כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

"הפלס? זה כמו זבוב שנכנס למרק"

תחקירן 'יתד נאמן' בני רבינוביץ' התראיין לרדיו תל אביב, והתייחס באריכות למאבק בפלג הירושלמי ולהפלס

"הפלס? זה כמו זבוב שנכנס למרק"

תחקירן 'יתד נאמן' בני רבינוביץ, התראיין לתוכנית "תעודת עיתונאי" בהגשת רועי כ"ץ אשר תשודר ברדיו תל אביב FM102 מחר (ו) בשעה 7:00 בבוקר ובמוצ"ש בשעה 20:00.

רועי: קצת כמו הבדיחה על שני יהודים שלוש דעות ולמה יש שני בתי כנסת במקום בו יש רק יהודי אחד, כל הזמן יש רחש בחש בתוך העיתונות החרדית. עוד פיצול ועוד פיצול אוהבים לריב...

בני: אני תמיד נוהג לומר, כל כך אקטואלי עכשיו גם כן בפרשיות השבוע, עם ישראל היה אברהם, יצחק ויעקב ופתאום התפצל לשנים עשר שבטים, מה קרה? מה היה רע שימשיך להיות עם ישראל שבט אחד? כולם בדעת אחת? אלא כשאתה מפצל אז יש לכל אחד את הייחודיות שלו, לשבט ראובן יש את הייחודיות שלו ולשבט בנימין... כל אחד את הייחודיות שלו ולהיפך... זה לפעמים משמר ומחזק את הזהות של כל שבט ושבט...תראה אני לא אוהב מחלוקות. אף אחד לא אוהב מחלוקות. אבל אהה...

ר: אבל נדמה שהקרב בין "יתד נאמן" ל"הפלס" יצא קצת מגבולות התחרות העסקית הרגילה.

ב: תראה, אה, אני רוצה לומר לך, היות ואני ותיק ב"יתד נאמן", ממש מיומו הראשון, תראה אם היה פה ויכוח אידיאולוגי אמיתי, איך אומרים בסלנג? אהלן וסהלן! קדימה!

ר: זו לא אידיאולוגיה?

ב: שום אידיאולוגיה, מה קרה לאידיאולוגיה הזאת? הרי לא יכול להיות שביום בהיר אחד, עורך עיתון מסולק מתפקידו, אז פתאום כל האידאולוגיה נגמרת? נגמר הכל? איפה... מה היה עד היום?

ר: מת הרב אלישיב, היה פיצול

ב: כן אבל אנחנו הרי יודעים את דעתו של הרב אלישיב ואני יודע את דעתו של הרב שטיינמן... מי הנהיג בסופו של דבר את הדור גם בתקופת חייו של הרב אלישיב זכרונו לברכה? הייתה הנהגה שהרב שטיינמן נתן את ה...איך אומרים? את ה...קידמה. נתן לרב אלישיב להוביל יותר נכון, אבל הנהגה מציאותית ביום יומית הייתה משותפת לרב אלישיב ולרב שטיינמן שייבדל לחיים טובים. לא יכול להיות שביום בהיר אחד, בנאדם מחליט, ואני אומר את זה בפה מלא, להשתלט על העיתון ולקבוע את התכנים שלו? זה היה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת.

ר: מקצועית, ואתה מקצוען של 30 שנה, "הפלס" הוא עיתון טוב?

ב: אני אודה ולא אבוש

ר: אה, אל תגיד לי שאתה לא קורא אותו

ב: לא מכניס אותו ליד, לא קורא אותו, לא יודע מה כתוב בו.

ר: איך אפשר להתחרות אם לא קוראים את....

ב: הוא בכלל לא גורם מתחרה, מבחינתנו, מבחינת "יתד נאמן", זה זבוב. יש פה זבוב וזה הכל. אני ודאי לא קורא אותו בתחום העיסוק שלי עם כתבות התחקיר שאני עושה, למשל כתבת התחקיר האחרונה שגרמה לעשרות אלפי יהודים להחליף רצועות תפילין, אין תחליף לעוצמה הזאת.

ר: כמה זה כואב שגורם בכיר כל כך מתוך "יתד נאמן" הופך להיות העורך של "הפלס"? נתי גרוסמן כמובן.

ב: בעיניי...אני לא אפתח פה את כל הזה... אבל ביתד נאמן, מי שניהל מלחמה נגד נתי גרוסמן עוד גם בתקופה שהוא היה ביתד נאמן היה בני רבינוביץ'.

ר: למה?

ב: למה? כי אני ראיתי את הדברים..

ר: מה זיהית?

ב: תראה, אני אתן לך דוגמא שאני לא אשכח בחיים. אני גרתי באופקים, הרב של הקהילה שלי היה הרב פינקוס ז"ל, אחד הרבנים המוכרים ביותר בציבור החרדי. הייתה טרגדיה, אסון, תאונת דרכים, ערב פסח, הרב פינקוס, אישתו והילדה שלו, הבת שלו, נהרגו בתאונת הדרכים. היו עוד ילדים שנפצעו. זו הייתה טרגדיה איומה. עיתון "המודיע" ידע לעשות מזה כותרת ראשית. זה היה דבר בלתי נתפס, הרב פינקוס במעמד האדיר שלו וגם הטרגדיה האיומה והנוראה. ו"יתד נאמן" לא. למה? כי היה לו איזה חשבון עם הרב פינקוס, אני לא אכנס עכשיו לחשבון מה היה החשבון אבל היה חשבון. שהוא בא לידי ביטוי כעבור חודש, בשלושים לפטירתו של הרב פינקוס מינו את הבן שלו, כמחליפו, כממלא מקומו. מגיעים לאופקים, שניים מבכירי ומגדולי הרבנים החרדים הרב שטיינמן והרב קרליץ. הם באים לשאת דברי הספד ולהכתיר את בנו. תשמע, שניים מגדולי הדור מגיעים לאופקים, מטריחים את עצמם, זה היה אמור לקבל ביטוי משמעותי, ואני שולח כתבה ואומרים לי לא אדוני הנכבד, זה ייכנס ביום ראשון באיזה אוהלי תורה משהו שם, אתה מבין? כמו להבדיל בידיעות אחרונות בעמוד 38, משהו למטה. אמרתי מה הולך פה? ואני מטבע הדברים פניתי מיד לועדה הרוחנים של העיתון ואמרו לי אתה צודק במאה אחוז, אין דבר כזה, לא יקום ולא יהיה. ועל אפו ועל חמתו של העורך החליטו לעשות בשני עמודי חדשות ביתד נאמן ביום שישי כתבה נרחבת על הדבר הזה. זה פשוט היה מצב שעורך עיתון מנסה להכתיב. מה זאת אומרת? הגיעו לאופקים שניים מגדולי הדור...בגלל שאתה אוהב אותם, לא אוהב אותם, מוצא חן בעיניהם. אין דבר כזה.

ר: אג'נדה אישית הכתיבה את ההחלטות אז של יתד נאמן

ב: חד משמעית! חד משמעית, ואז במשך הרבה זמן שהרב שטיינמן כמובן היות כמו שאמרתי נתן לרב אלישיב להוביל את הדברים בשלב מסוים, דרך אגב ההחלטה הזאת לעשות את השינוי הזה ביתד נאמן, הייתה בעצה אחת, בין הרב שטיינמן לבין הרב אלישיב ז"ל.

ר: כמה גדול הנזק של הפיצול התקשורתי בציבור הליטאי?

ב: אני לא יכול למדוד אותו, ברור שברגע שדברים מתפצלים אין ספק ש...

ר: מפרסמים..

ב: די בשוליים

ר: הריבים וחרם המפרסמים הוא דבר מאוד משמעותי

ב: משמעותי מאוד וצר לי שהמשטרה לא לקחה את זה באופן מאוד דרמטי

ר: כי היו אספקטיים פליליים

ב: בהחלט, כן. יש שם אספקטים פליליים ויש גם תיקים פליליים שעומדים ומתבררים בבתי משפט. המשטרה מאוד השתהתה עם העניין הזה אני לא את זה, מדוע? אין ספק שמטרד זה גרם. זה גרם מטרד למפרסמים, תשמע אנשים שלא היו יכולים לישון בלילה, היו מתקשרים אליהם בשלוש לפנות בוקר הביתה מטרידים אותם בצורה מטורפת. וזה היה דבר שהיה חייב להיפסק.

ר: כמה קוראים להערכתך הפסדתם?

ב: לא...מהבחינה הזאת, להיפך יכול להיות שאפילו יתד נאמן מאז כוחו הוגבר

ר: איך זה יכול להיות?

ב: כי להיפך. לפעמים כשיש פיצול אז מה שנקרא אנשים רוצים לחזק...

ר: יכול להיות אתה אומר שהריב עשה טוב

ב: כן, בהחלט

ר: הגדיל אפילו את מספר ה..

ב: הגדיל אפילו את מספר המינויים. שוב אנחנו מדברים על קבוצה די שולית, שפתאום התחברה לנטורי קרתא. אותם נטורי קרתא שזרקו אבנים על הרב אלישיב. זרקו אבנים פשוטו כמשמעו ואני הייתי עד לזה. פתאום... הרי אתה כמו שאמרת מקודם, כל הנתק נוצר אחרי פטירתו של הרב אלישיב כביכול אנחנו חסידי הרב אלישיב. פתאום להתחבר לאותם אנשים שירדו לחייו של הרב אלישיב?

ר: ויכול להיות באמת שקבוצה כמעט שולית, מאוד מאוד קיצונית, יש שיגידו לא מייצגת, של המגזר החרדי, מחזיקה ממש בכלי תקשורת

ב: בסדר, אין היום בעיה לכל אחד להחזיק כלי תקשורת.

ר: אבל זוהי תקופה של מתיחות בין הציבור החרדי לציבור החילוני לדוגמא, בין הציבור החרדי לבין שלטונות צה"ל בנושא של גיוס והעובדה שיש מי שמלבה, העובדה שיש מי ש... כמו שאתה ציינת מקודם, לא מנסה לצנן אלא מנסה אולי לחמם את השטח היא דבר משמעותי בתגובות של גורמים מסוימים.

ב: אין ספק שגם בתוך...אה...הכנת לעצמך צלחת מרק ופתאום נכנס זבוב לתוך הצלחת. תשמע-

ר: לא נעים

ב: לא נעים, אין ספק! מה... אנחנו לא את ה...אז כל עוד זה היה נטורי קרתא, אנשים שהולכים להיפגש עם אחמדיניג'אד, אתה יודע היו בזויים ומאוסים על כל הציבור החרדי, אבל להיפך אני חושב שבמשך הזמן אנשים מתחילים להבין שברגע ששתי הקבוצות האלה חברו יחד ליחידה אחת אז בעצם זה אותו.

ר: אבל גם למגזר החרדי יש שוליים

ב: חד משמעית

ר: גם למגזר החרדי יש גורמים שאיבדו נקרא לזה משמעת רבנים

ב: הרב שך זכרונו לברכה אמר לי פעם שככל שהציבור יגדל, השוליים גם יגדלו. זה טבע העולם. אין מצב שהדברים נשארים כמו שהם. הציבור החרדי היום מונה מיליון איש.
בני רבינוביץ נתי גרוסמן הרב שך יתד נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד