י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פמיניסטית, אל תקראי לי להיות גבר

מדברים קבוע: מדוע מייל המבשר על משרות פורצות דרך לנשים גרם לי להצטנף בפינתי? לא יודעת אם אני פמיניסטית, אבל שאף אחד לא יקרא לי לעבוד במקצוע "גברי"

פמיניסטית, אל תקראי לי להיות גבר

בואו נדבר רגע על פמיניזם. לא מעט שמעתי מאחרים – על עצמי. אני יודעת שזה אבסורד, אבל מה לעשות, ובחברה שלנו השתרש מן מנהג שכזה, בו האנשים סביבך יודעים עלייך גם דברים שאת אינך יודעת, או סודות שהם יודעים עוד לפני שאת בכלל יודעת שיש לך סוד. בסדר, אני מדברת בהקצנה, אלא שאני רוצה להדגיש את העובדה שאנשים חושבים שהם יודעים על אדם אחר יותר ממה שהוא עצמו יודע, או בטוחים לגביו שהוא כזה וכזה בזמן שהוא אינו חש כך.

"את פמיניסטית" – אומרים לי לא מעט.
אני אוהבת להדגיש כל הזמן שאינני אוהבת הגדרות כלל, ואני אכן בעד זכויות נשים אבל לא מגדירה את עצמי פמיניסטית. "את כן, כי יש לך הרבה חברות טובות כאלו" – מסבירים לי בלא מעט מקומות – ואני תוהה, האם העובדה שאני מוצאת שיח משותף עם נשים מכל הזרמים והסוגים, הופכת אותי לבעלת דעות זהות? איפה האינטליגנציה שלכם?

בסופה של חקירה מעמיקה הגעתי פעם לאיזו תובנה, שכנראה בעצם העובדה שאני בעד זכויות ומעמד נשים – אני נחשבת לפמיניסטית, אך לא כזו כמו שהפך המושג להיות בדור שלנו. לדעתי הענייה – יש הרס של המושג פמיניזם, ויש ניסיון להוכיח דברים שאינם יכולים להתקיים – כמו לצורך הדוגמה, שוויון. וכמו שאני אוהבת לומר, כל עוד גבר לא יכול, פיזית, ללדת למשל – לא יכול להיות שוויון. נבראנו אחרת, בואו נשלים עם העובדה הזו. צריכים להגן על זכויות אדם באשר הוא, אבל לדרוש שוויון מלא זה חסר סיכוי.

מדוע נזכרתי הבוקר בדברים? ובכן, מייל שהגיע משדולת הנשים בישראל, תחת הכותרת "משרות פורצות דרך לנשים!" הביא אתו בשורה ובה נאמר: "הקול הקורא שלהלן הוא אחד התוצרים המרגשים שהובילה שדולת הנשים, בחברת החשמל, להטמעת חשיבה מגדרית. כחלק מהפרויקט אנו פועלות למען שילוב נשים במקצועות "גבריים" – מקצועות שמסורתית מאויישים על ידי גברים בלבד, אך בחברה שמאמינה בשוויון בכישורים וביכולות, אין כל סיבה שנשים יהיו מודרות מהם..."

אולי אני מגזימה, אבל לדעתי פשוט מחטיאים את המטרה. האם מטרת הפמיניזם היא להפוך נשים לגברים? כי אני למשל, לא רוצה להפוך להיות גבר. זה עדיין לא אומר שאין לי יכולת או אפשרות לתלות תמונות על הקיר בבית, אבל למה אני צריכה ללכת ללמוד מקצוע "גברי"? ואם יש אמונה בשוויון יכולות, אז למה אתן חוזרות על הסטריאוטיפ וכותבות מקצוע גברי? האם עלי להודות לחברת החשמל שמאפשרת סוף סוף לאישה ללמוד מקצוע של גבר?

אולי אם היו פשוט מפרסמים אפשרות לבחירת תפקידים נחשקים בחברת החשמל עם הבטחה להכשרה גם אם אין לי ניסיון קודם, מבלי להצהיר ש'בואי אישה ותעשי תפקידים של גבר כי את יכולה', הייתי מתלהבת מהשינוי הזה ומברכת עליו. אבל ההתנסחות, האופי וצורת הפניה, גורמת לי לרצות להצטנף לי בפינה ושאף אחד לא ייקח לי את האישה שבי.

כמו שאני תמיד אומרת, יש כבר מעשה טוב – אל תהרסו אותו עם הדרך.



פמיניזם חברת החשמל שוויון זכויות שדולת הנשים בישראל נשים פמיניסטיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד