כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

להקים שכונות חרדיות בכל הארץ • טור מאת ח"כ אייכלר

חבר הכנסת ישראל אייכלר, מסכם בקצרה עשרות שנים של מאבקי נדל"ן מול הרשויות, וקובע יעד חדש לציבור החרדי

ח"כ ישראל אייכלר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
ח"כ ישראל אייכלר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

השבוע עבר חוק להיטיב עם תושבי הדיור הציבורי. לא עבר שום חוק לסיוע לאנשים שלא זכו לדיור ציבורי. מעטים מאד מקרב הציבור החרדי, זכו לקבל דירה בבניה הציבורית שבנתה הממשלה והחברות המשכנות בשנות העליה לפני שנים רבות. למרות הקריטריונים המפלים, שהיו שם כל השנים ועל אף הגישה הסקטוריאלית של נושאי דגל הדיור הציבורי, יש לברך על כל סיוע לדיירי שכונות המצוקה הללו.

קשה לקנא באנשים עניים ודלים שגרים בדיור ציבורי, גם כאשר מאפשרים להם לרכוש בזול את דירותיהם. היום זה כבר גם לא זול. אבל יש לזכור ולהזכיר כי לעומת אלה שזכו לדיור ציבורי מן המדינה ורשויותיה, ישנם רבבות משפחות שלא זוכים ולא יזכו בעתיד. המדינה פשוט הפסיקה לבנות דירות. הפקירו את זכות הציבור לקורת גג, לידי הקבלנים והיזמים הפרטיים. לא זו בלבד אלא שהשלטון הריץ את מחיר קרקעות המדינה באמצעות חוק המכרזים למרבה במחיר. הממשלה ואילי ההון יצרו מחסור שייקר את הדירות עוד יותר. הם העדיפו למכור למשקיעים מחו"ל במחירים יקרים, שתושבי הארץ אינם יכולים לעמוד בו. כך נוצרה מצוקת דיור בכל רחבי הארץ.

הדור הצעיר של הזוגות הצעירים לא יזכה לדירה בכלל ובדיור ציבורי בפרט. הדור הצעיר יכול רק לקנא באותו דור מסכן של עולים שזכו לפחות לדיור ציבורי. היום יש לדיירים משהו ביד שאפשר לשפץ, להרחיב, לשפר, לרשום את הנכס על שמו וילדיו ולתת להם משהו.

הדור של הצעירים של היום לא יכולים להשיג דירה, וחייהם יעברו בשכירות. זה קורה בהרבה מדינות מהודו ועד כוש. כל זמן שהמדינה אינה מסייעת לחברות משכנות לבנות בניה ממשלתית, לא יהיה להם דיור ציבורי. לכן הדור הצעיר יכול רק לקנא בדור המבוגרים, עד שהמדינה תשנה את מדיניותה ויש כבר סימנים להתחלה טובה.

פשע נוסף שנעשה נגד חסרי הדיור, הוא העברת מיליארדים מכספי עניים, לקרנות הסוכנות העשירה כ"החזר הלואה". זאת שחיתות חוקית ומשפטית. היה פה עוול משפטי היסטורי. הכסף שתרמו יהודים בשנות הקמת המדינה וקליטת העליה לבנות בתים לנזקקים, לא נרשמו כמתנה. רשמו את הכסף כ"הלואה" של הסוכנות.

כאשר מכרו את דירות הדיור הציבורי לדייריהם, חשבו המחוקקים שהכסף ילך לבניה ציבורית לנזקקים נוספים. או אז באו הרפורמים השולטים בקרנות הסוכנות ודרשו את הכסף לעצמם כ"החזר הלואה". איש אינו יודע לאן הלך הכסף, בקרנות הסוכנות העשירות. הציבור לא יודע כל-כך מזה ולא מודע לזה.

אפילו שר השיכון החדש יחסית יואב גלנט אמר השבוע בכנסת - "במדינת ישראל מכרו דירות של הדיור הציבורי, בתוך עשור בסדר גודל של כ-3.3 מיליארד שקלים. כשהגעתי למשרד ושאלתי מה קרה עם הכסף?! אמרו שנשאר רק 700 מיליון. איפה השאר? לא ידוע!!! אבל הוא לא הלך לרכש דיור ציבורי! קודם כל, שמנו את היד על הסכום הזה. הודענו ואנחנו עומדים מאחורי זה, שאנחנו ב-700 האלה נרכוש דירות לדיור הציבורי".

שימו לב משרד השיכון לא יודע... הסוכנות קיבלה למעלה משנים וחצי מליארד שקל מכספי עניים אלה. הכל חוקי במדינת חוקי סדום.

אי אפשר להחזיר את הכסף לזוגות צעירים, אבל אפשר להפסיק להכביד עליהם. המדינה מתכננת לאשר בניה של שבעים אלף דירות. רובם ככולם בלי סיוע ממשלתי. מבצעי "מחיר למשתכן", רק מונעים הרצת מחירי הקרקע וגם זה טוב. זה ימתן את טירוף המחירים של הקרקעות שיצרה הממשלה.

אבל המדינה לא תסייע לדייר במענק או הלואה נוחה. בוודאי לא תבנה עבורו דירות. שוב היזמים ואנשי עסקים, שלא לשם מצוה, יבנו ויעשו. הציבור שלם ישלם, כסף מלא. ואם תאמר, המדינה עניה, נעבך. אין לה כסף לסייע לזוגות צעירים. למצער אפשר לצפות שהיא לא תכביד עליהם במיסים חדשים במסוה של דמי פיתוח הקרקע.

מתברר שהאוצר מצא פה אוצר חדש לרושש עניים ובעיקר נגד הציבור החרדי. במקום להטיל על הדייר המסכן את הוצאות הפיתוח של הקרקע עצמה ובמחירי שוק הפיתוח, מטילים עליו הוצאות פיתוח של כבישים בין-עירוניים!!! לא יאומן, אבל יסופר בחוצות.

על גבם השפוף של הקונים דירות בפרויקטים של "מחיר למשתכן", מטילים שליטי האוצר הוצאות של מאות מיליוני שקלים, שאינם קשורים לדירה ולשכונה. המקרה המזעזע ביותר הוא בבית שמש.

הטריק שעשו לנו בבית שמש
מלכות הרשעה מנסה בכל טריק משפטי, למנוע מחרדים לבא לבית שמש, כבר חצי יובל שנים. כולנו זוכרים את מסעי השמצה ועלילות דברים שנשמעו בתקשורת. דברים גרועים יותר, נשמעו בועדות התכנון בהגשת התנגדויות. תצילנה אזנים לשמוע מה אמרו אויבי החרדים על האופי האנושי והנזק שבעצם קיומם החרדים בעיר. ביטלו מכרזים ושינו תכניות וכל דבר פשע כדי להרחיק את החרדים "הכובשים את העיר". עכשיו מצאו דרך נוספת להכביד את הגלות בין יהודים.

במה המדובר? מאז שהבריטים בנו את הכביש לבית שמש, עוד לא הרחיבו את הכביש להר טוב. המדינה בונה כבר עשר שנים, כביש שאפשר לבנותו בשנתיים. משקיעים מיליארדים בכביש 38. קבלנים שזכו במכרזים לא עמדו בהם. עשר מכות היו על תלאות הכביש הזה והיד עוד נטויה למחדלים.

עכשיו מטילים על קוני הדירות ברמת בית שמש, שלא במקרה רובם חרדים, היטלי הפיתוח על כבישי הגישה לעיר. מדובר במאות אלפי שקלים, מכסף שאין לדייר, כדי לממן את הכבישים לבית שמש. יש פה עוול נורא שאנו דורשים למנוע אותו. דיברתי עם שר האוצר. אויבי החרדים אמרו לו שהחרדים זכו שם להנחות במאות אלפי שקלים. השיבותיו: "מעולם המשטר הציוני לא נתן לחרדים פרוטה אחת יותר מכל אזרח אחר. אם מישהו קנה דירה באדמת טרשים זולה יותר, אתה צריך להכביד עליו את המחיר בעלויות פיתוח שאינו מוטל על אף אחד במדינה הזאת?!"

הדבר החשוב ביותר הוא להילחם על מקומנו ב"הסכמי הגג" שחתמה הממשלה לבניית שבעים אלף דירות. לא ייתכן שמאשרים לבניה לחילונים עשרות אלפי דירות והחרדים מודרים. ראשי הערים בכל רחבי הארץ עושים הדרת חרדים מתוכננת. מדובר גם בראשי ערים חובשי כיפות שנלחמים נגד הקמת שכונות חרדיות. הם עושים "הבה נתחכמה" לתכנן דירות בלי סוכה ורבי קומות. הם משתמשים בכל מיני נימוקים משפטיים והפחדות מפני הפגנות שבת, כדי למנוע את זכות הדיור של הזוג החרדי.

אנחנו לא מבקשים דיור ציבורי כי לא נקבל. אבל לא תיתכן הדרת חרדים גזענות כזאת. על כל 10,000 דירות לכלל הציבור, אפשר למצוא אלף דירות לשכונה חרדית בצד. שלא נפריע למנוחת השכנים... בכל עיר חייבת להיות שכונה שבה יחיו גם החרדים.

בשעתו קבע בג"צ שאסור לבנות שכונות לחרדים ובעלי אופי דתי, בשם השוויון במדינת חוסר השוויון. כל אפליה לטובה של מיגזר שאינו חרדי, מותר. לחרדים, אסור. כל הקצבה ייחודית לחינוך חרדי או לשיכון חרדי או לתעסוקה חרדית, מיד צץ שד השוויון מן הבקבוק בו הוא חתום בכל תחום אחר.

כל מכרז חייב להיות לכולם בלי הבדל דת וגזע, קבע בג"צ. זה כולל מגורי ערבים בישובים יהודיים. אבל כאשר בבית שמש קנו החרדים בשוק החפשי, בלי העדפה, הם מנסים עכשיו לכפות הקצאת דירות "לחילונים בלבד". זאת כאשר בג"צ אוסר לתחום שכונות לדתיים או לחרדים בלבד. כך פועל שלטון השקר והרוע.

אמרנו לשר האוצר ושר השיכון, ובקשנו: כשעומדים לבנות פרויקטים גדולים, של שבעים אלף דירות, תחשבו גם על 800,000 נפש שנקראים "חרדים". נזכה ונחיה ונראה. אתם אומרים פן ירבה ורוח הקודש אומרת כן ירבה.
ישראל אייכלר התחרדות דיור ציבורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד