י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ביהמ"ש נתן צו הקפאת הליכים זמני למגה; הסניפים יושבתו מחר

מגה לביהמ"ש: "את המסמר האחרון תקעו חלק מהספקים הגדולים, שהודיעו לפני יותר משבוע כי לא יספקו סחורות למגה אלא במזומן בלבד"

  • ז' שבט התשע"ו
סניף מגה בעיר. צילום: עינת לברון
סניף מגה בעיר. צילום: עינת לברון

בית המשפט הוציא היום (א') צו הקפאת הליכים זמני לרשת מגה. דיון בנושא נקבע למחר בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד בפני השופט אילן שילה. בתוך כך, ועד עובדי מגה הודיע כי החליט להשבית את פעילות כל סניפי מגה מחר (ב').

רשת מגה הגישה מוקדם יותר בקשה לבית המשפט בבקשה להורות על מתן צו הקפאה (ארעי) לחברה ל-60 יום, וזאת עד למתן החלטה בבקשה העיקרית למתן צו הקפאת ההליכים וסעדים נוספים הנגזרים מכך.

לפי הבקשה, היקף החובות של מגה עומד על למעלה מ-1.2 מיליארד שקל.

לדברי החברה, מדובר בבקשה דחופה שמטרתה "לנצל את קופת המזומנים והמלאי הקיים בחברה, על-מנת שיתאפשר לנאמנים לבחון את הפעלתה ואת מכירתה כעסק חי, לשם שמירת אחזקותיה במושכרים ומקסום יכולתה לממש מוצרים על מדפי החנויות, לרבות מלאי הקיים במחסנים, במחירי עלות לצרכן, והכול תוך מהלך של פרסום מכרז מהיר לקבלת הצעות לרכישת מניותיה של החברה או פעילותה ונכסיה".

"הספקים אשמים"
בבקשה לבית המשפט חוזרת מגה ומטילה את עיקר האשמה על קריסת הרשת על הספקים ולא על בעלי הבית של מגה, החברה-האם אלון רבוע כחול, ובעלי השליטה בה, שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים.

"את המסמר האחרון תקעו חלק מהספקים הגדולים, שהודיעו לפני יותר משבוע כי לא יספקו סחורות למגה אלא במזומן בלבד. אין רשת אחת בישראל שמסוגלת לתפקד תחת רכישות במזומן, וכל שכן מגה לא יכולה לעשות כן. בנסיבות אלה, ולאחר שגם מאמצים גדולים מכל הכיוונים שנעשו בשבוע זה לא הצליחו לשנות את גישתם של הספקים כלפי מגה, הגיע דירקטוריון מגה למסקנה כי אין מנוס מהגשת בקשה זו לבית המשפט הנכבד", נכתב בבקשה לבית המשפט.

לטענת מגה, תוכניות הרשת לאחר מכירת רשת YOU הראו כי "ביכולתה להמשיך לתפקד תחת מגבלות התמיכה מבעלת השליטה עד לפחות חודש יולי 2016, וכי התמיכה הנוספת הנדרשת ביולי 2016 אינה בסכום שלא ניתן לגישור, והיה די והותר זמן להשיגה.

"מגה הייתה סמוכה ובטוחה כי ביכולתה לעמוד בתוכניות אלה, כפי שעמדה בתחזיותיה גם לפני כן - ובלבד שהספקים יחזרו לספק לה בבטחה ובתנאי אשראי כפי שהיו ערב הסדר ההבראה. אילו אלה היו פני הדברים, לא הייתה מוגשת בקשה זו או כל בקשה אחרת".

עוד נכתב כי "גם המהלך המוצלח והמהיר של סגירת תת-הרשת YOU לא הניח את דעתם של חלק ניכר מהספקים. מדי שבוע הודלפו לאמצעי התקשורת ידיעות חסרות שחר, כגון: 'אין די בתמיכת בעלת השליטה', 'ללא משקיע רשת מגה לא תשרוד' ועוד כהנה וכהנה ידיעות, שלדעת מגה, ובלי שיש לה ראיה לכך, הושתלו ונדחפו גם על-ידי גורמים אינטרסנטיים שרוצים לראות במפלתה של מגה".

לפי שעה לא ידוע מה יעלה בגורלם של כ-3,500 עובדי הרשת.

"לאפשר המשך פעילות"
לפי הודעת החברה, "בפנייה לבית המשפט תבקש מגה למנות בעל תפקיד מטעם בית המשפט ולאפשר את המשך פעילות חנויות הרשת, תוך ניצול קופת המזומנים והמלאי הקיים בחברה עד למציאת רוכש ראוי לחברה, שבאמצעותו תמשיך הרשת לפעול יחד עם עובדיה המסורים ותמשיך להוות גורם תחרותי ראוי בשוק הקמעונאות".

ההחלטה ללכת להקפאת הליכים באה לאחר שכשלו המאמצים למכירת מגה, ולאחר שכשל ניסיונה של מגה לרתום את הספקים, במקום את בעלי החברה, להסכים לדחיית התשלומים אליהם.

כפי שנחשף ב"גלובס", בסוף השבוע שעבר ביקשה מגה את הסכמת כלל הספקים שאמורים היו לקבל תשלום ביום שישי האחרון, להסכים לדחיית התשלום בשבוע, על-מנת שהרשת תוכל לרכוש סחורה במזומן למשך שבוע נוסף ובתוך פרק זמן זה לנסות ולמכור את הרשת.

למרות שלא התקבלה הסכמת כלל הספקים, במגה לא העבירו להם את התשלום ביום שישי האחרון.

כאמור, במגה ובאלון רבוע כחול מטילים את האחריות על הספקים, שלא הסכימו לספק לרשת בתנאי האשראי הרגילים שלה, למרות שהאחריות בפועל מוטלת דווקא על החברה-האם ובעלי השליטה בה, שאף לא הזרימו את מלוא הסכום שהתחייבו אליו בהסכם שהושג בקיץ, ועד כה הזרימו 245 מיליון מתוך 320 מיליון שקל.

בימים האחרונים עוד נראה היה שיש מקום לאופטימיות, כיוון שאלון רבוע כחול קיבלה שתי הצעות לרכישת מניות השליטה ברבוע נדל"ן, החברה-האחות של מגה, לפי שווי של 1.65-1.7 מיליארד שקל - מה שהיה מאפשר לאלון רבוע כחול להזרים לה מזומנים.
הקפאת הליכים ריבוע כחול מגה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד