כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הרב יצחק יוסף: אישור דיינים לבית-הדין העליון - בכפוף להמלצתי

האם יימנע הצורך בהסכמות עם המגזר הדתי לאומי באשר לזהות הדיינים שייבחרו לכהונה בבית הדין העליון? • וועדה הנשלטת בידי הרבנים הראשיים לישראל תגיש המלצות שיחמירו את הקריטריונים להתמודדות לתפקיד דיין בעליון

הרבנים הראשיים. צילום: פלאש 90
הרבנים הראשיים. צילום: פלאש 90

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, פועל באחרונה יחד עם גורמים חרדים במועצת הרבנות הראשית לישראל לשינוי התנאים למינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול, כך שהסינון יעבור דרכו, כך חושף היום (א') כתב וואלה! יקי אדמקר.

כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', בעקבות עתירה לבג"ץ הכריע האחרון כי יש למנות דיינים במינוי קבוע ולא מינויים זמניים כפי שנהג הראשל"צ עד כה. השופט אליקים רובינשטיין הגדיר את המצב הנוכחי כ"מבזה את המדינה" ודרשו מהוועדה למינוי דיינים להתכנס ולבחור דיינים נוספים לבית הדין העליון, שכיום מכהנים בו במינוי קבוע רק הרבנים הראשיים לישראל.

כיום, המגבלה היחידה על דיין להגשת מועמדותו לכהונה בבית הדין הגדול, היא צורך ברקע של 3 שנות כהונה בבית הדין האזורי. לפי יוזמתו של הראשל"צ, הותק הנדרש יוארך לתקופה של עשר שנים, ובנוסף יצטרך כל מועמד להציג רזומה כאב בית דין אזורי ולקבל חוות דעת מנשיא בית הדין העליון, תפקיד שכיום נתון ברשותו ובהמשך יועבר לרשותו של הרב האשכנזי, הגאון רבי דוד לאו.

לפי הפרסום בוואלה, הראשל"צ מתכנן לעשות זאת בעזרת ועדה מיוחדת שהוקמה לפני כחצי שנה, שתפקידה לבחון את התנאים לקבלת כושר לשם מועמדות לדיין בבית הדין הרבני הגדול. בוועדה חברים בין היתר הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, והרב יצחק רלב"ג, חמיו של הרב הראשי האשכנזי דוד לאו.

אישור החמרת התנאים לפי המלצת הוועדה, שעליו אחראים מועצת הרבנות הראשית לישראל והשר אזולאי, יעניק לראשל"צ החלטה כמעט בלעדית על - מי יוכל להתמודד לתפקיד הנחשק, ויאפשר לו לסנן מועמדים דתיים לאומיים או אחרים שאינם רצויים, מבלי צורך להגיע להסכמות עם חברי הוועדה שלא מהמגזר החרדי.

אלא שלפי הפרסום בוואלה, התנאים החדשים נתקלו בהתנגדות משפטית. לאחר שעו"ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, פרסם את התנגדותו ושיגר חוות דעת לשורת גורמים ברבנות ובמשרד לשירותי דת.
הרב יצחק יוסף דיינים בית הדין הגדול מינוי ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד