ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

באישור משרד הכלכלה: 956 נשים בהריון פוטרו ב-2015

ירידה של 12% בפניית מעסיקים להיתרי פיטורין • 81% מתוך הפניות שהגיעו קיבלו אישור לפיטורין • חה"כ מירב בן ארי: "המספר הנמוך של נשים שפנו למשרד הכלכלה מעיד על חוסר ידע או ייאוש"

באישור משרד הכלכלה: 956 נשים בהריון פוטרו ב-2015

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיבלה היום (שלישי) דיווח ממשרד הכלכלה על נתוני פיטורי עובדות בהריון ובטיפולי פוריות לשנת 2015 ועל האכיפה הפלילית והמנהלית בנושא.

במהלך הדיון נחשף כי משרד הכלכלה קיבל השנה 1422 פניות ממעסיקים להיתרי פיטורין - ירידה של 12% משנה שעברה. המשרד קיבל השנה 1183 החלטות, כאשר 956 היתרים ניתנו לפיטורים, 83 היתרים לצמצום היקף העבודה, ו-144 פניות סורבו. המשרד הטיל השנה 36 עיצומים על מעסיקים בסך כולל של 1,286,640 ₪.

אמנם מדובר ב-81% מקרים בהם היו אישורי פיטורין, אך במשרד הכלכלה אומרים שהמקרים שמגיעים הם רק אלו שהמעסיקים ממש בטוחים בעילה לפיטורין, ומוכיחים שהיקף פניות המעסיקים ירד, ומשמעו הבנה שלא עם כל מקרה מגיעים למשרד הכלכלה, ומתוך הפניות שהגיעו כשהן בטוחות עם קייס, רק 81% קיבלו אישור לפטר.

העילות למתן ההיתרים בשנת 2015, לפי מה שהוצג על ידי המשרד: 11% מתוך רצון משותף של שני הצדדים לסיים את העסקה, 56% בגלל סיבה כלכלית, 5% נסיבות חמורות, 9% תום מינוי/חוזה/העסקה זמנית ו-20% בגלל תפקוד.

עו"ד שיר-אל נקדימון, שדולת הנשים, קבלה על הנתונים שהוצגו בוועדה: "החוק קובע שהחריג הוא התרת הפיטורים ואילו בנתונים היום אנו רואים שבאחוזים החריג הוא סירוב הפיטורין. בנוסף, נטל ההוכחה אמור להיות על המעסיק, ואילו בפועל העובדת צריכה להמציא את הנתונים שאין סיבה לפטר אותה, כמו למשל מודעות דרושים שהתפרסמו בעוד המעסיק טוען לצמצומים".

"המעסיקים באים מוכנים משפטית להליך, בעוד רוב הנשים לא מיוצגות, ונדרשת להגיב לטיעוני המעסיק תוך שבוע, שזה סד זמנים בלתי אפשרי. היו גם מקרים שמפקחת משרד הכלכלה מציעה להגיע להסכמות, והעובדת מגיעה להסכמה, ללא הבנה מלאה של מה היא הסכימו לו והמשרד אל מפקח על זה".

חה"כ מירב בן ארי (כולנו), שניהלה את הדיון, סיכמה אותו לא לפני שהביעה את מורת רוחה על היעדרם של מעסיקים ונציגיהם מהדיון.

"משרד הכלכלה עושים את עבודתם, והפרוצדורה נכונה", אמרה בן ארי, "אבל במהות, מראש, מגיע לכאן מגזר מוחלש שצריך סיוע, שפעמים רבות לא יודע את זכויותיו, והם חייבים לעשות חשיבה איך להגיע יותר לנשים. רק 60 תיקי אכיפה פלילית בשנה זה מספר נמוך ולא סביר המעיד על בעיה, שנובעת אולי מחוסר ידע של הנשים ואולי מייאוש שלהן. אני רואה זאת בדאגה רבה".
מתוכננת פניה למשרד הכלכלה לפעילות הנגשת מידע לנשים כדי שיכירו בזכויותיהן ויוכלו להתמודד במקרים של עוולות במקומות עבודתן.
פיטורין אישה הריון כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד