כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד: הצצה לדמות הענק של הרבי מגור

הערב ה' שבט מציינים לומדים רבים את יום פטירתו של ה'שפת אמת' • הרבי של חסידי גור, נודע בגאונותו העצומה - ספריו ופירושיו על התורה והש"ס חצו את מחוזות החסידות והפכו לאבני יסוד בסוגיות ונושאים רבים • עורך 'בקהילה' הרב אברום דויב גרינבוים העלה על הכתב טעימה קטנה על דמותו הענקית, ואנו מביאים אותה בפניכם

שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד: הצצה לדמות הענק של הרבי מגור

הערב ליל ה' בשבט, יתכנסו אלפי חסידי גור בכל ריכוזי מושבותיהם בארץ ובעולם לסעודת מצוה בהילולא ה-111 של האדמו"ר הרה"ק רבי יהודה אריה לייב מגור זצוק"ל, הנודע בכינויו על שם ספריו הגדולים 'שפת אמת'.

השפת אמת כיהן כאדמו"ר השני לבית גור והמשיך את הנהגת החצר שייסד סבו בעל החידושי הרי"ם. עם פטירת זקנו בשנת תרכ"ו, נסע השפת אמת במשך ארבע שנים לאלכסנדר וחסה בצילו של הרבי ר' חנוך העניך זי"ע ועם פטירתו בשנת תרל"א הוכתר כממשיך להנהגת חצר הקודש. משך 34 שנים ניהל נשיאותו ברבים והשפיע מתורתו וחכמתו לדור. בחצרו סובבו חסידים רבים שעוד נסעו 'נסיעות' לקוצק וראו בו את ה'ממשיך' לשושלת הקדושה.

בדברי תורתו תבע השפת אמת את החיבור והיניקה למקורות הקדושה. הוא חקר ודרש בכל זמן מהות ומקום את שורש העניין. הוא תבע עבודה פנימית בתכלית השלימות, וכך כתב בספרו (בהעלותך שנת תרמ"ג): "וכי הרצון לבוא לעלמא דקשוט בכרס מליאה בש"ס ופוסקים? רק להיות הלימוד בדחילו ורחימו".

אחת מאמירותיו היותר ידועות נודעו כשאחיו רבי שלומהל'ה זצ"ל נפטר בדמי ימיו והותיר 14 יתומים. השפת אמת אמר אז כי "רק בעל הרחמים יכול היה לעשות כזו אכזריות". על יחסו לארץ ישראל ניתן ללמוד מדברי תורתו (פרשת בלק תרמ"ח) וכך הוא כותב: "כי כל צור וגבעה בארץ ישראל מיוחד לבני ישראל וארץ ישראל אשר הנחיל הש"י לאבותינו ולנו אינו במקרה... ולכל גרגר עפר מארץ ישראל מיוחדים נפשות פרטיות מישראל".

בה' שבט תרס"ה נלקח לבית עולמו כשהוא בן 58 שנים בלבד. בנו בכורו ממשיך דרכו ה'אמרי אמת' מגור קרא אחריו: "לאבא היה אריכות ימים - ימיו היו ארוכים". הוא נטמן בבית העלמין בעיירה גור לצידו של זקנו בעל החידושי הרי"ם. בית העלמין נחרב בשואה וקברם שוקם מחדש ע"י חסיד גור בשנת תש"י. בשנת תש"ן הוקם אוהל מיוחד המשמש כמקום תפילה.

ספריו על התורה והש"ס הפכו לנכסי צאן ברזל בכל עולם התורה. 'שפת-אמת-קדשים' הוא מבין הספרים הנלמדים ביותר בעולם הישיבות הליטאי. בביקור נכדו ה'פני מנחם' בישיבת לוצרן קם הגרי"ד קופלמן והפליג לכבדו באומרו כי רבו הגר"ש שקופ החזיק עצמו כתלמיד ה'שפת אמת'.

דברי תורתו האחרונים אותם העלה השפת אמת על גבי הכתב הם בפרשת ויחי תרס"ה ומסיימים במילים: שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד. בנו האמרי אמת הקים בירושלים את הישיבה החסידית הראשונה הנושאת את שמו. על אף שעברו כבר למעלה ממאה שנים מהסתלקותו, מקפידים בחצר הקודש לסעוד את סעודת ה' שבט. ישישי החסידים, אודים מוצלים מאש מעידים, כי גם בשנות השואה הסבו חסידים יחדיו וסעדו את סעודת היום.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל, אמן.
שפת אמת אדמור מגור חריפות לימוד תורה הרב שקופ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד