י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

העוצמה הנסתרת: הבנות של שטיסל

חפש את האשה • כולם מדברים על שולעם וקיווע, אף אחד לא מדבר על גיטי, רוחמי, ובוודאי שלא על ליבי • שיפי חריטן עם הזווית הנשית

שולעם וקיווע שטיסל, אבל איפה הבנות? צילום: yes
שולעם וקיווע שטיסל, אבל איפה הבנות? צילום: yes

נו נו, מה כבר לא נאמר ומה לא נכתב על הסדרה המדוברת ביותר ברחוב החרדי, שטיסל. חשבתי לעצמי האם יש לי מה להוסיף על הדברים? ומשהתשובה שקיבלתי ממני היתה 'בהחלט', החלטתי לשתף אתכם בתחושותיי לגבי הנשים של שטיסל ומה שהיוצר הצליח לגרום לתדמית של החרדים באופן חיובי.

אם מסתכלים בכל פרק ועל כל דמות נשית בסדרה, קשה שלא להבחין באופי הכנוע כלפי חוץ, אותו הן מפגינות – ואין זה פלא, שכן התדמית החרדית המקובלת בחוץ היא כניעת הנשים המוחלטת, התבטלות דעתן ואפילו פרצופיהן, אז מה חשבנו שיקרה?

אלא שבמבחן המציאות ההתנהגותית, לא כך הוא הדבר כלל. הנשים – כך עולה במבט על הסדרה כולה, הן עוצמתיות וחזקות ולא רק זאת, גם משפיעות.

אם שולם שטיסל הסכים למכור את חלקו ליד אשתו המנוחה תמורת סכום אותו ישלם על תמונה שצייר בנו, קיווע, רק בכדי שיוכל לכסות את שיער ראשה הגלוי מעט בתמונה, מבחינתי מדובר פה בסצנה שמוכיחה את ההשפעה שהותירה אחריה האלמנה ששוכבת ליד חמותה בהר המנוחות.

אך היכן היא התדמית החיובית עליה כתבתי כמה שורות קודם? ובכן, בואו נדבר על גיטי. אודה ולא אכחיש: לא ממש סבלתי אותה די הרבה זמן. משהו באומללות שלה לא עבר לי בעיניים. מצד אחד משהו בה נראה משדר קרבניות, אך מצד שני שלטה כרצונה במהלכים שנגעו לבעלה ולבתה רוחמי, הגיבה בצורה בלתי משתמעת לשתי פנים כשבעלה העז לקרוא לבנם בשם עליו לא החליטו. כמובן שאיני יכולה לשים את עצמי במקום אישה כזו ולהגיד שלא הייתי נוהגת כמוה, אך הדמות שהיא משדרת, לא הסתדרה לי עם אופי מעשיה – שהתגלו חזקים וקשוחים, כולל הדרישה החד משמעית להוציא מחנינא גט לרוחמי. אבל לקראת סוף הסדרה היא הפתיעה אותי. רחמיה התגוללו מאותו רגע בו פגשה את חנינא הצדיק שביקש מנה בתשעה שקלים והיא לקחה אותו כבן תחת חסותה וכך הגיעה לזוג הצעיר הישועה.

דמות נוספת ממנה חששתי שתיצור תדמית סופר שלילית, היא ליבי. ברגע שנוחעם עשה לאחיינו תנאי כדי להינשא לבתו, ליבי, בת דודתו של קיווע, החלו להישמע ברשת קולות על המגזר החרדי שרגיל להדחיק כל דבר שאין בו תורה, ושאין פלא שנוחעם מכריח את ליבי לדרוש מקיווע להתרחק מתחום הציור והאמנות וללכת לנהל את העסק של השווער, "כי ככה זה אצל חרדים" – הבחור יינשא וינהל עוד איזה עסק של איזה 'מאכער' במאה שערים או בגאולה וכך יתפרנס. אמנות? ציור? תערוכות בינלאומיות? לא בבית ספרנו, ואפילו בסדרה זה לא יכול להתקיים.

נו נו, אין מה לומר, הייתי במתח. רגע אחרי ששולעם אומר לקיווע, שבחורה הרוצה אותו באמת לא תעשה לו תנאים, קיוויתי לראות האם מדובר בבשערט או שזה יתפרק כמו ניסיונות האהבה הכושלים של העלטערע קיווע. כשהיא לא עונה לו לטלפונים זה מתחיל להרגיז או להעציב ולהתחיל לחשוב שבאמת לחרדים אין סיכוי כמו שמבקש לעצמו הבחור המוכשר והמוזר, אבל ברגע הסיום המהולל, ליבי מוכיחה, שבחורה שרוצה אותו באמת, לא תציב לו תנאים. אפילו קיווע שנראה כמו ילדון חסר חוט שדרה, מבין את העוצמה שבכישוריו ואינו מוותר, והיא, האישה החזקה – מגיעה כדי להגיד לו, אני כאן כי אני רוצה אותך איך שאתה.
שטיסל סדרה טלויזיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד