י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

עונג וכאב: הדרך לשנות כל הרגל

האדם מעוניין בעונג ודוחה את הכאב, ובאמצעות כך ניתן להרזות, להיגמל מעישון ולשנות כל דבר בחיים

עונג וכאב: הדרך לשנות כל הרגל

כיצד נשנה הרגלים, התנהגויות ומצבים שונים ברגע?

בכדי שנוכל לבצע שינוי ננסה קודם להבין מה גורם לנו לבצע פעולות בחיים? למה בעצם יש אנשים שנורא אוהבים לאכול בשר ויש אנשים שלא יכולים לסבול בשר? מה גורם לאדם מסוים לחבב ספורט ולאדם אחר לשנוא ספורט? מה בעצם הלך החשיבה שלנו שגורם לנו לאהוב דברים מסוימים ולהימנע לחלוטין מדברים אחרים?

על פי תורת הפסיכולוגיה מה שמניע את בני האדם הוא עונג וכאב. מה זה בעצם אומר? כאשר אדם נדרש לבצע פעולה, לא משנה מה היא. הוא מבצע במוחו הערכת מצב זריזה האם פעולה זו תגרום לי עונג או כאב? ולפי תוצאת הערכה שהוא מבצע הוא מחליט האם לבצע את אותה פעולה או לוותר.

קחו את דוגמת האדם הצמחוני. אדם שראה למשל סרטון בו מראים כיצד שוחטים חיות לאכילה או כיצד מתעללים בבעלי חיים במקומות מסוימים ויש לו אהבה לחיות - אכילת בשר שהוא מן החי תגרום לו להרגיש כאב ואדם מעדיף את הרגשת העונג. ולכן הוא יוותר על אכילת בשר מן החי. האדם יעדיף תמיד את העונג על הכאב.

אם אדם תמיד יעדיף את העונג על הכאב מדוע יש אנשים שמנסים לבצע שינוי לטובה בחייהם אך הם לא מצליחים בכך? הרי אם העונג מועדף על הכאב הם אמורים להצליח לבצע כל שינוי לטובה בקלות. קחו למשל אדם שהוא מעשן כבד והדבר גורם לו לבעיות בריאות חמורות. אם כך הוא אמור לעשות הערכת מצב לפני כל הדלקת סיגריה ולהחליט שהוא מוותר על הכאב שהסיגריה גורמת לו ולבחור בעונג שהוא הפסקת העישון. אלא מה? לפעמים הפחד מהכאב יותר גדול מהעונג שבביצוע שינוי לטובה.

מה זה אומר? שהפחד משינויים כואב יותר לאדם רגשית מאשר העונג שטמון בשינוי. אני אתן דוגמא כדי להבהיר את העניין. מדובר באדם שטיפלתי בו, אדם שמעסיקו התייחס אליו בצורה מזלזלת ובמילים פוגעות במשך שנים אך המשכורת בסוף החודש מנעה ממנו לעזוב את מקום העבודה שלו. ז"א העונג שחש בסוף חודש בעת קבלת המשכורת, העונג שחש שהרגיש בטוח בעצמו ובטוח כלכלית, הניע אותו להישאר בעבודה למרות שחש כאב כאשר מעסיקו התייחס אליו בצורה מחפירה. העונג התגבר על הכאב.

יום אחד אחרי לא מעט שנות עבודה התפרץ עליו מעסיקו אל מול כל העובדים כמו שלא עשה מעולם. הוא השפיל אותו וביזה אותו וגרם לו להרגיש מובך מאוד. הכאב התגבר על העונג של המשכורת הטובה ואותו אדם התפרץ על מעסיקו והתפטר בו במקום.

בעצם, הכאב היה כ"כ גדול וקשה הרבה יותר מהעונג שהאדם פשוט לא יכול היה לסבול יותר.
המסקנה שלנו מכל זה היא שברגע שנצליח לשנות את גישתנו לעונג ולכאב נוכל לבצע כל שינוי שנרצה בו.

לדוגמא אדם שסובל מהשמנת יתר וניסה לא מעט דיאטות וצורות הרזיה, אחת הסיבות שהוא לא מצליח לרזות היא שהעונג מהאוכל גדול אצלו מהכאב שהוא חש בהיותו אדם שסובל מהשמנת יתר חמורה. ז"א שהוא מעדיף לאכול עכשיו פיצה ענקית כי היא גורמת לו עונג יותר מהכאב שהוא חש כשהרופא מסתכל עליו ושואל אותו מה יהיה איתך? מתי תרזה?

וכאן מגיע החלק שניתן לבצע בו שינוי, כאשר אדם ירגיש סלידה ודחייה = כאב מדברים שגרמו לו בעבר להרגיש עונג (נניח דחייה מפיצה במקרה של אדם שסובל מהשמנת יתר) הוא יצליח לבצע את השינוי. עונג יהפוך לכאב (דוחה ומגעיל) ומאחר ואנחנו כבני אנוש מעדיפים עונג נבחר בו. ולא בכאב.

לדוגמא אם כאשר הוא יגרום לעצמו לחשוב כל פעם שהוא אוכל משהו שאסור לו לאכול שהוא מרעיל את עצמו ויבצע פעולות שיגרמו לו להרגיש דחייה של ממש מהפיצה הזו (כמו הדחייה שחש אדם שראה סרטונים כיצד שוחטים פרות וגורם לו לראות במחשבתו את התמונות הנ"ל בכל פעם שהוא רואה בשר מול עיניו). ומוריד לעצמו מהחיים או כל דבר אחר שיוציא לו את החשק מהאוכל האסור (הרגשת דחייה היא אינדיבידואלית לכל אדם), לאט לאט הוא ישנה את החשיבה ההגיונית שלו בנושא עונג וכאב וההחלטות שלו ישתנו בהתאם. כמובן שעליו גם להגדיל את תחושת העונג מתוצאות תהליך ההרזיה. כגון להרגיש יותר טוב מול המראה בעת קניית בגדים, בעת ביקור רופא וכו'.

גם ביחסי אנוש הכלל הזה עובד, כאשר זוג חברים טובים במהלך השנים מתחילים לשמוע טפטופים מהצד כמה חברם הוא אדם רע וכו'. בשלב מסוים העונג שבחברת חברם הופך לכאב וכך מתנתקת לה החברות.

הדוגמא הכי טובה לכך היא אזהרה שמופיעה על קופסאות סיגריות. הפרסום השלילי נגד עישון שהמדינות המתועשות משקיעות בו כ"כ כדי להפוך את העונג שבעישון לכאב. אישית אני חייב לספר על ידיד יקר הרב משה טרייטל שמפעיל קבוצות תמיכה להרזיה בשיטה זו וממש ראה במו עיניו כיצד זה עובד. כיצד אנשים משנים את חשיבתם על דברים מעונג לכאב וכאב לעונג. וכיצד המעבר עוזר להם לבצע שינוי בחייהם. מבחינתי זו שיטה וגישה לחיים שבהחלט הוכיחה את עצמה.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך. 0527171294
עונג כאב גמילה מעישון הרזיה שינוי גישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד