ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

שומר שבת ישלם פחות: גפני תמך - הוועדה דחתה

יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "אדם שנוסע פחות, עושה פחות תאונות, צריך לשלם פחות"

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש90
אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש90

חוק ביטוח רכב מנועי קובע את המשתנים שבגינן יכולות חברות הביטוח להעניק הנחה בקביעת תעריף החובה. המשתנים נקבעים על ידי המפקח על הביטוח, באישור ועדה משותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים של הכנסת. המשתנים הללו משפיעים על הסיכון ובהתאמה על מחיר ביטוח החובה לרכב.

הוועדה המשותפת חוקה-כספים התכנסה היום לבקשת המפקחת על הביטוח גב' דורית סלינגר על מנת לדון בהוספת משתנים בהם חברות הביטוח יהיו רשאיות להשתמש בבואם לקבוע את תעריפי ביטוח החובה לרכב.

יצוין, כי למרות שרשימת המשתנים סגורה, חברות הביטוח אינם מחויבות להתחשב בכל המשתנים. כמו כן, אין הנחייה של המפקח על הביטוח למשקל של כל משתנה בחישוב התעריף.

הוועדה דנה היום בבקשה להוסיף לרשימת המשתנים לרכב פרטי את המשתנים הבאים: מערכת ניטור נתוני נהיגה – "הקופסא הירוקה" מערכת המנטרת את אופי וסיכון הנהיגה ברכב, השתתפות הנהג בקורס נהיגה לשיפור מיומנות וכישורי נהיגה בטוחה, נסועה – מספר הקילומטרים אותם צפוי או נוסע כלי הרכב בתקופת הביטוח. בדיון שנערך בספטמבר אשתקד, הוועדה סירבה לאשר את הוספת המשתנים. גם היום הוועדה שבה ודחתה את ההחלטה למועד אחר. במענה להתנגדות חברי הכנסת שהושמעו בדיון הקודם, משרד האוצר הפיץ מסמך ובו שאלות ותשובות המבקשות לענות על הקשיים עליהם הצביעו חברי הכנסת.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר כי הוא חושש מפני פגיעה בפרטיות של הנהגים, בכך שהחברה שתבצע את הניטור, תוכל לעקוב אחרי הנהג ולדעת בעל עת היכן הוא נמצא. על כך השיב נציג משרד האוצר מר ניר ברטל כי הנתונים לא ישמרו במחשבי החברה, אלא אם הנהג יבקש. בנוסף, החברה תעביר לחברת הביטוח ציון בלבד ולא את נתוני הנהיגה. ובכל מקרה החברה לא תעשה כל שימוש בנתונים ולא תעביר אותם לגורם אחר.

יו"ר הוועדה תהה האם יהיה נכון לאשר את הקופסה הירוקה, כאשר יש תו תקן רק ליצרן אחד בארץ. בעניין קורס הנהיגה אמר סלומינסקי כי לדעתו על המדינה לממן את הקורס. יש אינטרס ברור למנוע תאונות. זה השקעה קטנה מול תועלת עצומה.

בעניין המשתנה 'נסועה' אמר נציג האוצר כי מחקרים מראים שרכב שנוסע פחות, מייצר סיכון קטן יותר. פרמטר זה, קומם מאוד את ח"כ מיקי לוי שהתנגד נחרצות להכללתו בטענה כי הוא יפלה לרעה את תושבי הפריפריה והערבה. ח"כ סלומינסקי ביקש להוסיף פרמטר של השבתת הרכב ליום אחד בשבוע, נתון שמפחית שביעית מהסיכון השבועי, בדומה להפחתת הסיכון בנסועה נמוכה מהממוצע. נציגי משרד האוצר התנגדו להצעה בטענה כי הנושא צריך להיבדק מבחינה מקצועית ומחקרית. גם ח"כ מיקי לוי התנגד להצעה בטענה כי פרמטר זה יפלה לרעה את החילונים שנוסעים בשבת. "מספיק לנו חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר", אמר לוי.

ח"כ משה גפני תמך בהצעת סלומינסקי ואמר "אדם שנוסע פחות, עושה פחות תאונות, צריך לשלם פחות. לדבריו, צריך להסתכל על זה כחלק מהמאבק בתאונות דרכים וכגורם מקטין סיכון. גפני סיפר שבוועידת האקלים שנערכה באירופה הוצג לח"כ דב חנין נתון לפיו, בשונה מכל העולם, בישראל רואים יום אחד בשנה-ביום כיפור ירידה בזיהום האוויר. גם ח"כ אלעזר שטרן תמך בהצעה.

נציג איגוד חברות הביטוח מר יואב ענתבי התנגד להוספת המשתנים בטענה כי אלו לא הוכחו מבחינה מחקרית כמונעי תאונות. לעומתו, מנכ"ל חברת הביטוח AIG מר שי פלדמן טען כי החברה שבניהולו מעניקה הנחה לנהגים שעומדים במשתנים הללו. לדבריו, "כאשר מפחיתים תאונות, מורידים תעריפים והפרמיה יורדת לכלל השוק".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון ואמר כי הדיונים טרם הבשילו לאשר את המשתנים המוצעים.
ביטוח רכב שמירת שבת גפני ועדה משותפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד