ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נתניהו על הסרת הסנקציות: "איראן ממשיכה להפיץ טרור"

בעוד ברפובליקה האסלאמית מדברים על "יום חג לעם האיראני", בצמרת השלטון בישראל שולטת רוח נכאים • עם ההודעה על ביטול הסנקציות, הודיע ראש הממשלה - "ישראל תעקוב אחרי איראן" • ואיראן? מתכננת חימוש בהיקף גדול

ראש הממשלה נתניהו, צילום: מאיר וקנין, פלאש90
ראש הממשלה נתניהו, צילום: מאיר וקנין, פלאש90

זעם רב במערכת הפוליטית בישראל בעקבות הסרת הסנקציות מאיראן, הבוקר נחשף בכלי התקשורת כי איראן מתכננת לנצל את הסנקציות על מנת להתחמש בנשק חדיש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להסרת הסנקציות הכלכליות מעל איראן אתמול (מוצ"ש) ואמר כי - "ישראל תמשיך לעקוב אחר יישום ההסכם ותתריע על כל הפרה". מלשכתו נמסר כי "גם לאחר חתימת הסכם הגרעין, איראן לא זנחה את שאיפתה להשיג נשק גרעיני, והיא ממשיכה לפעול לערעור היציבות במזרח התיכון ולהפיץ טרור בעולם תוך הפרת מחויבויותיה הבינלאומית".

נתניהו אמר כי ישראל תעקוב בתשומת לב אחר צעדיה של איראן. "על המעצמות וסבא"א לעקוב מקרוב אחר הפעילות במתקני הגרעין של איראן ובאתרים אחרים כדי לוודא שהיא לא ממשיכה לפתח בחשאי נשק גרעיני. ללא תגובה הולמת לכל הפרה, איראן תבין שהיא תוכל להמשיך לפתח נשק גרעיני. ישראל תמשיך לעקוב ולהתריע אחר הפעילות השלילית של איראן ותעשה את כל הנדרש כדי לשמור על ביטחונה וכדי להגן על עצמה".

עם ההודעה על פירוקה של איראן מנשק, מדווחים בוואלה כי לאיראן תכנית רכש צבאי בהיקף של 21 מיליארד דולר – כך אמר גורם ביטחוני בכיר, בהתייחס לתגובות במערכת הביטחון על יישום הסכם הגרעין בין איראן למערב. "זה יום לא טוב לעולם המערבי", אמר. "מי שהשתלט על רוב תקציב הרכש הן התעשיות הביטחוניות ברוסיה, אך גם לצרפת יש נתח".

לדבריו, צרפת תספק לאיראנים מטוס "ראפאל" תוצרת המדינה, מטוס קרב רב-משימתי שכולל יכולות חמקנות מתקדמות ממכ"מים. כמו כן, הסביר כי מדובר גם ב"רכש טנקים, טילים וחימוש משמעותי", ובהם טנקים מסוג T-90, המתקדמים ביותר מתוצרת רוסיה, כפי שדיווחו בשבועות האחרונים כי הם מתכננים לרכוש.

השר לעניינים אסטרטגיים ח״כ גלעד ארדן אמר כי - ״יום היישום של הסכם הגרעין מעביר אותנו לתקופה חדשה ומסוכנת בה איראן משתחררת ממרבית הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה, מבלי שהיא נדרשת להפסיק את תכנית הגרעין שלה ומבלי שהיא נדרשת לתת הסברים על פעולותיה בתחום הצבאי כבעבר.

"כל זאת כאשר איראן ממשיכה לספק נשק לגורמי טרור כמו חיזבאללה וחמאס וממשיכה להתערב בענייניהן הפנימיים של מדינות המפרץ ולהפר את החלטת מועצת הביטחון בתחום פיתוח הטילים הבליסטיים.

"זהו יום קשה לכל המדינות באזור שקיוו שאיראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני ושתחדל ממעורבותה השלילית באזור. ישראל תמשיך לעקוב ולדרוש מהקהילה הבינלאומית שלא להעלים עין מההפרות האיראניות כדי להבטיח שלא נופתע כמו במקרה של צפון קוריאה״.

יו״ר 'ישראל ביתנו', ח״כ אביגדור ליברמן, כותב בעמוד הפייסבוק שלו את הדברים הבאים: ״זה רק סמלי שבימים שמוסרות הסנקציות מעל איראן, עורך הממשל האיראני תחרות קריקטורות בינלאומית להכחשת השואה.

"כי בזמן שבאיראן עוסקים בהכחשת השואה, העולם כולו חי בהכחשה ובהדחקה של התוצאות שיהיו להסכם עם איראן, שיהיו דומות להפליא להסכם מינכן ולהסכם שנחתם עם צפון קוריאה״.

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד תקף הערב בחריפות את הסרת הסנקציות על איראן: "היום, מדינה שמאיימת על קיומה של ישראל, מכחישה את השואה, מערערת את היציבות במזרח התיכון, משעבדת את אנשיה ותומכת בטרור ברחבי העולם, קיבלה חיזוק מהקהילה הבינלאומית.

"ישראל והאזור כולו צופה בדאגה ובאכזבה כאשר עסקת איראן מיושמת והכסף זורם לאיראן, כסף אשר בהכרח יגיע לידי מחבלים. הסרת הסנקציות מחזקת את חיזבאללה, מחזקת את אסד ומחזקת את הטרור ברחבי האזור, הנהנה מתמיכה איראנית.

"כעת, כאשר המצב במזרח התיכון הופך לבלתי יציב יותר ויותר זה הזמן הגרוע ביותר להעביר למחבלים כסף ומשאבים. אין ראיה לכך שאיראן מתמתנת - הם ממשיכים לתלות הומואים, לעצור עיתונאים, להפלות נשים ולדכא דתות אחרות. איראן עומדת נגד זכויות אדם, דמוקרטיה וערכים ליברליים".

"יום חג לעם האיראני"
כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', הסנקציות הבינלאומיות על איראן יוסרו אמש, עם פרסום הדו"ח העדכני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגבי תכנית הגרעין של טהראן - כך הודיע שר החוץ של המדינה, מוחמד ג'וואד זריף, לפי דיווח בסוכנות הידיעות ISNA. על פי הדיווח, זריף אף ציין כי "היום הוא יום טוב לעם האיראני". בתוך כך, זריף נועד עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, בווינה שבאוסטריה.

זריף אמר לכלי תקשורת מקומיים כי בדוח המסכם של סבא"א בנושא ייכתב כי איראן סיימה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין עם מעצמות המערב, שנחתם ב-14 ביולי בשנה שעברה. לפיכך, "יום היישום", כפי שכונה על ידי הצדדים החתומים על ההסכם ההיסטורי, עשוי להיכנס לתוקפו כבר בשבת – ולהסיר את ההגבלות שחנקו את כלכלתה של הרפובליקה האיסלאמית.

על פי סוכנות הידיעות האיראנית "מר", שליחי חברות הדליק "טוטאל" ו"של" הגיעו ל טהראן לקראת הסרת הסנקציות . הנציגים צפויים לפגוש גורמים רשמיים מחברת הנפט הלאומית של איראן.

לפי ההסכם, על טהראן להפחית במספר הצנטריפוגות הפעילות שלה לכ-6,000, לשלוח את רובו הגדול של האורניום המועשר שברשותה למדינה זרה ולהוציא את ליבת הכור באראק, לפני שיוסרו הסנקציות בהדרגה. ביום חמישי מסרה מחלקת המדינה האמריקנית כי איראן שפכה בטון לתוך ליבת מתקן המים הכבדים באראק. תחת ההסכם, איראן התחייבה שהכור באראק יעוצב מחדש כך שלא יוכל לייצר פלוטוניום בקיע, המשמש לייצור פצצה גרעינית.

יתר על כן, בחודש שעבר הכריז קרי כי איראן העבירה ל רוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה. לפי ההסכם, איראן יכולה להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית.

ברחובות טהראן ממתינים בקוצר רוח לאותו "יום יישום" שלו ייחלו האיראנים מאז החלו שיחות הגרעין לפני כשלוש שנים. איראן היא הכלכלה השנייה בגודלה במזרח התיכון אחרי ערב הסעודית, וקיימים ברשותה מאגרי הגז הטבעי הגדולים ביותר בעולם ואת מאגר הנפט הרביעי בגודלו.

"הקשר המחודש של איראן עם השווקים הבינלאומיים נתמכים באמצעות חקיקה חדשה שנועדה למשוך השקעות חיצוניות נוספות לתוך המדינה", אמר סארוש זאיוואלה, עורך דין המייצג כמה לקוחות איראניים לקראת הסרת הסנקציות. "מדובר בהתפתחות חשובה במיוחד למגזר האנרגיה, שכן איראן מקווה למשוך 30 מיליארד דולרים מהשקעות זרות לתחום".

חוסיין רסאם, אנליסט איראני בכיר, טען כי "זו השפעה מיידית של הסרת הסנקציות על הכלכלה האיראנית". עם זאת, הוא הדגיש שיש גורמים אחרים המשפיעים על המשבר הכלכלי במדינה. "לממשל רוחאני תהיה הזדמנות להוציא את הכלכלה האיראנית מהמשבר, להזרים דם חדש למערכת ולתקן כשלים מבניים הקשורים לשיתוק הכלכלי", אמר. בינתיים, ברחובות טהראן מפללים התושבים שהממשל ינצל את ההזדמנות שעליה מדבר רסאם, ויעניק להם התחלות חדשות.
ביטול הסנקציות הגרעין האיראני בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד