כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מגיפה: השפעת קוטלת במגזר החרדי

השפעת גובה קורבנות במגזר החרדי • עוד 2 נשים במצב קשה • במשרד הבריאות ממליצים להתחסן אך האם יש די מנות?

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

השפעת הקטלנית הכתה החורף באופן חריף וחריג, וגבתה נפשות בקרב המגזר החרדי: אמש (ד') ליווה קהל רב למנוחות את מרת בת שבע בוימל ע"ה, בת 35 מפתח תקווה, שנפטרה בדמי ימיה שעות לאחר שאושפזה בבית החולים. היא ככל הנראה נפטרה לאחר שחלתה בשפעת, ולפי החשד לקתה בשפעת מסוג H1N1 המכונה שפעת החזירים. הנושא עדיין בבדיקה אך בהחלט האפשרות מדאיגה.

האם השפעת הקטלנית מכה במיוחד בציבור החרדי?

המקרה הראשון שהיכה את ישראל בתדהמה היה כאשר נודע על מותה של אשה חרדית מהעיירה הדרומית נתיבות שלקתה במחלה ונפטרה.

האשה חיה אסתר אריה בת 52, אושפזה חודש ימים בבית החולים בפתח תקווה והצוותים הרפואיים ניסו להציל את חייה אך לשווא.

"כשאשתי הרגישה לא טוב", סיפר בעלה האבל יהודה, "חשבנו שזה שפעת רגילה. היה לה קצת חום, היא לקחה כדור, חשבנו שזה יעבור אחרי כמה ימים, אבל זה התגבר. הלכנו לרופא ואז הוא אמר לנו שיש דלקת ריאות ונתן לה אנטיביוטיקה. היא התחילה להקיא, המצב החמיר היא ועברה מבית חולים לבית חולים היא אמרה 'אני מרגישה חנוקה' ותוך שעתיים היא איבדה את הכרתה, אחרי מספר שעות הדרדר מצבה, בני המשפחה היו ליד מיטתה והתפללו "שמע ישראל" ואחרי כמה שעות היא נפטרה. רק אז, בימים האחרונים נודע לנו שמדובר ב'שפעת חזירים'. ואז נודע לנו שאם היא הייתה מתחסנת כל זה לא היה קורה".

הידיעה על מותה של האשה היכה את ישראל בהלם, הבעל האלמן נדד בין כלי התקשורת כדי שכפי שהוא אומר: "להציל חיים - שחלילה מה שקרה לנו, לא יקרה חלילה לאחרות".

אשה נוספת, בת 26 מחסידות בעלזא בירושלים, נדבקה בשפעת ומאושפזת במצב קשה בבית החולים הדסה עין כרם. היום נרשמה הטבה קלה במצבה ובתפקוד הלב, אך היא עדיין זקוקה לרחמי שמים מרובים והאדמו"ר מבעלזא הורה להוסיף לה את השם אלטע. שמה לתפילה: אלטע יוטל בת חנה בתוך שאר חולי עמו ישראל.

כאמור, אתמול נפטרה הגברת בת שבע בוימל ע"ה, לאחר שאושפזה בפתאומיות והותירה אחריה חמישה יתומים, במסע הלוויה קורע לב היא נטמנה בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

אשה נוספת בת 38 ממודיעין עילית, הגב' שיינא חיה קוגל, אשת האברך הרב טוביה קוגל מקרית ספר, אם לשבעה ילדים, אושפזה בתחילת השבוע בבית החולים מעיני הישועה בבני ברק. הציבור נקרא להתפלל לרפואת שיינא חיה בת רבקה בתוך שאר חולי עמו ישראל.

אין תרופה
לפי נתונים שפורסמו מאושפזים כרגע בבתי החולים 14 חולים בשפעת הקטלנית במצב קשה. למעשה בוועדת הבריאות של הכנסת השבוע נחשף כי הנתונים קשים הרבה יותר.

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, חשפה במהלך דיון שנערך ביום שלישי, (5.1.16) בוועדת הבריאות של הכנסת. כי השנה נמנו חא פחות מאשר 58 חולים קשים בשפעת שארבעה מהם נפטרו כתוצאה מהמחלה. (למעשה המספר עלה ל-5. י.ש.).

ד"ר אניס גם הציגה בוועדה נתונים משנים קודמות לפיהם דווח, כי בשנים 2015-2014 היו 75 מקרים של חולי שפעת קשים ותשעה נפטרו כתוצאה מהמחלה. בשנים 2014-2013 דווח על 116 חולים ו-30 נפטרו ובשנים 2013-2012 דווח על 134 חולים ו-34 נפטרו.

"שפעת מסוג H1N1 המכונה שפעת החזירים", מסבירה פרופסור דנה וולף, מנהלת היחידה לוירולוגיה קלינית בהדסה בירושלים, "הוא זן של שפעת שלמעשה אין לו תרופה אין לנו דרך מוכרת לרפא את מי שלקה במחלה לפיכך הדרך היחידה למנוע אותה היא באמצעות חיסון. לכן החיסון כה חשוב".

השפעת שקיבלה את שמה בשל היותה במקורה נגיף נפוץ אצל חזירים, עבר לבני אדם ופרץ כמגיפה בשנת 2009, הוא התפשט כמגיפה ברחבי העולם וקטל עשרות. אף שמשרד הבריאות עדיין לא מגדיר את המצב כמגיפה אפשרות ההתפרצות עדיין קיימת. הנגיף מסכן בעיקר נשים הרות, ילדים, קשישים ובעלי רקע רפואי. אך ישנם מספר מקרים שבהם גם הוא פגע באנשים צעירים ובריאים.

לכן משרד הבריאות ממליץ לכל מי שלא התחסן למהר להתחסן. תסמיני המחלה הם בין היתר חום גבוה, נזלת וקשיי נשימה. מי שסובל מהתסמינים הללו מומלץ שימהר להיבדק ולקבל טיפול עוד לפני שאפילו אובחן אצלו הנגיף, ממליצים הרופאים.

מה קורה בציבור החרדי
לפי ההערכות שהושמעו בוועדת הבריאות של הכנסת, השפעת פגעה במיוחד בציבור החרדי, אם כי אין ולא יכולים להיות נתונים רשמיים מדוייקים בנושא.

אחת הסיבות המשוערות להתפשטות המחלה במגזר החרדי היא בכך שהציבור החרדי אינו ממהר להתחסן. יש עובדה אחת שעליה אין עוררין, כל הנשים החרדיות שנפגעו לא התחסנו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף גם התרעם על משרד הבריאות וטען כי: "הקמפיינים באינטרנט לא מגיעים אל אוכלוסיות היעד החלשות, כמו קשישים וחרדים".

למעשה מבצע החיסונים נגד שפעת מתחיל בקביעות מדי שנה בחודש ספטמבר. אלא שבשבועות האחרונים התחסנו יותר אנשים מאשר בכל ארבעת החודשים שעברו. מי שלא מיהר להתחסן הם דווקא קבוצות הסיכון של נשים בהריון מקרב הציבור החרדי.

בקופות נותרו נכון להיום, עדיין רבבות מנות חיסון, ואף שהמלאי אזל מהמרפאות עדיין קיימים במחסנים די מנות חיסון. כאשר בסך הכול ייבאו הקופות לארץ מיליון ו-750 אלף מנות חיסון. ליתר ביטחון חלק מהקופות ייבאו מנות נוספות. אך בחלק מהקופות המלאי שהוזמן מחו"ל טרם הגיע.

לדברי ד"ר אניס, "משרד הבריאות פנה לקופות-החולים לפני תחילת עונת השפעת ושוב בחודש דצמבר, על-מנת שיחדשו את מלאי החיסונים שברשותן.

"בשנה שעברה חוסנו 21% מתושבי המדינה, השנה כ-20% עד-כה. יש בעיית ייצור עולמית וכתוצאה מכך מלאי מוגבל. מנות של תרכיב חי מוחלש הוזמנו ולא הגיעו לארץ, ואין לנו שליטה על זה".

נגיף בלי גבולות
ד"ר מ. רווה, רופאת משפחה מאזור ירושלים ממליצה לא להיות שאננים: "כאשר מדברים על אזורים גיאוגרפיים", היא אומרת, "הנגיף אינו יודע גבולות. יש אנשים שאושפזו בשל הנגיף בכל רחבי הארץ, כולל ירושלים וגוש דן. ומומלץ לכל תושב לקבל חיסון".

הפרוצדורה למעשה די פשוטה: כל שצריך הוא לגשת לרופא המשפחה שלו או למרפאה של קופת החולים לה הוא שייך, להירשם ולקבל את החיסון, פרוצדורה אשר בניכוי זמן ההמתנה הוא עניין של מספר דקות.

והאם יש מקום לבהלה שהמצב יחמיר? "למעשה", אומרת נווה, "אם מזג האוויר ישתנה, יתחיל לרדת גשם ואנשים יסתגרו במקומות סגורים זה עשוי להשפיע באופן שלילי".

כאמואר, לא בכל הקופות ניתן להתחסן מיידית ויש להמתין להגעת המנות. בינתיים יש עוד המלצות שנועדו למנוע הידבקות כפי שמורות הוראות של משרד הבריאות:

"לרחוץ ידיים במים פושרים ובסבון באופן תדיר. לנקות משטחים בהם משתמשים אנשים רבים באופן תדיר כמו ידיות וכדומה. לכסות את האף בעת התעטשות והשלכה הממחטה החד פעמית מייד עם תום השימוש".
שפעת קטלנית חרדים בלינסון טרגדיה בת שבע בוימל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד