סמוך לכפר הפלסטיני עקרבא לאחר ששפכו נוזל דליק על מכסה המנוע, וריססו על קיר חומה סמוך "דש מימ"ר חמניות".

השלושה אף הציתו חבילות חציר שהונחו באסם תבואה הצמוד לביתו של תושב הכפר עקרבה, וריססו על קיר הסמוך למחסן התבואה את הכתובת: "תג מחיר נקמת היהודים".

במקרה אחר, הציתו ראובני והקטין מונית בכפר יאסוף, וריססו על קיר סמוך את הכתובת "תג מחיר". בשתי הזדמנויות ניקבו שני הנאשמים הקטינים את צמיגיהם של כלי רכב רבים בבית צפאפא וריססו כתובות על גבי כלי הרכב או מדרכות סמוכות. בנוסף, לאחר שהוצא צו האוסר על כניסת ידידו של ראובני ליהודה ושומרון ועל רקע שמועה לפיה בכוונת הכנסייה הנוצרית לתפוס חזקה בקבר דוד המלך, קשרו ראובני ושני הנאשמים הקטינים קשר להצית את כנסיית הדור מציון בעיר העתיקה בירושלים. השלושה תיאמו מפגש בירושלים בליל ה-26.2.15 כשהם מצוידים באמצעים לשם ביצוע ההצתה. כשהגיעו אל הכנסייה, פתחו באמצעות מקל את חלון חדר האמבטיה הנמצא באגף בו לנו באותה העת תלמידי סמינר הכנסייה, שפכו פנימה נוזל דליק והציתו באמצעות גפרורים את החדר. כמו כן, הם נאשמים שריססו על קיר הכנסייה כתובות גנאי כלפי ישו ומריה וכן "גאולת ציון אוהבת את משה אורבך". לאחר מכן נמלטו מהמקום.

ראובני והקטינים נאשמים, כל אחד לפי חלקו בכתב האישום, בריבוי עבירות הצתה, היזק בזדון ממניע גזעני, קשירת קשר לביצוע פשע, עלבון דת ממניע גזעני ועבירות נוספות. כאמור, כל הארבעה נאשמים גם בחברות בארגון טרוריסטי.

מפקד מחוז ש"י, ניצב שלומי מיכאל אמר:"מדובר בחקירה מורכבת מאוד שמפאת חשיבותה הושקעו בה משאבים רבים שכללו אמצעים טכנולוגיים, יוזמה, חדשנות ויצירתיות, כל זאת תוך שיתוף פעולה יוצא דופן בין גופי הביטחון ובהם משטרת ישראל, שב''כ ופרקליטות המדינה . החקירה שהינה בעלת חשיבות לאומית הגיעה אל סופה עם הגשת כתבי אישום חמורים כנגד מבצעי הרצח בפרשייה מזעזעת זו ובאירועי פשיעה לאומנית נוספים. היום הוא יום שבו מדינת ישראל רואה כי בלחימה בטרור אין קיצורי דרך, ושילוב בין כלל גורמי הביטחון הביא לתוצאה שאנו עדים לה היום בפיענוח הרצח בכפר דומא".

מסתירים מידע
עו"ד עדי קידר מארגון חוננו דורש כי בית המשפט יתיר לפרסום את פרטי שיטות החקירה, האמצעים הפיזיים, ותלונות הנחקרים בפני ביהמ"ש כפי שנכתבו בפרוטוקולים. "ישנו מידע רב אשר הציבור בישראל מצפה לו"

"בתיק זה ביצעו גורמי החקירה שימוש בסמכויות חקירה חריגות ביותר", אומר עוה"ד, "לרבות שימוש באמצעי לחץ פיזיים על הנחקרים. עוד עולה כי בתקופה שבה היה קיים צו מניעה חריג אשר מנע מהחשודים פגישה עם עורכי דינם, העלו הנחקרים טענות קשות בפני בימ"ש אשר נכתבו בפרוטוקולים של בימ"ש.

באמור לעיל ישנו מידע רב אשר הציבור בישראל מחכה ומצפה לקבל את פרטיו וזאת הן בשל האמצעים החריגים ביותר שהופעלו, והן בשל העניין הרב בחקירת הפרשייה שבענייננו", כתב עו"ד קידר.

"לאור זאת נבקש כי בימ"ש בעת התרתו את צו איסור הפרסום על פרטי החקירה, יתיר לפרסם את האמצעים החריגים שהופעלו, את שיטות החקירה שהופעלו ואת כלל הפרטים הקשים אשר עלו סביב חקירה זו. עוד נבקש כי בימ"ש יתיר לפרסם את דברי החשודים אשר הלינו בפניו על מצבם ועל התנהלות גורמי החקירה בדיונים השונים".

עודכן לאחרונה בשעה 11:09
דומא רצח פיגוע פלשתינים משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד