ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

גפני תקף את החברות האמונות על כספי ניצולי השואה

סכסוך משפטי בין שתי חברות, מונע מניצולי השואה לקבל את הכספים המגיעים להם על פי חוק • הדיון העצוב הגיע לועדת הכספים, והיו"ר גפני החליט לקחת את המושכות לידיים

גפני, צילום: הדס פרוש, פלאש90
גפני, צילום: הדס פרוש, פלאש90

דיון כאוב וסוער התקיים הבוקר (ד') בוועדת הכספים בעקבות אי העברת תשלומים לניצולי השואה על ידי "החברה להשבת נכסי נספי השואה" בחודשים האחרונים.

יו"ר הועדה גפני אמר במהלך הדיון - "על ראש דאגותיה של מדינת ישראל צריכה להיות המטרה לעשות הכל למען ניצולי השואה, שיוכלו לחיות ברווחה בשארית ימיהם ולצערנו חלקם כבר לא איתנו. אנחנו נבחרי הציבור מרגישים שלא עשינו די על-מנת לסייע לאנשים האלה. אחד הדברים העברת התשלום ע"י החברה להשבת נכסים שעתה הפסיקה להעביר את התשלומים".

ואיך קרה שהכסף של ניצולי השואה לא מגיע אליהם? על פי החוק מ-2006 שבעקבותיו הוקמה החברה, מעבר למטרה העיקרית לאתר בישראל נכסים של נספי השואה שעוד נותרו ולאתר את היורשים הפוטנציאליים, נקבע גם, כי מהנכסים שלא נמצאו להם יורשים, החברה תעביר כספים לתשלומים רבעוניים לניצולי השואה וכן תסייע בהנצחה.

בתיקון חקיקה מ-2014 הוגדל הסכום השנתי שהחברה אמורה להקצות לתשלומים לניצולי השואה ל- 135 מיליון שקלים וב-2015 ל-150 מיליון ש"ח. באמצע 2015 הודיעה החברה שלא תוכל לממן את התשלומים, וזאת מכיוון שקופתה ריקה וכן משום שאחזקותיה בחברת "אוצר ההתיישבות היהודית בע"מ" בשיעור 25%, המחזיקה בשיעור של 4.9% ממניות בנק לאומי, אינן ניתנות למימוש בעת הזו, כיוון שאם תמומשנה בעת שהמניות בירידה, הדבר יסב הפסד ניכר לחברה ולניצולי השואה, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

כחלק מניסיון החברה למצוא מקור להעברת התשלומים לניצולי השואה ולאור אחזקותיה ב"חברת אוצר ההתיישבות", פרץ סכסוך משפטי בין שתי החברות, שעודנו מתנהל בימים אלו ממש ונמצא, כך לפי נציגי שתי החברות, לקראת פסק דין. אלא שההתדיינות המשפטית מונעת לעת עתה התקדמות לקראת פתרון שיאפשר להעביר את התשלומים לניצולים, שהולכים ומתמעטים מדי יום.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וחברי הוועדה הביעו תרעומת קשה כנגד שתי החברות וכנגד משרד המשפטים המלווה את הנושא מאז החל הסכסוך בין השתיים, ואינו מוצא דרך לפתור אותו מלבד ההסתמכות על בית המשפט.

גפני הודיע בסיכום הדיון, כי "לא ירפה מהנושא ויחזור לדון בכך בשבוע הבא", ועד אז דרש מראשי שתי החברות "להגיע להסכמות ולהעביר את הכספים. אפנה גם לשר האוצר להעמיד ערבות מדינה לצורך הלוואה במידת הצורך. בכל-אופן, לא ארפה מהנושא אפילו אם תחזור לכאן כל שבוע עד שהכסף יגיע לחשבונות הבנק של הניצולים".
גפני ניצולי שואה ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד