ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המעגל נסגר: כך חזר דרעי למשרד הפנים

קמפיין 'הוא זכאי', שלישיית הנהגה, דחיקתו של אלי ישי, עקשנותו של משה כחלון והתפטרות סילבן • ציוני הדרך

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אפשר לומר הכל על אריה דרעי, יש שיגידו שהוא עבריין, זכאי, קומבינטור, פוליטיקאי מזן אחר ואפילו יש שיתייחסו אליו כשקוף, לדבר אחד אי אפשר להתכחש - אריה דרעי רשם על שמו היום תקדים היסטורי וחזר למקום ממנו נשלח לכלא כאשר נאלץ להתפטר ממשרד הפנים לפני כ-22 שנים, דבר שטרם עשה לפניו שום פוליטיקאי בישראל.

את דרכו בחזרה - החל דרעי למעשה כבר מהיום הראשון שנשלח לכלא, ואפילו לפני כן. זה לקח שנים רבות, אבל בישראל עוד לא היה שר שנשלח לכלא וחזר לאותו משרד כשכל זה קורה כמעט ללא ביקורת ציבורית ופוליטית, למעט עתירה קנטרנית לבג"ץ או סטטוס עוקצני בפייסבוק.

הצעדים הראשונים התבטאו במאבק 'הוא זכאי' ובהזדהות כמעט טוטאלית של הציבור הספרדי עם תחושת אי הצדק שבמשפטו, כך שעבורם חזרה עתידית של דרעי לפוליטיקה ולמעמדו משכבר היא תיקון עוול עדתי לא פחות מאשר עוול אישי.

הצעד החשוב ביותר בתהליך היה כאשר דרעי הלחיץ את הנהגת ש"ס בשנת 2012 והציג סקרים שבהם מפלגה בראשותו תגרוף מספר נאה של מנדטים ותנגוס קשות במפלגת ש"ס, מהלך שבסופו של דבר הצליח ודרעי הושב למפלגת ש"ס למרות ההתנגדות הנמרצת של היו"ר דאז אלי ישי. מנהיג המפלגה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל הכריז על שלישיית הנהגה עם אלי ישי ואריאל אטיאס, כשלכולם היה ברור שזה ענין של זמן עד שדרעי ישוב לבדו לפסגה ובהמשך למשרד הנחשק.

מערכת הבחירות דאז עברה ללא הצלחה מסחררת, ש"ס קיבלה 11 מנדטים והחלה לאבד שליטה. קרבות הנהגה בין שלושת הנהגים פרצו בעוז, ובמהלך מבריק הצליח דרעי לשכנע את הגר"ע יוסף כי מפלגה לא יכולה לתפקד עם שלושה ראשים, הדיח את אלי ישי מהשלישיה וקיבל את תפקיד היו"ר הבלעדי, זה היה צעד שלישי ומשמעותי בחזרה לכס הנחשק.

הישיבה באופוזיציה לא תרמה רבות לאריה דרעי כראש המפלגה, למעט השלמת ביסוס מעמדו כשליט הבלתי מעורער. לאחר שהסתיימה הקדנציה הקצרה של הכנסת ה-19 ואלי ישי פרש מש"ס והקים את מפלגת יחד, הגיעה המשימה הראשונה בה דרעי היה באמת צריך להוכיח את כוחו. למרות הקלטת המפורסמת והמחלוקת הפנים ספרדית, רשם דרעי הישג סביר של 7 מנדטים, בהתחשב בפטירתו של הגר"ע ובכך שישי לא עבר את אחוז החסימה.

בצעד הבא, כאשר החל המו"מ הקואליציוני, ש"ס כמובן דרשה את משרד הפנים עבור יו"ר המפלגה בצעד שנועד 'להחזיר עטרה ליושנה', אבל אז התברר כי השותף הבכיר של הקואליציה העתידית - מפלגת כולנו בראשות כחלון, דורשת את מנהל התכנון שבמשרד הפנים, שיעבור לידי משרד האוצר, בצעד שיחליש מאוד את יכולותיו של המשרד רב הזרועות.

בש"ס ניסו לאיים כי ללא מנהל התכנון אין מה לדבר על קואליציה, אך כעבור כמה ימים הבינו שהאיומים לא עזרו והחליטו לדרוש משרד אחר. למרות זאת, החלום של דרעי לשוב למשרד הפנים ולהניף את דגל הניצחון לא נמחק לגמרי. דרעי נכנס למשרד הכלכלה אך לא עברו מספר חודשים והוא נאלץ להתפטר מהתפקיד, לאחר שסירב לחתום על סעיף 52 ונשאר שר לענייני פריפריה, וכפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

ההמשך הבלתי צפוי הסתיים בימים אלה: לאחר מספר שבועות בהן ושאלת השאלות הייתה איזה משרד דרעי יקבל כפיצוי על פרישתו ממשרד הכלכלה, לפתע ביום בהיר הסתבך שר הפנים המכהן סילבן שלום ופרש מתפקידו, והמעגל הושלם.
דרעי משרד הפנים קאמבק כלכלה טור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד