י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בג"צ: אם לא ימונו דיינים תוך 4 חודשים - ביה"ד הרבני הגדול ייסגר

בג"צ מתערב במחלוקת על מינוי הדיינים וקובע: אם תוך ארבעה חודשים לא ימונו דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול, יבוטלו המינויים הזמניים, ובית הדין יחדל מלפעול

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90 צילום: פלאש 90

דרמה: בית המשפט העליון קבע הצהרים (ה') כי אם לא ימונו דיינים קבועים, תוך פרק זמן קצר, בית הדין יסגור את שעריו.

לפי הכרעת בית המשפט, אם לא ימונו תוך ארבעה חודשים על ידי הוועדה לבחירת דיינים, לבית הדין הגדול, יבוטלו המינויים הזמניים, ובית הדין הגדול ייסגר עד למינויים דיינים הקבועים.

כזכור 'בחדרי חרדים' פרסם לראשונה כי הוגשה עתירה נגד הוועדה לבחירת דיינים בבית משפט העליון למתן צו על תנאי המורה לחברי הוועדה להשיב מדוע לא ימונו – באופן ממשי ובמהירות הראויה – 7 דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

בעתירה של התנועה למדינה יהודית שבראשות עו"ד אורי ישראל פז, נטען כי במשך שנתיים לא מונו כלל דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול, "וכדי ביזיון וקצף. אין ולא יכול להיות חולק בדבר קיומו של צורך דחוף ביותר, בעת הזו משכלו כל הקיצים והסחבת הבלתי-פוסקת – לבחור דיינים לערכאת ערעור עליונה זו – מלוא מכסת הדיינים מלבד רבנים ראשיים", נכתב בעתירה.

העותרים ציטטו הודעה מלשכתו של יו"ר הועדה למינוי דיינים מתאריך 6.11.2015 בה הודיע כי "בכוונתנו לכנס את הוועדה בזמן הקרוב ועוד בטרם פרישתו של הדיין הרב ציון אלגרבלי בתחילת ינואר 2016 לצורך בחירת שני הדיינים הנוספים לבתי הדין האזורים וכי יעשו מאמצים כי הליך הבחירה של לפחות חלק מהדיינים לכהונה בבית הדין הרבני הגדול יתבצע עוד בטרם פרישת נציג נוסף מבין דייני בית הדין הגדול הצפוייה ל-4.1.2016".

העותרים כותבים כי בניגוד להבטחות, הוועדה לא התכנסה ולא דנה ולו פעם אחת בנושא מינוי דיינים חדשים לבית הדין הגדול כפי שהובטח. בעתירה נדרש אף למנות מנכ"ל קבוע לבתי הדין הרבניים.

כזכור הרבנים הראשיים מינו דיינים זמנים לבית הדין הגדול, לאחר שהוועדה לא הצליחה להגיע להסכמות על זהות הדיינים.

אמש השיב יו"ר הועדה לבחירת דיינים השר יובל שטייניץ לבג"צ ואמר כי בשבוע הבא יקבע מועד לכינוס הועדה.

"שופטי בג"ץ הוציאו היום 'כרטיס אדום' למדינה, ויש לקוות שהוועדה לבחירת דיינים תתכנס בהקדם האפשרי וללא כל דיחוי נוסף כדי לאייש את כל הכיסאות הריקים שבבית הדין הרבני הגדול", אומר עו"ד אורי ישראל פז בעקבות הוצאת צו על תנאי לבקשתו מבג"ץ.

"במציאות העגומה כיום, אי-כינוס של הוועדה כדי לבחור דיינים לבית הדין הגדול מהווה פגיעה בלתי סבירה ובלתי מידתית בזכותם היסודית, החוקתית והבסיסית של אזרחי המדינה לקבל שירות משפטי ראוי, שוטף והולם מבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל היהודית. למסעודה משדרות ולאיציק מעפולה מגיע לקבל את יומם בערכאת הערעור הרבנית העליונה, ויש לקוות שעינוי הדין המחפיר שנגרם לציבור הרחב ייפסק לאלתר בכך שימונו דיינים לבית הדין הגדול בירושלים בשוך הקרבות על גזירת הקופונים הפוליטיים סביב לזהותם של הדיינים שימונו".
דיינים בית דין בית משפט סחבת בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד