כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המצוד נמשך: ביקורת חריפה על המשטרה

טענות על המפכ"ל החדש, שבחר למדר את התקשורת ולצמצם בפרטים • פורסמה תמונת המחבל העדכנית

תמונת המחבל על רקע כוחות משטרה בתל אביב. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
תמונת המחבל על רקע כוחות משטרה בתל אביב. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

72 שעות לאחר פיגוע הירי במרכז תל אביב, ואין לכוחות הביטחון עדיין שום קצה חוט לאיתור המחבל נשאת מלחם, שרצח ככל הנראה שלושה בני אדם, שניים בפיגוע הירי ברחוב דיזנגוף ונהג מונית נוסף.

אב המחבל שביצע את הפיגוע פנה לבנו וביקש שיסגיר את עצמו למשטרה. "אני אעזור לך, בוא נגמור את הסאגה הזאת". האב טען כי ימים קשים עוברים על המשפחה. "אני מגנה את האירוע ומשתתף בצער המשפחות השכולות ומאחל החלמה לפצועים", הוסיף.

אחד הדברים הבולטים בפיגוע בו נרצחו אלון בקל ושמעון רוימי ז"ל ונפצעו עוד שבעה, הוא המחסור בהעברת מסרים לציבור המפוחד, כאשר מחבל, חמוש בתת-מקלע ספקטרה (פאלקון), טרם נעצר.

המשטרה ממקדת מאמצי אבטחה נרחבים בתל אביב, לצד המאמצים לאיתור המפגע, וההערכה היא כי באם יחוש סכנה שייתפס, המפגע יפעל שוב. החשש בשלב זה הוא שהמחבל יתנגד למעצר בהיתקלות עם כוחות המשטרה, והוא עשוי לפתוח בירי לעבר השוטרים במקרה של היתקלות.


החיפושים אחר המחבל. צילום: חטיבת דובר המשטרה

בשעות האחרונות פורסמה תמונה מעודכנת של המחבל וההחיפושים אחריו מתמקדים באיזור שכונת רמת אביב, כאשר כוחות משטרה גדולים סורקים את הרחובות, ובמקביל מסוק משטרתי חג באוויר. מלחם עבד בשכונה וגם היה בה שעתיים לפני הפיגוע והשאיר את הטלפון הנייד שלו. במשטרה מדווחים על עליה של ממש בכמות הפניות של אנשים הטוענים שזיהו את המחבל או מישהו דומה לו.

במשטרה מתחזקת ההערכה כי המחבל נשאת מלחם (29) אחראי גם לרצח נהג המונית אמיר שעבאן במהלך בריחתו. על פי החשד, לאחר הפיגוע עלה על מונית מזדמנת, אך במהלך הנסיעה באזור דרך נמיר הבחין במחסום משטרתי וביקש משעבאן לסטות מהכביש מחשש שייתפס. לאחר ששעבאן כנראה סירב, החליט המחבל לירות בו למוות לאחר וויכוח, ובהמשך השליך את גופתו בצפון העיר.

"אחד התפקידים החשובים של מפקדי המשטרה הוא לטעת תחושת ביטחון ורוגע בקרב הציבור ביום יום, ועוד יותר בעיתות מצוקה", אומר היום ניצב בדימוס אריה עמית, שמתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה תחת פיקודו של המפכ"ל הטרי רב-ניצב רוני אלשיך, והדגיש "משטרה לא יכולה לתפקד בלי שיתוף הציבור. בכלל בכלל לא".



ביטוי לפחד של התושבים ניתן לראות בכך שרק 30% מתלמידי תיכון אליאנס, שנמצא בשכונת רמת אביב, כ-230 תלמידים מתוך כ-1,600 - הגיעו ללימודים. בתיכון "ליידי דיויס" בנאות אפקה חלה עליה באחוזי ההגעה לבית הספר, שעמדו על כ-70 אחוזים לעומת כ-45 אחוזים אתמול. באופן כללי 80% מהתלמידים הגיעו למוסדות החינוך למרות שהמחבל טרם נתפס.

לדברי עמית, שכתב את הדברים בפייסבוק, את שיתוף הציבור עושים "באמצעות הופעת בכירי המפקדים בתקשורת ככל שנדרש", דבר שהמפכ"ל החדש אלשיך הגביל וקבע כי היחידים שמתראיינים אלה הדוברים ולא נושאי תפקידים פיקודיים. "אני מסתובב כעת בצפון תל אביב שהיא עמוסת שוטרים מזויינים מכף רגל עד ראש שנראים די אבודים, והמון אזרחים ואזרחיות מפוחדים שלא נותנים לילדים שלהם לצאת מהבית, והמפקדים נאלמו ונעלמו!" כתב עמית ומתח ביקורת חריפה: "יש כאן תקלה מהענקיות והמיותרות והטפשיות שהכרתי. חבל".

במקביל לחיפושים הנרחבים בגזרת תל אביב ובשאר חלקי הארץ, פורסם היום בוואלה! כי ישראל פנתה לרשות הפלסטינית בבקשה לסייע לה עם פרטי מודיעין לגבי מקום מחבואו של נשאת מלחם, לאור האפשרות כי הוא נמלט משטח ישראל. הפניה התבצעה זמן קצר לאחר שהתבררה זהות המחבל. במסגרת הפניה העבירה ישראל פרטים על מלחם למנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

בינתיים, המשטרה והשב"כ ביקשו להאריך את מעצרו של אחד מאחיו של המחבל הנמלט, שנעצר גם הוא על ידי השב"כ. אביו של המחבל, נחקר אתמול פעם שנייה על ידי השב"כ. אחותו של המחבל נחקרה גם היא במשטרה, ונמסר כי צפויים מעצרים נוספים.
מחבל תל אביב ביקורת משטרה אריה עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד