י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שר החוץ האיראני: הסנקציות יוסרו היום

זריף הצהיר כי היום יוסרו הסנקציות מארצו, אחרי שסבא"א תפרסם את הדו"ח המסכם לפיו איראן מילאה התחייבויותיה

  • ו' שבט התשע"ו
שר החוץ האיראני: הסנקציות יוסרו היום
כור באירן צילום: ארכיון

הסנקציות הבינלאומיות על איראן יוסרו היום (שבת) עם פרסום הדוח העדכני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגבי תכנית הגרעין של טהראן - כך הודיע שר החוץ של המדינה, מוחמד ג'וואד זריף, לפי דיווח בסוכנות הידיעות ISNA. על פי הדיווח, זריף אף ציין כי "היום הוא יום טוב לעם האיראני". בתוך כך, זריף נועד היום עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בווינה שבאוסטריה.

זריף אמר לכלי תקשורת מקומיים כי בדוח המסכם של סבא"א בנושא ייכתב כי איראן סיימה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין עם מעצמות המערב, שנחתם ב-14 ביולי בשנה שעברה. לפיכך, "יום היישום", כפי שכונה על ידי הצדדים החתומים על ההסכם ההיסטורי, עשוי להיכנס לתוקפו כבר היום – ולהסיר את ההגבלות שחנקו את כלכלתה של הרפובליקה האיסלאמית.

על פי סוכנות הידיעות האיראנית "מר", שליחי חברות הדליק "טוטאל" ו"של" הגיעו ל טהראן לקראת הסרת ה סנקציות . הנציגים צפויים לפגוש גורמים רשמיים מחברת הנפט הלאומית של איראן.

לפי ההסכם, על טהראן להפחית במספר הצנטריפוגות הפעילות שלה לכ-6,000, לשלוח את רובו הגדול של האורניום המועשר שברשותה למדינה זרה ולהוציא את ליבת הכור באראק, לפני שיוסרו הסנקציות בהדרגה. ביום חמישי מסרה מחלקת המדינה האמריקנית כי איראן שפכה בטון לתוך ליבת מתקן המים הכבדים באראק. תחת ההסכם, איראן התחייבה שהכור באראק יעוצב מחדש כך שלא יוכל לייצר פלוטוניום בקיע, המשמש לייצור פצצה גרעינית.

יתר על כן, בחודש שעבר הכריז קרי כי איראן העבירה ל רוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה. לפי ההסכם, איראן יכולה להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית.

ברחובות טהראן ממתינים בקוצר רוח לאותו "יום יישום" שלו ייחלו האיראנים מאז החלו שיחות הגרעין לפני כשלוש שנים. איראן היא הכלכלה השנייה בגודלה במזרח התיכון אחרי ערב הסעודית , וקיימים ברשותה מאגרי הגז הטבעי הגדולים ביותר בעולם ואת מאגר הנפט הרביעי בגודלו.

"הקשר המחודש של איראן עם השווקים הבינלאומיים נתמכים באמצעות חקיקה חדשה שנועדה למשוך השקעות חיצוניות נוספות לתוך המדינה", אמר סארוש זאיוואלה, עורך דין המייצג כמה לקוחות איראניים לקראת הסרת הסנקציות. "מדובר בהתפתחות חשובה במיוחד למגזר האנרגיה, שכן איראן מקווה למשוך 30 מיליארד דולרים מהשקעות זרות לתחום".

חוסיין רסאם, אנליסט איראני בכיר, טען כי "זו השפעה מיידית של הסרת הסנקציות על הכלכלה האיראנית". עם זאת, הוא הדגיש שיש גורמים אחרים המשפיעים על המשבר הכלכלי במדינה. "לממשל רוחאני תהיה הזדמנות להוציא את הכלכלה האיראנית מהמשבר, להזרים דם חדש למערכת ולתקן כשלים מבניים הקשורים לשיתוק הכלכלי", אמר. בינתיים, ברחובות טהראן מפללים התושבים שהממשל ינצל את ההזדמנות שעליה מדבר רסאם, ויעניק להם התחלות חדשות.
איראן הסכם גרעין צנטריפוגות סנקציות זריף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד