י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הפרטים המלאים מפרשת הקברים בגילה, נחשפים: תקציב ל'כיפין'

עסקני 'אתרא קדישא' גייסו את סגן השר פרוש שגייס את השר דרעי, בניסיון להשגת תקציב ממשלתי מאחד המשרדים למימון 'כיפין' בגילה • רשות העתיקות: "יש רק חשד לקברים, לא נעצרו העבודות"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

פרשת הקברים בגילה: עשרים קנאים מאנשי 'העדה' הגיעו היום (ב') לשכונה העומדת לקום במורדות הר גילה כדי להפגין במקום, זאת למרות שב'רשות העתיקות' מבהירים כי לא חשפו עד כה קברים. המפגינים רוצים להעביר מסר, מה צפוי במידה ולא יתוקצב הפתרון כרצונם. רוכשי הדירות מביטים בדאגה ובחשש, מעיכוב התקדמות הבנייה, ובעיקר חוששים מתקדים פרשת גולובנציץ, שם פרויקט הבניה מתעכב שנים, בשל מאבק על קברים.

בשבוע האחרון, שוב עלה לכותרות עניין מערות הקבורה במיקום הפרויקט החדש לחרדים, ששווק לפני כשנה בשכונת גילה בדרום-העיר ירושלים. יצאנו לבדוק את המתחולל מאחורי הקלעים בסיפור, כי כמו תמיד - חיטוטי שכבי הוא דבר חמור במיוחד, אבל איכשהוא הפוליטיקה מצליחה להכנס למאבק זה, פעם אחר פעם.

על פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' רוב מערות הקבורה בשטח המדובר כבר נחשפו במהלך חצי השנה האחרונה, במיוחד אלו בשטח שרכש מנחם כרמל. הטענות כעת הן שנותרו עדיין 'קברי פיר' ולטענת 'אתרא קדישא' יש חשש לקברים מתקופת הנביאים במקום, כך על פי צורת הקבורה, זאת בטרם החלה עבודת חישוף הקרקע. חששם נסמך בהתאם לטפוגרפיה של השטח ולסימנים המעידים על קבורה יהודית.

סגן השר מאיר פרוש שמאז ומתמיד מתגייס למאבקים בענייני קברים, ביקר במקום בשבוע שעבר וראה את מערות הקבורה והתרשם כי אכן מדובר בחשש לחילול קברי יהודים. הוא החליט להתגייס לעניין - פנה לשר דרעי וליו"ר ועדת הכספים גפני, וכן למזכיר הממשלה ולמשרד השיכון בקריאה למציאת פתרון לעניין הקברים במקום.

הנקודה הבעייתית היא במיקום הכביש המתוכנן. דווקא בתוואי השטח המתוכנן עבור סלילת כביש הגישה, נמצאות מערות הקבורה. אנשי 'אתרא' מבקשים לבצע במקום את הפתרון ההלכתי 'כיפין' המביא להגבהה ויצירת חלל מעל פתחי המערות, אלא שלכך יש צורך בהשקעה של עשרות מיליונים. משרד השיכון שאמון על הפיתוח הסביבתי הוא זה שצריך להכריע בעניין, כיוון שהוא התחייב לבצע את התשתית. והשאלה, האם יתקצב את הפתרון שמגדיל באופן משמעותי את היקף ההשקעה התקציבית של המשרד בפיתוח.

הארכיאולוגים כבר פעלו בשטח בשנה האחרונה וסימנו כמאה מערות, על פי גורמים ב'אתרא' בשטח של כרמל נמצאו בנוסף, 42 מערות - חשוב לציין. כרמל מחזיק בצורה ישירה בפרויקט אחד, אולם המעורבים טוענים בתוקף כי הוא העומד מאחורי העמותות בשלושה פרויקטים שנחשבים כמסונפים אליו. כרמל, זאת יש להדגיש, מצהיר מפורשות כי לא יחלל קברים. אם כן, איפה הבעיה?

ב'אתרא' כאמור טוענים כי הפירים התגלו לא רק בשטח הכביש אלא גם בשטחי הבניינים לדיור. לכן, יש לבצע גם שם את פתרון ה'כיפין'. אלא שבשטח המיועד לבניית דירות, הדבר מביא להפסד שטח נדלני, שכן בצורה זו מפסידים מ"ר בקומות התחתונות המתוכננות בבניין.

כאן בנקודה הזו, טמונה הבעיה. העמותות שעל פי הנטען קשורות לכרמל, מבקשות שמשרד השיכון ישפה ויפצה את היזמים על נזקים כספיים והפסד המטרים הרבועים במקום. לכך מתנגדים במשרד, ולהיפך מבקשים שאלו יחתמו כי לא יתבעו את משרד השיכון. המשרד יהיה מוכן לממן את השינוי בתוואי עבור הכביש, אך כאמור אינו מוכן להישאר חשוף לתביעות נוספות, עליהן יתקשו במשרד המשפטים להגן.


השר דרעי פנה לראש הממשלה בעניין וביקש התערבותו לכך שלא יתבצעו במקום עבודות תשתית במידה ויש סכנה לקברים. על פי דוברו של דרעי "ראש הממשלה נעתר לבקשה". מהלך זה, כך מקווים עסקני 'אתרא' יביא לכך שמשרד השיכון בראשות השר גלנט, או המשרד לענייני ירושלים בראשות השר אלקין, יתקצבו את הפיתוח, כך שלא יהיה חשש לפגיעה במערות הקבורה ומצד שני גם יביא את מנהלי העמותות המסונפות על פי הנטען לכרמל, להסכים לכך גם אם יפסידו חלק מהכסף, שכן בינתיים עומד על ראשם האיום על עצירת העבודות.

על המעורבות המפתיע של דרעי בעניין הקברים, אומר הפרשן אבי בלום ל'בחדרי חרדים': "ליצמן הרי לא בארץ, פרוש התקשר לדרעי במוצ"ש וסיכם כי העניין יעלה למחרת בישיבת ראשי סיעות הקואליציה. עניין הקברים, זה מסוג הדברים שאי אפשר לומר להם לא, ואי אפשר להשאיר זאת רק לאשכנזים".

יצויין כי בשטח המדובר, ישנם יזמים ועמותות נוספות שזכו בקרקעות ושיווקו דירות: דגל התורה, קרית מלך, אור וברכה, חיים זקן, א.חזי. ועוד. מגורם המעורב בעניין אנו שומעים כי עיקר הלחץ מכוון למנחם כרמל בשל השתייכותו ל'פלג הירושלמי', זאת בעוד גם לדגל התורה פרויקט במקום. אך כאמור גורם המקורב ל'אתרא' טוען כי קברים נמצאו אך ורק בשטחים של כרמל, וכל שאר השטחים נקיים, מלבד תוואי הכביש.

ישראל חסון מנכ"ל 'רשות העתיקות' אמר השבוע בראיון ל'קול החרדי' כי "יש רק חשד לקברים. עדיין לא נחשפו קברים ולא עצרנו את העבודות. אם יהיו עצמות, ברור שנעצור את הבניה מיידית. אין טעם לייצר מהומה" קורא חסון, ובמסר של הרגעה הוא אומר, "אנו עובדים בשקיפות עם הציבור החרדי".

המפגינים היום, צילום: פלאש 90צילום: המפגינים היום, צילום: פלאש 90
המפגינים היום, צילום: פלאש 90

צילום: פלאש 90
















קברים גילה הפגנה אתרא קדישא מנחם כרמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד