כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

השופט על הביטויים נגד החיילים: "טעמם רע, אך איני בטוח כי מדובר בהעלבה"

הוארך מעצר שלושת אנשי ה'פלג הירושלמי' החשודים במעורבות בקמפיין הסתה נגד חיילים חרדים • השופט דחה את בקשתם לצו איסור פרסום פרטיהם • עשרות רקדו ושרו מחוץ לכותלי בית המשפט; חמישה מפגינים נעצרו ושוחררו • וידאו

מחוץ לבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
מחוץ לבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

מעצר מפיקי קמפיין החרדקים - הבוקר (ד') נערך דיון בבית משפט השלום בירושלים, נגד החשודים במעורבות בקמפיין נגד חיילים חרדים. השופט דוד שאול גבאי ריכטר הוארך עד ליום ראשון את מעצרם של השלושה. השופט דחה את בקשתם לאיסור פרסום, אך עיכב את ביצוע ההחלטה עד למחר בבוקר בשעה 10:00.

המשטרה ביקשה להאריך בחמישה ימים את מעצרם של החשודים מאנשי ה'פלג הירושלמי', בחשד להעלבת עובד ציבור ופגיעה בפרטיות של חיילים חרדים. בזמן הדיון, עשרות תומכיהם הפגינו מחוץ לבית המשפט, רקדו ושרו - "עוצו עיצה ותופר". המשטרה עצרה חמישה מפגינים, ושחררה אותם כעבור שעתיים.


מחוץ לבית המשפט

על פי החשד, שנים מהחשודים ערכו והפיצו את החוברות בשם "ציידי הנשמות", השלישי חשוד שיזם את החוברת ואף היה הרוח החיה בהפקתה. נציג המשטרה אמר בדיון כי - "מדובר בדברים שחורגים הרבה מחופש הביטוי", כגון "ראש הנחש" כלפי ראש מדור שילוב חרדים בצה"ל ועוד ביטויים קשים.

עוד לטענת המשטרה, חוקר פרטי שפעל בשם סרן יהודה גליקמן, הקליט את החשוד שהוא מודה שיחד עם השני ואנשים נוספים, אחראים לאיסוף החומר והפצת החוברת. החשוד הודה בחקירתו בקיום המפגש ובאמירה לחוקר הפרטי שהוא והחשוד הנוסף עמדו מאחורי הפצת ועריכת החוברת. "הוא עכשיו מתרץ זאת כהתרברבות. הוא חשב להוציא מאותו חוקר פרטי כסף, שזו עבירה בפני עצמה".

עו"ד גיל דחוח, פרקליטו של החשוד, שאל "אותו חוקר פרטי הציע כסף לחשוד פלוני בשביל שהוא ישיג לו את החוברות, ופלוני טוען בחקירה שהוא אמר לו שהוא קשור לאותם חוברות, רק בשביל לקבל את הכסף, עכשיו אתה אומר שזה נסיון לקבל דבר במרמה? פלוני רימה אותו".

החשוד השני שמר על זכות השתיקה, בטענה שאין לו אמון במערכת. פרקליטו עו"ד בללי ציין ראשית כי מדובר במצב - "בו התנהלו הליכים אזרחים שבהם מעורבים עורכי דין משני הצדדים, בכירים מאוד בלשון הרע, מאחר ומממנים את שני הצדדים ארגונים עם הטעמים הפוליטיים שלהם".

לדברי עו"ד בללי, הבקשה להארכת מעצר היא בעילת שיבוש החקירה, אך לאחר ההחלטה לחשוף את חומר כתב התביעה וכתב ההגנה, בצרוף כל הנספחים וההקלטות, "החשש לשיבוש פוחת במידה רבה". עוד טען, כי מרשו נעצר אתמול בשעה 7:25, ובמסמך שהוגש לבית המשפט נכתב שנעצר בשעה 13:40. ומדוע זה חשוב? כי אין אפשרות להחזיק אדם במעצר למעלה מ-24 שעות ללא צו שופט. נציג המשטרה התנצל - "אמרתי לבית השפט שתוקף המעצר של החשוד אחד הסתיים בתשע ואני מתנצל על טעות זו".

עורך הדין בללי הציע חלופות מעצר בבני ברק, אצל הרב יצחק אריאל. "למעשה יש פה שני ארגונים שהם במלחמה, ולבוא ולתת להם לספוג את גלי ההדף, זה בעיני לא ראוי". עוד הוסיף ואמר - "כל הנושא הוא למעשה פוליטי, מנסים להשתיק את הציבור על ידי עצירת האנשים הספציפיים האלה".

השופט התייחס לפרסום פרטיהם האישיים של המתלוננים, "פעולה מאורגנת שמטרתה הנאת הציבור החרדי מלהשתתף בשרות צבאי, עולה כדי פגיעה בפרטיותם של אותם האנשים". יחד עם זאת, ציין כי הביטויים שנכתבו בפרסומים, "טעמם רע, אך אינני בטוח כי ניתן לקבוע בשלב זה כי מדובר בהעלבה".

לגבי העצור השלישי, מי שעל פי החשד יזם והיה הרוח החיה בהפקת החוברת, שמר על זכות השתיקה. המשטרה טענה כי הוא שלח לחוקר הפרטי את החוברת עם פרטים מועדכנים על החיילים וציין שיש גירסאות נוספות שעומדות לצאת. "שליחת המייל מחזקת את החשד שהוא עומד אחרי העריכה וההפצה", אמר השופט. עוד אמרו כי מה שהחשוד שלח להם במייל, לא הופץ להמונים.

"הקשר בין מילים למעשים הוא קשר שיכול להיות מוחשי כפי שעולה במקרה שבפניי", סיכם השופט ריכטר, "מסקנה זו מחייבת גם את המסקנה כי הפרסום טומן בחובו סיכון".

השופט ריכטר האריך עד ליום ראשון את מעצרם של שלושת החשודים. וכאמור, דחה את פרסום שמותיהם עד למחר בשעה 10:00.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', גל המעצרים הגיע חודשים ארוכים אחרי שסרן יהודה גליקמן, מפקד בסיס לטירונים והכשרות חרדים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ששמו פורסם בחוברת 'הציידים', שכר בלש פרטי, כדי שזה יתחקה אחר עקבות המסיתים נגדו. הוא גם הגיש תביעת דיבה נגד מי שלטענתו היו מעורבים בקמפיין, בנימין חייט, יונה מרצבך, שלמה פיין ויחיאל בלוי.

לאחר הגשת תביעת הדיבה על סך של 2.4 מיליון שקלים, הוגש כתב הגנה ובו הנתבעים מכחישים את החשדות נגדם, למעט בלוי שמודה בכך חלקית.

עדכון אחרון: 13:49

העצורים מובאים להארכת מעצרם, צילום: יונתן זינדל, פלאש90


















ההפגנה מחוץ לבית המשפט במהלך הדיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש90


































וידאו: המחאה בעת מעצר אחד החשודים
בית משפט קמפיין החרדקים חיילים חרדים צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 75 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד