י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

נחשף: כך מונה הגרי"ש לחבר מועצת הרבנות

מסמך המינוי עליו חתומים הרבנים הראשיים לישראל, נשלח לגרי"ש אלישיב זצ"ל כשהיה אברך בן 45 בלבד

הרב אלישיב. צילום: מתתיהו גולדברג
הרב אלישיב. צילום: מתתיהו גולדברג

הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל, ממנהיגי היהדות החרדית ומסמלי החרדיות בדור האחרון, מונה לשמש כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל בשנת 1955, בזמן ששימש כדיין בבית הדין הרבני בירושלים, כך עולה ממסמך לא ידוע החתום בידי הרבנים הראשיים דאז, הרה"ג יצחק אייזיק הלוי הרצוג והרה"ג יצחק ניסים זצ"ל, שהגיע לאחרונה לבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, ועתיד לעמוד למכירה בשבוע הבא.

במסמך כותבים הרבנים הראשיים כי "הננו מתכבדים להודיעהו כי מועצת הרבנות הראשית לישראל, בישיבתה האחרונה מיום ט"ז באדר תשט"ו, מנתה את כבוד-תורתו לחבר המועצה המורחבת של הרבנות הראשית לישראל". לסיום המכתב, מברכים הרבנים את הרב אלישיב כי "ברכתנו תלווהו על דרכו בקודש לחזק דברי תורתנו הקדושה ולהרמת קרנה של תורה בישראל".

בעת כתיבת המכתב היה הגרי"ש אלישיב בן 45 בלבד, מה שהפך אותו לחבר הצעיר ביותר במועצת הרבנות הראשית באותה העת. המכתב האמור נשלח אליו כשבוע בלבד לאחר שנבחרו שורה של חברים חדשים למועצת הרבנות הראשית לישראל, ביניהם מגדולי ומזקני הרבנים באותה העת: הרה"ג רבי איסר יהודה אונטרמן, אשר שימש באותה העת כרבה של תל אביב וכדיין בית הדין הגדול, ולימים רבה הראשי של ישראל; המקובל הרה"צ רבי עובדיה הדאיה, אשר שימש באותה העת אף הוא כחבר בית הדין הרבני הגדול; הרה"ג צבי פסח פרנק, רבה של ירושלים; הרה"ג יעקב עדס, ראש ישיבת פורת יוסף ובאותה העת דיין בבית הדין הרבני בירושלים, ועוד – הצד השווה בכל הנבחרים הנ"ל הוא שרובם הגדול היו בשנות ה-70 לחייהם.

יצויין כי המינוי כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל בגיל כה צעיר שימש באותה העת אך סימן לבאות. ארבעה חודשים בלבד לאחר שליחת המכתב, מונה הגרי"ש אלישיב, באופן רשמי, כדיין בבית הדין הרבני הגדול, בתחילה באופן זמני ולאחר חודשיים באופן קבוע – תפקיד בו שימש 16 שנים. שנתיים אחר כך הוא מונה אף ליו"ר הוועדה הבוחנת של הרבנות הראשית לישראל לעניין מתן תעודות כושר לדיינות. לכבוד הרב לו זכה כבר אז ניתן ללמוד מהפנייה אליו במכתב הרבנים הראשיים: "הרב הגאון מורנו הרב יוסף שלום אלישיב שליט"א".

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר במסמך קצר ששופך אור על פרט לא ידוע מחייו של הרב זצ"ל. אף שאין אנו יודעים האם השתתף לבסוף בישיבות מועצת הרבנות הראשית לישראל, המינוי כשלעצמו בגיל כה צעיר משמש עדות נוספת לכבוד הגדול שרחשו לרב ולגאונותו כבר באותן שנים, בהן פחות נודע בציבור".

צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם'


הרב אלישיב מועצת הרבנות מינוי מכתב מכירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד