ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

חקירת שרה נתניהו עלולה להפיל את שלטון ביבי

לא לחינם מחזר כחלון אחרי סער: לראשונה מדברים במסדרונות הכנסת על אפשרות ממשית של קץ שלטון 'קינג ביבי' • אפשרי שהחקירה של שרה נתניהו והסתירות בעדותה יובילו להפלת שלטון בעלה

בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

לא מצפון המדינה המופגז, וגם לא מצפון תל אביב הנצור – נפתחה השבוע הרעה על ראש הממשלה.

את מר ביטחון נתניהו שהפך למר ביטחון עצמי, מכוח היותו האיש המאובטח בישראל, הטרידו השבוע צרות גדולות יותר. בלשכה החשובה במדינה עסקו השבוע בשאלה הרת הגורל – האם שָׂרָה שָׁרָה לחוקריה שיר שמח. החל מסופ"ש שעבר, מועד חקירתה הראשון של הרעייה שרה, עבור לשעות אחר הצהריים ביום שני, עת התקיימה חקירתה השנייה ועד לשעות אלו ממש, מעייניו של ראש הממשלה לא נתונים רק לצאן מרעיתו אלא בעיקר לתוצאות חקירת רעייתו.

במשכן הכנסת דיברו השבוע בפעם הראשונה מתחילת הקדנציה על תרחיש שבסופו עשויה מלכות נתניהו להסתיים איכשהו, במאה הנוכחית. לפי התרחיש האמור, מי שיכבה את האורות ברחוב בלפור, יהיה דווקא החשמלאי של בית ראש-הממשלה. לא האיש שמסור למעסיקיו גם ביום כיפור, אלא הקצר החשמלי שייווצר כתוצאה מהעדויות בעניינו. ההדלפות המשטרתיות על סתירות שהתגלעו בעדותה של שרה נתניהו, הריצו בראשו של ראש הממשלה תרחיש אימה שלקוח מקדנציית רבין הראשונה. הרעייה שצועדת על עקבים לא יציבים (אם להשתמש במכבסת מילים), נופלת ומועדת בחקירתה ולוקחת עמה בדרכה למטה את הבעל ואת המשרה.

בעיתוי שנראה מתוכנן ומתוזמן מראש, כמעט כמו המתקפה מיום שישי האחרון, מצא לנכון שר האוצר כחלון לתדרך את תא כתבי הכנסת, בשעה בה התקיימה חקירתה השנייה של רעיית ראש-הממשלה. כשנתניהו שמע את תוכן המסרים שכחלון העביר לעיתונאים הוא קפץ כנשוך כלבה, תחושה שהוא מכיר, ולא רק כמטאפורה. "גדעון סער הוא מנהיג שיש לו מה לתרום לציבור ואם הוא ירצה שנרוץ יחד אז בשמחה רבה", אמר כחלון והדליק את הגזרה.

לסער יש אינטרס ברור לשמר נוכחות תקשורתית. מעטים הם הפוליטיקאים שהצליחו לשמור על רלוונטיות, אחרי שירדו מהגלגל הפוליטי. אלי ישי למשל מנסה לעשות זאת כיום אך חובת ההוכחה עליו. הבודדים שעמדו במשימה, כמו דרעי, כחלון ובעבר הרחוק גם נתניהו עצמו, ידעו להזין את התקשורת בטפטוף מתמיד על כוונות, אפשרויות ותחזיות. סער שראה בשבוע שעבר איך נתניהו ממליך עצמו לעשור הקרוב, יודע שהזמן משחק לרעתו. הפרשנויות על שלטונו הנצחי של ביבי מרחיקות את המקורבים והתומכים. הליכודניק המצוי רוצה להשקיע במניות של מנהיג שיחזירו את ההשקעה בטווח הקצר, ולא באגרות חוב עם מועד פירעון בלתי ידוע, אי שם בעשור הבא.

כחלון עשה לסער שירות נהדר, אבל כחלון לא פראייר, כפי שהעיד על עצמו השבוע (בנסיבות דומות, ועל כך בהמשך). השאלה הגדולה, שריחפה השבוע במערכת הפוליטית היא מה בער לכחלון להכריז על נאמנות לסער דווקא בשעות קשות (לראש הממשלה). באופוזיציה דיברו על ריח הליזול שפשט בבניין הכנסת. רחרחן כמו כחלון, מבין שהחקירה של שרה נתניהו עשויה להוביל במהירות יחסית לקריסת מגדל הפקקים שבנה ראש הממשלה. אם החפירות בחצר ראש-הממשלה יובילו לגילוי השלדים שנקברו, שום חפירת הצלה לא תמלט את נתניהו מגורל קודמו בתפקיד.

אולמרט כזכור, השיב את נשמתו הפוליטית ליוצרה הרבה לפני שהשופטים אמרו את דברם, על רקע פרסום חקירות טלנסקי. אם פיות ייפתחו, נחקרים יזמרו והחוקרים ידליפו נתניהו עלול למצוא עצמו מהר משחשב במקום הכי נמוך בתל אביב.

התרחיש האמור לא מנותק מהמציאות, אך צריך לקחת בחשבון שהתחזיות על קץ שלטון נתניהו,
מגיעות בדרך כלל מבחוץ. לפיד, ליברמן, הרצוג, סער, ונוני מוזס כמובן, יושבים כיום על אותה משבצת בה ישבו החרדים בקדנציה שעברה. פנטזיית סילוקו של המנהיג היא הדלק היחיד שמניע אישיות פוליטית שנגזר גורלה להיות מנותקת ממוקדי ההשפעה. האופק השלטוני הוא כשמש שצצה לרגע ביום חורפי. מזג האוויר נותר מעונן, אך לפחות הייאוש נעשה יותר נוח.

מי שחוקר את מניעיו הנסתרים של כחלון לא צריך להגיע עד לחדר החקירות. את ארגז הכלים המפורסם חילץ כחלון במוצאי הבחירות, רק בגלל ששיחק באופציות הפתוחות שעמדו לרשותו. המצב הזה השתנה דרמטית וכחלון נתפס כיום כבורג מרכזי בממשלת ימין צרה. הדיבורים של נתניהו על חיבור עתידי לליכוד והיעדר כל אופציה להקמת ממשלה רחבה (שכחלון הצהיר לה אמונים ערב הבחירות) מדרדרים אותו בסקרים עד לגבול המסוכן של אחוז החסימה. כחלון חייב לייצר מראית עין של מנהיג מחוזר שמלהטט בין ימין לשמאל, והדיבור על חבירה אפשרית לסער, הוא כחלון ההזדמנויות היחיד שפתוח בפניו כיום. כחלון יעוף. ,

הציץ ונפגע. כחלון בהילולא (צילום: עזרא טרבלסי)צילום: הציץ ונפגע. כחלון בהילולא (צילום: עזרא טרבלסי)
הציץ ונפגע. כחלון בהילולא (צילום: עזרא טרבלסי)

כחלון יעוף,
הייתה זו ההתערבות השנייה של כחלון בתוך שבוע בענייניה של מפלגה אחרת. בסופ"ש שעבר הוא התייצב בהילולת ההמונים של ישיבת כיסא רחמים וחובק על ידי יו"ר יחד אלי ישי חזק כל כך, עד שאפילו בערוץ 2 שמעו את הקנאק. במהדורת החדשות הנצפית במדינה הוקדשה כתבה לקאמבק של אלי ישי שהקהיל המונים וקיבל מכחלון פרגונים.

ההילולא בהשתתפות כחלון לא הייתה החגיגה היחידה בה כיכב אלי ישי. בדרך לחתונה המשפחתית, הוא עצר בביתו של חבר מועצת החכמים הגר"ש בעדני לשיחה שנמשכה דקות ארוכות. כמו בהילולת כיסא רחמים, גם במאורע הזה, נרות זיכרון הודלקו באתרי החדשות והפכו למדורה גדולה.
משכנו של הגר"ש בעדני הוא הבית הפתוח – אולי היחיד מחצרות גדולי ישראל. אין צורך בוויזת מעבר חתומה על ידי הגבאי, וגם לא בתיאום מראש עם שומרי הסף. נקישה קלה על הדלת והתשובה 'כן, אפשר להיכנס', מפיו של הגאון רבי שמעון בעדני, מובילה את האורח ימינה במסדרון הצר היישר לסלון הצנוע, למפגש אחד על אחד עם חבר מועצת החכמים. בסבב ההזמנות שעורך ישי לקראת החתונה המשפחתית, הכתובת ברחוב בן יעקב 2 (מקום מגוריו של הגר"ש בעדני), הייתה זמינה השבוע יותר מכתובות ברחוב חזו"א ורשב"ם, שם קיבל ישי אישור מעבר גם בתקופות קשות, כולל בערב הבחירות האחרונות. בסביבתו של אלי ישי סיפרו כי הציג לפני הגר"ש בעדני את נתוני הסקרים האחרונים, שוחח עמו על ענייני השעה ובסיום הביקור אף סוכם כי ייפגשו בשנית.
הגר"ש בעדני (שעם המשב"ק הנכון, כבר מזמן היה מכונה מרן) יכול לומר את מה שאמר בשעתו מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל למשב"ק ירושלמי ידוע (שעלה לגדולה אחרי שהמשיך לחצר הבאה), "אצלי בחצר מסתובבים רק חתולים". הגרסה למה שקרה השבוע במעונו, נשמעה השבוע לא מפי מלאך ולא מפי משב"ק, אלא מפיו של הגר"ש בעדני בכבודו ובעצמו.

חבר מועצת החכמים סיפר השבוע כי אלי ישי נכנס עם החתן המאושר כדי להזמין ולהתברך, וביקש באותו מעמד שהגר"ש בעדני יחזור בו בכתב, מהמכתב החריף שהוציא נגד ישי בערב הבחירות האחרונות. טענתו של ישי הייתה, שהגר"ש בעדני אישית אישר לו להתמודד במסגרת עצמאית. "הזכרתי לו", סיפר הגר"ש בעדני, "שהבטחתי לא לעמוד בדרכו אחרי שהסביר שאם ילך בנפרד עם אורי אריאל וחבריו, יצליח להביא קולות מחוץ למאגר המצביעים של ש"ס, אבל מה שהוא עשה היה ההיפך הגמור. הוא נלחם בנו והציג את עצמו כממשיך מורשת מרן. לזה לא הסכמתי מעולם, וגם לא אתן יד להבא".

בהתחשב בכך שהשיחה הוקלטה סביר להניח שהגרסה המלאה עוד תושמע (אלא אם כן, הצד המקליט סבור שהפרסום לא יעשה עמו חסד בלשון המעטה). באופן לא מפתיע, מה שסיפר השבוע הגר"ש בעדני מזכיר, כמעט אחד-לאחד, את מה שאמר כחלון. "אמרו לי שאני מוזמן להילולת כיסא רחמים, ושארגיש שם בבית כי יש שם טריפוליטאים בני העדה", סיפר כחלון לדרעי, "הדלקתי ערוץ 2 וראיתי שעשו עלי סיבוב כשהציגו זאת ככנס תמיכה באלי ישי. מבחינתי הלקח נלמד. על כחלון עובדים פעם אחת".

על הציבור לעומת זאת אפשר לעבוד פעמים אינספור. לכל פוליטיקאי יש את הגרסה שלו ובמערכת הפוליטית, בניגוד למשפטית, השופטים היחידים שמכריעים הם המצביעים. בשבוע שעבר פורסמה כאן לראשונה תוכנית השיקום של אלי ישי שהצהיר כי בבחירות הבאות יוריד את הכפפות. הבחירות אומנם נראות רחוקות, אבל כפי שזה נראה השבוע, ישי לא ממתין עד לקיץ הקרוב. את הכפפות הוא מסיר כאן ועכשיו, בעיצומו של הכפור. ,

של הממונה. זהבי מתארח באלעדצילום: של הממונה. זהבי מתארח באלעד
של הממונה. זהבי מתארח באלעד

ביניים: פנים חדשות,
על התאים הקטנים בכניסה לחדר ישיבות הממשלה הודבקו השבוע תגי זיהוי. ראש-הממשלה נתניהו שחרדתו מהקלטות חופפת לחששו מחדרי חקירות, הורה לשרים עוד בקדנציה הקודמת להשאיר את מכשירי הסלולרי מחוץ למליאת הממשלה. לוקרים הותקנו וכל שר נאלץ להניח את המכשיר היקר לו מכל ולהיפרד מהחמצן הסלולרי למספר שעות. הבלבול ששרר בתום כל ישיבת ממשלה, עת כל השרים נדחקו לשלוף את הסלולרי מהתא, אילץ את עובדי לשכת רה"מ לעבוד שעות נוספות (לא בכיפור, לא בשבת) ולהתקין לכל שר תא עם שם. על תא מספר שש שדרעי נוהג להניח בו את המכשיר הסלולרי, נתלתה השבוע התווית: "שר הפנים". נתניהו שחלף במקום קרץ בעינו: "אנחנו כבר מוכנים".

את ההחלטה הסופית ליטול את תיק הפנים (בשקלול כל הנתונים לכאן או לכאן שהובאו פה בשבוע שעבר), קיבל דרעי במהלך השבת שעברה. במוצ"ש הוא עדכן את נתניהו שהביע נכונות להעלות זאת בישיבת הממשלה למחרת היום ולהביא את המינוי לכנסת ביום שני. הנושא אומנם לא הוכלל בסדר היום אך נתניהו הבהיר שהסמכות להעלות נושא שלא מן המניין מוקנית לו בחוק והוא מתכוון לעשות בה שימוש. "חכה עם זה כמה דקות", ביקש דרעי ומיהר להתקשר ליועץ המשפטי לממשלה. את שיעורי הבית מול לשכת היועמ"ש דרעי עשה כבר בשבוע שעבר והבין שלמהלך יש גיבוי, אבל הבקשה שלו מיהודה וינשטיין הייתה שלשכת היועמ"ש תוציא חוות דעת ברורה שתהיה לנגד עיני השרים טרם המינוי, כפי שהיה בעת כינון הממשלה כשמונה לשר.

בלשכת היועמ"ש נוהגים לשבת על כל אות מודפסת שבעה נקיים, ואת השבוע שהתפנה עד למינוי הרשמי דרעי ניצל כדי לשנות ולעבות את צוות לשכתו. בלי לנקוב בשמות, הרי שבשבועות הקרובים נראה בלשכה פנים חדשות. ניתן לומר כי הצוות החדש, יתחיל מנקודת פלוס ולא מינוס, וללשכה החדשה יגויס כוח-אדם שהוכיח את עצמו אצל ח"כים ושרים אחרים. דרעי מתכוון גם להחליף כמעט את כל הצוות שיושב כיום בלשכת שר הפנים (למעט גב' נינה, אחראית הכיבוד עוד מימי ישי, שמחויבותה לאורחים אינה תלויה בזהות השר). באמצעות השליח ששיגר ללשכה, דרעי גילה לראשונה שבתקופת ישי הלשכה שינתה את פניה ושופצה.

שיחת הטלפון עם היועמ"ש לא הייתה היחידה שדרעי קיים במוצ"ש האחרון. קצת אחרי שסיים לדסקס עם נתניהו, התקשר אליו סגן השר מאיר פרוש, שמוציא את השבת מאוחר כמנהג רבינו תם. עד לא מכבר, שיחת טלפון בין שני האישים לא נחשבה לדבר שכיח, אבל התיאום ההדוק והמפגשים התכופים בין הנציגים החרדיים, מולידים בקדנציה הנוכחית שיתופי פעולה שגרתיים. שורו, הביטו וראו כיצד נראה שיתוף פעולה אמיתי. בראשית השבוע הנוכחי ביקש פרוש ממנכ"לית משרד החינוך לזמן אליה לפגישה את מנכ"ל רשת מעיין החינוך התורני הרב חיים ביטון ואת מנכ"ל החינוך העצמאי הרב אליעזר (אזי) סורוצקין, בטרם יתחילו האודישנים למשרת מנהל המחוז החרדי (המחוז, לא המנהל). "אמרתי לה שחשוב לשמוע את מצוקות וצרכי הרשתות בטרם תיפול ההחלטה", מספר פרוש. מילא להמליץ על פגישה עם המנכ"ל של הרשת הספרדית, אבל לזמן את המנכ"ל האשכנזי – כאשר טרם נפתרה דילמת השליטה בארגון? בשבת הקרובה, כשנברך את העוסקים בצרכי ציבור באמונה, נכוון על זה המאורע.

עם ירידת העיתון לדפוס הוכרז הזוכה במכרז למנהל המחוז, איציק זהבי, סמנכ"ל ג'וינט אשלים שכתושב ראש העין החדשה, אינו חוזר מדי ערב לשטיבל הקהילתי ואפילו לא לבית הכנסת השכונתי. זהבי שימש עד לפני שנה כמ"מ ומנהל בפועל של ג'וינט אשלים. מהיכרות אישית (גילוי נאות), מדובר במנהל מיומן, איש עבודה מוערך ושחקן נשמה (אין קשר משפחתי).
הח"כים החרדים עשו קולות של השפעה, אך בשורה התחתונה לא הייתה להם מילה בהליך הבחירה. אם ההיכרות עם ח"כים חרדים היוותה קריטריון, הרי שהיה זה קריטריון לשלילה ולא לחיוב. לחברי הכנסת החרדים אין היכרות מוקדמת עם המנהל שנבחר. לכמה מראשי הערים החרדיות דווקא יש, והיכרות חיובית.

בתפקידו הקודם על משבצת הדוד סם, זהבי היה קשוב תמיד לצרכי הערים החרדיות. בתפקידו החדש, כאפוטרופוס ממונה של מערכת החינוך החרדית, הוא לא יוכל להראות רק פנים שוחקות. זהבי יגלה במהירות כי שליחותו של הממונה על המחוז החרדי היא אחת מהמשימות היותר סבוכות במערך הממשלתי. שרים וח"כים יעלו לרגל ללשכתו, מנהלי מוסדות ישחרו לפתחו, עתירות ועררים ייערמו על שולחנו, אך בסופו של יום ההחלטות הקשות תהיינה שלו.,

שבת וינפש. ליצמן בצילום: שבת וינפש. ליצמן ב
שבת וינפש. ליצמן ב

ביניים: שפתיים דובבות,
בשיחת הטלפון שהתקיימה במוצ"ש בין פרוש לדרעי, ביקש סגן השר מהשר לסייע בעצירת העבודות בגילה, מאחר ובמקום התגלו מאה מערות קבורה. "חשוב שתעלה את זה מחר מול נתניהו בישיבת הממשלה", אמר פרוש. לאגודת ישראל יש היום מיניסטר משלה, יעקב ליצמן, אלא שהוא היה עסוק השבוע עד מעל לראשו מעבר לים. ליצמן קיפץ מבית חולים לבית חולים (בארה"ב) נפגש עם שרת הבריאות (האמריקאית. לא הישראלית לשעבר), נועץ בארבעים נציגי בתי חולים מהקהילה (היהודית. לא הגוראית) והתייצב כאורח הכבוד בכינוס אגודת ישראל (בפלורידה. לא בבני ברק). ליצמן נהנה מכל דקה ותיזז מחוף לחוף. האנגלית שלו טובה לא פחות מהעברית שבפיו ומהתפוח הגדול הוא יודע לנגוס עם ברכה.

החברים בארץ נותרו מאחור לעשות את העבודה השחורה ולחטט בקברי קדמונים. בהיעדרו של השר ליצמן, דרעי נותר הכתובת היחידה סביב שולחן הממשלה. לבקשה של פרוש הוא נענה בחיוב והבטיח להעלות את סוגיית הקברים בישיבת הממשלה. למחרת היום מצא עצמו דרעי בחזית אחת עם יו"ר ועדת הכספים שהגיע לישיבת ראשי סיעות הקואליציה שמתקיימת מדי שבוע בתום ישיבת הממשלה. תוצאת הבליץ המשותף הייתה הנחיה של ראש הממשלה לערב את השר לענייני ירושלים זאב אלקין, בהשגת פתרון שיקבל אישור הלכתי.

מה לך ולקברי קדמונים, שאלתי השבוע את גפני, וזה התרפק על ימי בראשית, כשעוזריו גוטרמן ושיפמן, התיישבו על הטרקטורים ביפו ומנעו את ביצוע החפירות: "בכל מקום שאכן מתגלים קברים", אומר גפני, "אנחנו הנטורי קרתא האמיתיים". למחרת היום פורסמה ידיעה מרשימה ביתד אך לא בהמודיע. מי שתולה זאת בעובדה שמתחם הקברים התגלה באתר הבנייה של מנחם כרמל, עושה עוול לנציגינו הנאמנים, שרואים לנגד עיניהם אך את טובת הקדמונים.

אך לא רק לקדמונים שוכני עפר יש לדאוג אלא גם לאלו שטרם זכו לכך ומצויים עמנו כאן בארצות החיים. במכרז לבנייה בגילה בו נמצאו הקברים, זכו שבע מאות רוכשים חרדיים. בצד השמירה על קוצו של יו"ד בהלכה, יש לעשות הכל כדי שהם לא ייצאו עם הראש באדמה.

גפני מודע לכך ולזכותו ייאמר שהוא ועמיתו החכ"ל יעקב אשר, הם שני הנציגים היחידים שנפגשו השבוע עם שר האוצר כחלון כדי לקדם פתרון למצוקה הבוערת ביותר במגזר. מדובר כמובן במצוקת הדיור הקשה, שמשום מה נדחקה לשולי העשייה הברוכה של הנציגות החרדית בקדנציה הנוכחית.
חז"ל למדונו כי מי שהלך לבית עולמו ונאמרת שמועה בשמו, שפתותיו דובבות בקבר. גפני וחבריו לנציגות החרדית, דיברו השבוע בשם הקדמונים ששוכנים בגילה - ושפתותיהם מן הסתם דובבות. בשם הזוגות הצעירים ששוכנים בארצות החיים, צריך לעשות ולא רק לדבר, וכשזה יקרה, גם שפתותינו תדובבנה שבחים.,

טורו של אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עיתונות',
,
נתניהו גפני כנסת ליכוד בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד