כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

אחד החשודים מודה בפרסום החרד"קים

ארבעת הנתבעים בידי קצין צה"ל יהודה גליקמן, הגישו את כתב ההגנה שלהם לבית המשפט • שלושה מכחישים, האחד מודה חלקית • על הדרך הם ניצלו את ההזדמנות להכפיש שוב את הקצין

קמפיין החרדקים. צילום: פלאש 90
קמפיין החרדקים. צילום: פלאש 90

בעוד שלושת העצורים בפרשת החרד"קים, אשר על פי החשד הם אלו אשר הוציאו לאור את חוברת "הציידים" - שוהים עדיין במעצר וממתינים לראות מה יתפתח בעניין פרסום שמותיהם, 'בחדרי חרדים' מביא לראשונה פרטים שהוגשו בכתב ההגנה שהוגש לבית המשפט, במענה לתביעה האזרחית של קצין צה"ל יהודה גליקמן, אשר שכר חוקר פרטי שגילה לטענתו, את זהות העומדים מאחורי פרסום שמו ותמונתו בחוברות 'הציידים' ו'שמד בלשכת הגיוס'.

שלושת החשודים שמעצרם הוארך עד ליום ראשון הבא, הגישו באמצעות פרקליטיהם עו"ד עומר בללי ועו"ד גיל דחוח, ערר על התרת פרסום שמותיהם. מחר (ה') בשעה 12:00 ייערך דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם יבקשו להאריך את איסור הפרסום, בניגוד להחלטת השופט בבית משפט השלום.

יחיאל בלוי, אחד הנתבעים על ידי יהודה גליקמן, הודיע באמצעות כתב ההגנה כי "כל פרסום שנעשה על ידו, כוון אך ורק למאזיני 'קו ההגנה' מקרב הקהל החרדי בלבד" - בכך מודה יחיאל במעורבות בחוברת 'שמד בלשכת הגיוס', אם כי הוא מסייג את תפוצתם, ומסביר כי הוא למעשה ביטא בכך עמדת רבנים: "תוך הבעת דעה וביקורת כנה וראוייה, בעניין ציבורי מדרגה ראשונה במעלה". שאר הנתבעים, בנימין חייט, יונה מרצבך ושלמה פיין, מכחישים בכתב ההגנה כל אחריות לפרסומים שנעשו.

כזכור, לפני כחצי שנה, הופצה חוברת תחת הכותרת "הציידים", בה פורסמו פרטים אישיים של כ-40 חיילים המשרתים בצה"ל. הקמפיין כלל רשימה מפורטת של כ-40 חיילים נושאי תפקידים לעומת אזרחים הפועלים לכאורה לגיוס חרדים לשורות צה"ל. לראשונה בקמפיין ה"חרד"קים", הוא היה מפורט ומסודר, על כל אחד ואחד היה פרופיל. פעילות המוטב, פרופיל קצר, אשר כלל מחמאות בסגנון של "אורח חיים נהנתן/אוהב כסף והרבה".



בהמשך רשומים פרטים אישיים כגון שם מלא, גיל, מספר תעודת זהות, כתובת מגורים, טלפון נייד והשתייכות מגזרית - וכמובן תמונה של נשוא הפרופיל. בין הפרופילים הבולטים, קצין בחיל האוויר, ראש מדור שילוב חרדי באט"ל, ראש תחום שילוב חרדים אכ"א, מנכ"ל שח"ר ויו"ר "מנהלת הציידים", ראשי מדורים של שילוב חרדים בחיילות השונים ועוד ועוד.

חודש לאחר הפרסום, סרן יהודה גליקמן ששמו פורסם בחוברת, שכר חוקר פרטי שהצליח לעלות על פרטי החשודים. החוקר התחזה לנגיד חסיד סאטמר שביקש כביכול לתרום לקמפיין. כך, רכש את אמונם של הנתבעים, ובשלהי נובמבר 2015 הגיש גליקמן באמצעות עורך הדין שלומי ויינברג, תביעת דיבה נגד בנימין חייט, יונה מרצבך, שלמה פיין ויחיאל בלוי.

לפי תביעת הדיבה על סך של 2.4 מיליון שקלים, הם אלו העומדים מאחורי חוברת הציידים. כתב הגנה הוגש לפני כשבועיים, ובו הנתבעים מכחישים את החשדות נגדם, למעט בלוי שהודה בכך חלקית, כפי שפורט לעיל.

"ביקורת חריפה שנמתחה על התובע מצד רבים מהציבור החרדי, הביאה אותו לכך שפגע בפרטיותם וכבודם של הנתבעים" נכתב במסמך ההגנה של הנתבעים. לדברי עורכי הדין שהגישו את כתב ההגנה, הנתבעים רומו על ידי החוקר "שהציג עצמו כמי שמעוניין לתרום לתעמולה נגד גיוס חרדים, כסיוע לקרוב משפחתו שהסתבך עם הצבא". לטענתם, דרך פעילותו של החוקר הפרטי היא "בניגוד לתקנת החוקרים הפרטיים ושירותי שמירה.. אשר קובעת כי 'חוקר פרטי לא יתחזה כשליחו של אדם פלוני או כמי שפועל מטעמו'".

גליקמן המשרת בתפקיד מפקד בסיס לטירונים והכשרות חרדים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שעל פי כתב ההגנה מציג את עצמו שתפקידו לגייס חרדים לצה"ל "חרף פסיקות הרבנים גדולי ישראל ובניגוד לדעתם ופסיקתם".

"התביעה הינה בראש ובראשונה תביעת הפחדה כנגד הציבור החרדי, המתנגד לגיוס חרדים לצה"ל", נכתב בהגנה. עוד מדגישים הנתבעים, כי דעת הרבנים וגדולי ישראל הינה נגד גיוס חרדים לצה"ל. כסיוע לכך, הם מציינים כי כל מועצות גדולי וחכמי התורה, המייצגים את כל המגזרים בציבור החרדי, באסיפה היסטורית משותפת לפעילות הממ"ח (מחלקת מיון חרדים).

עוד הם מוסיפים ומסתמכים על פסק הלכה נגד הגיוס לצה"ל בחתימת הרבנים הרב מיכל יהודה לפקוביץ, הרב חיים קנייבסקי, הרב ניסים קרליץ והרב שמואל אויערבאך; הודעת אזהרה בחתימת הגר"ע יוסף וראשי ישיבות; וכן הודעת מועצת גדולי וחכמי התורה. "התובע, אדם המציג עצמו כחרדי, ניכר במעשיו' כמי שמתנהג בניגוד לדעת תורה ופסק הלכה של גדולי הדור, כולל הרב עובדיה זצ"ל ובכך הכתים ופגע בשמו ובשם משפחתו בקרב העולם החרדי, כאשר הוא מריס בכוונה תחילה בעולם החרדי המוכר לו היטב על כל רגישויותיו ואמונתיו".
קמפיין החרדקים חוברת הציידים יהודה גליקמן הודאה תביעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד