א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

מורידים מהתפריט מוצרי חלב ובשר? תחשבו שוב

מחקרים מוכיחים כי ויטמין 12B הנמצא במוצרי הבשר ומוצרי החלב חשוב לבריאות • דירוג הספיגה בגוף: ביצים הכי פחות, בשר במקום השני ובמקום הראשון: מוצרי חלב

מורידים מהתפריט מוצרי חלב ובשר? תחשבו שוב

"השבוע שתיתי רק מיצים טבעיים", השוויצה באוזניי אחותי, וגרמה לי לקנא. היא תיארה את צבעם של הגזר והסלק, עם תפוח עץ ירוק ועלי סלרי, בעוד אני תוהה לעצמי מה אני יותר, נדהמת מכך שאפשר לחיות מהמיץ הזה, או מהקנאה על הקילוגרמים שהיא השילה ממשקלה.

"גם אני יכולה" – אמרתי בעיניים נחושות. את מכונת המיצים מיהרתי לקנות ובמשך שבוע שלם שתיתי מיצים. אלא שעם כל הכבוד להם, מהר מאוד הבנתי שאני צריכה יותר מכוס מיץ שלוש-ארבע פעמים ביום. אני רוצה לאכול מוצרי בשר, מוצרי חלב., ואפילו פחמימות מדי פעם.

כן.
אני יודעת שזה מאוד טרנדי להוריד מוצרי דגים, עופות, בקר, מוצרי חלב. וביצים – ולהגיד שלום בקול גדול לקינואה, לספירולינה, לחלב קוקוס ועוד, אולם מה שאסור לשכוח, הוא שהדבר המושפע באופן המהיר ביותר מצריכת מוצרים מן החי – הוא ויטמין B12 שלו תפקידי מפתח בבריאות, ובעשרות תהליכים משמעותיים בגוף האדם.

מחסור בוויטמין 12B עלול לגרום לבעיות של עייפות, אנמיה, בעיות שינה, ריכוז, שינויים במצב הרוח ועוד – משום שהוא הכרחי לתפקוד נוירולוגי, לבניית חומר גנטי בגוף וחלבונים, לכל מה שקשור בבניית תאים, לעיכול מזון וכן להתפתחות קוגנטיבית. רק לאחר שש שנים של מחסור בוויטמין 12B, הגוף מתחיל לאותת שהוא במצב קשה. עד אז לא נחוש בחוסר כלשהו.
כידוע, ויטמין חשוב זה, מצוי באותם מזונות שמנינו בהורדת התפריט: דגים, עופות, בקר, מוצרי חלב, וביצים. נכון שמזונות מהצומח מכילים ויטמין B12 אבל מסוג שהגוף שלנו לא יודע להשתמש.

1,424 נשים בהיריון נבדקו במחקר שנערך בקנדה, מתוכן 43 אחוזים סבלו ממחסור ב־B12.
מחקרים רבים שנערכו, מהם מחקר אחד בקניה, בקרב ילדים, מגלים כי חלב מהווה מקור טוב לוויטמין B12. ילדים במחקר בקניה, שקיבלו 200-250 מ"ל חלב ביום – שיפרו תוך שנה את ספירת הדם שלהם והגדילו את כמות הויטמין 12B. גם מבוגרים ששתו 3 כוסות חלב במשך 12 ימים רצופים, רשמו עליה גבוהה משמעותית.

לידע כללי:
כמות ה־B12 הנספגת מביצים נמוכה יחסית ועומדת על פחות מ־9%.
כמות הנספגת מבשר וביצים גבוהה יותר ועומדת על 42-61%.
הכמות הנספגת משתיית חלב היא הגבוהה ביותר ועומדת על51-79%.

הידעתם?
במחקר שנערך בקוויבק, נבדקה על בעלי חיים ספיגת ויטמין B12 ונמצא כי כמות הוויטמין שנספגה מחלב פרה, היתה כפולה מכמות זהה בטבליות.


חלב בשר דגים אוכל מתכונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד