י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

להנגיש - לא רק למוגבלים • טור

הרב בן ציון נורדמן מתרשם מהמהפכה ברבנות, ומופתע מהשיחה עם 'אמא של יובל' מרמת אביב ג' בעקבות הפיגוע

להנגיש - לא רק למוגבלים • טור

א.
בשבועות האחרונים נתקלתי בפרויקט חדש וחשוב בנושא ה'הנגשה'. מטרת הפרויקט, היא לתת מענה לכל אדם, ולא חשוב מה מוגבלותו, ולאפשר לו לקיים אורח חיים תקין ונורמאלי במרחב הציבורי במידה עצמאית וללא צורך בליווי ועזרה במידת האפשר.

בכלל, המרחב הציבורי הפך היום ליותר מונגש, הודות תושייתם של אנשים טובים ואכפתיים. עיריית חדרה למשל, השקיעה רק לאחרונה הרבה מאוד כסף, כדי להנגיש את שירותי העירייה לכל אדם ואדם. הנגשה פיזית של מבנה העירייה. ההנגשה איננה רק בעבור נכים. גם לכבדי שמיעה, לאנשים שאינם דוברי השפה וכדומה.

השבוע שמעתי לראשונה על המושג 'הנגשת היהדות'. השתתפתי באירוע של ארגון 'לב לאחים' שיועד לרכזי ופעילי הארגון בצפון. האירוע שבו השתתפתי, התקיים במוצש"ק בעיר האדומה חיפה, שבא לסכם ולסקר את הפעילות הענפה.

מנחה האירוע, רכז הארגון בצפון הרב מנחם קפלן, הסביר באירוע את מטרת הארגון. בדבריו סקר את נושא ההנגשה הקיים בכל רחבי הארץ, והסביר ש'לב לאחים' עוסקת בהנגשת היהדות.

המושג 'הנגשת היהדות' תפס אותי מיד. אכן, זה מה שאנו צריכים בימים אלו. רבים הם האנשים הרוצים לשמוע, להתקרב, להכיר ולהיחשף, אך כל עוד היהדות נתפסת כמשהו רחוק ומנותק, רבים הם המתקשים למצוא את דרכם פנימה. מציצים – ובורחים.

ב.
אז איך מנגישים את היהדות?

הפעם הראשונה שבה נתקלתי באמיתות הדברים, ועל כך שישנה התקדמות משמעותית בנושא, הייתה כאשר פגשתי את מנהל מחלקת הנישואין במשרד הדתות הרב חזקיהו סאמין, איש חזון ומעש. הופתעתי לגלות עד כמה הוא עובד קשה למען מטרה זו. הוא מנגיש את הטכנולוגיה הטובה ביותר ואת התוכנות החדישות ביותר שלא קיימות באף משרד ממשלתי. כל אדם שמגיע לרבנות, מרגיש את השינוי. כל המידע נגיש, האינפורמציה זמינה, והכל עם מאור פנים בצורה ידידותית ובגובה העיניים בלא להתפשר על קוצו של יו"ד בכל הנוגע לדרישות ההלכה. מקצועיות - אבל לא על חשבון ההלכה.

אדם שאינו דתי פוגש בחייו פעמים בודדות במוסד הרבנות: בברית מילה, בבר המצווה, בנישואין ולהבדיל בהלוויה. בברית אין איך לדבר, בבר המצווה אין על מה לדבר, ובהלוויה אין עם מי לדבר... הפעם היחידה שבה ניתן להפגיש את האדם החילוני עם מוסד הרבנות באופן מושכל, זה כאשר הוא מגיע להירשם לנישואין ברבנות. ועל הבסיס הזה הקים הרב סאמין את פרויקט ההנגשה הגדול בעולם בענייני יהדות.

הייחודיות של הרב סאמין, זו היכולת שלו לשמוע. כל רעיון מתקבל בברכה. ולא רק, אלא הוא בעצמו מתקשר טלפונית ליושבי ראש מועצות הדתיות בארץ לעניין אותם ולפתוח דלתות לרעיונות החדשים.

בעניין הזה, אינני יכול שלא להודות לידידי הרב ישראל מאיר ריהאני, מנכ"ל ארגון 'בנועם', ארגון צעיר שכשמו כן הוא, מאגד רבנים צעירים חדורים מוטיבציה להנגשת היהדות. כחבר הנהלת הארגון אני בטוח שעוד נעשה רבות בנושא הנישואין ובנושא ההנגשה.

יאמרו הציניקנים: נו, מה לעשות? התחילה תחרות במועצות הדתיות וכל אחד רוצה למשוך אליו קהל. התשובה היא שזה באמת לא משנה מדוע המערכת מתייעלת, בין אם זה הרצון לקרב, בין אם זה התחרות או אפילו הרצון להתפרנס. התוצאה הסופית היא שהמצב הולך ומשתפר. אם לפני כשנה לא היה חולק על כך שמוסד הרבנות הראשית צריך לעבור רפורמה מקיפה ולהיות יותר 'נחמד' ו'מזמין', הרי שאנו בדרך לשם. במאמר שפרסמתי לפני כשנה כתבתי כי לא בכדי ישראלים רבים מעדיפים ללכת ולהינשא בקפריסין כדי לעקוף את ממסד הרבנות. יש צורך לתת נגישות גבוהה יותר, להפוך את הממסד הרבני למתקדם יותר ומזמין יותר, כמובן בלא לסטות ימינה או שמאלה מגבולות ההלכה.

ברוך ה', שנה אחרי, ועם קצת רצון טוב, אנו בדרך לשם.

ג.
בשעת כתיבת שורות אלו, יום שלישי בבוקר, טרם נתפס המחבל שביצע את הפיגוע הרצחני בלב תל אביב. מבחינה מעשית זה אומר עוצר כמעט מוחלט ברמת אביב ג'. לרשת 'מדעים ויהדות' ישנם גני ילדים ברמת אביב, או יותר מדויק, מאחורי מרכז שוסטר. הפאניקה הינה גדולה והרשויות לא מספקות תשובות מתאימות. האם לשלוח את הילדים לגנים? את ההחלטה הזו הפילו על ההורים.

על פי הנתונים שיש בידינו, מתוך 36 תלמידים באחד הגנים של 'מדעים ויהדות', הגיעו ביום ראשון רק 9 תלמידים. אכן, פאניקה גדולה ואי וודאות מתמשכת.

ביום ראשון, סמוך לשעה 8.00 בבוקר קיבלתי טלפון מאם שהציגה את עצמה כ"אמא של יובל מהגן בתל אביב". מעניין מדוע, אך בכל פעם שאני מקבל טלפון מ"אמא מרמת אביב" אני נדרך. בכל זאת, האימהות, רובן עורכות דין, יועצות משפטיות, פרקליטות ושאר תפקידי מפתח. לא כאלו שיש להן את כל הזמן שבעולם. צריך לברור איתן כל מילה. אז מה רוצה ממני "אימא של יובל" בשעת בוקר מוקדמת? היא מספרת לי שבעבר היא קצת התנגדה לתפילה בבוקר. בגדול, באופן הגיוני היא לא הייתה אמורה לשלוח את יובל לגן היום, אבל יש לה דיון במחוזי שאין מצב שלא תופיע בו.

נו? אז מה הבקשה? - אני שואל. "אני מבקשת אם אפשר הבוקר 'להרחיב' את התפילה עקב המצב הביטחוני". עניתי לה שצריך לדבר עם הגננות, כדי לבדוק את הנהלים של הגן. והיא ענתה: "בימים אלו פחות חשוב הנהלים אלא יותר הביטחון. אני מרגישה שצריך את התפילות הללו. בבקשה תדאג שהתפילה תורחב..."

ועל זה אמר נעים זמירות ישראל: "אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר".

בברכת שבת שלום
נגישות התנגשות תפילה רמת אביב בנועם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד